تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۷۳۸۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره بیابان زدایی استان :
حل مشکل گرد و غبار در خوزستان به همکاری های بین المللی نیاز دارد
رئیس اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی خوزستان گفت: تاکنون اعتباراتی برای اجرای پروژه های مالچ پاشی و بیابان زدایی در استان هزینه شده اما برطرف شدن قطعی این مشکل در خوزستان به هماهنگی ها و همکاری های بین المللی نیاز دارد.

البرز اسماعیل پور شنبه گفت: وقوع گرد و غبار در استان خوزستان که در چند روز گذشته نیز شدت گرفته دو منشاء داخلی و خارجی دارد.

وی افزود: با توجه به وضعیت استان و همجوار بودن با برخی کشور ها و استان هایی که دارای کانون های مستعد برای ایجاد گرد و غبار هستند، به طور قطع نمی توان نتیجه گرفت که منشاء گرد و غبار های شش ماهه ابتدای سال جاری داخلی و یا خارجی است .

رئیس اداره بیابان زدایی استان خوزستان بیان کرد: در این خصوص لازم است مسوولان استانی و کشوری برای همکاری بیشتر کشورهایی که جزء کانوان های پر خطر گرد و غبار هستند اقداماتی را انجام دهند.

وی گفت: برخی اظهار نظر های انجام شده در این خصوص که منشاء گرد و غبار های مدت اخیر استان داخلی است موجب شده که همگان تصور کنند منشاء اصلی این پدیده بیابان های درون استان است .

اسماعیل پور با اشاره به اجرای پروژه های نهال کاری و مالچ پاشی در استان گفت: گرد و غبارهای چند روز اخیر در استان خوزستان ناشی از ذراتی است که از خاک برخاسته و با شن تفاوت دارد.

رئیس اداره بیابان زدایی استان خوزستان تصریح کرد: خشکسالی های اخیر در بسیاری از نقاط کشور خصوصاً در استان خوزستان موجب کاهش آب های سطحی و رطوبت خاک شده به گونه ای که با ورزش بادهای ملایم این خاک های خشک برخاسته و به گرد و غبار تبدیل می شود.

اسماعیل پور با اشاره به اینکه 50 سال قبل مشکل اصلی استان طوفان های شن بود گفت: در سال های اخیر با اقداماتی که در راستای تثبیت شن زارها انجام شده این مشکل به نوعی رفع شده است اما مسئله مهم امروز استان که به یک معضل تبدیل شده گرد و غبار های ناشی از فرسایش خاک است.

وی در خصوص کانون های مستعد گرد و غبار در استان خوزستان گفت: در حال حاضر دو کانون مهم عبدالخان در شوش و مناطقی از شهرستان خرمشهر به عنوان چشمه های اصلی ایجاد گرد و غبار در استان هستند.

رئیس اداره بیابان زدایی استان خوزستان با اشاره به وضعیت تالاب های استان گفت: دو تالاب هور العظیم و شادگان در کاهش گرد و غبار استان نقش موثری دارند اما بهترین راه حل برای رفع مشکل گرد و غبار در خوزستان تغییر اقلیم و نرمال شدن وضعیت بارندگی ها است.

وی در پایان افزود: اداره کل منابع طبیعی استان به عنوان متولی اجرای پروژه مالچ پاشی و بیابان زدایی در اجرای این پروژه موفق بوده و در مدت سه تا چهار سال آینده تمامی کانون های بحرانی استان را مالچ پاشی و درختکاری می کند.

در استان خوزستان 750 هزار هکتار کانون های بحران فرسایش بادی وجود دارد که 150 هزار هکتار از این اراضی مخاطره آمیز است و باقی اراضی تحت ثاتیر این اراضی پرخطر هستند.

از مجموع 150 هزار هکتار اراضی مخاطره آمیز استان نیز که عموما در مناطق پایین دست استان قرار دارد پروژه تثبیت شنزارها در یکصد هزار هکتار از این اراضی به صورت مالچ پاشی و درختکاری انجام شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار