تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۷۳۸۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان خبر داد:
اجرای 6 برنامه محتوایی هفته کتاب به صورت استانی در خوزستان
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: شش برنامه محتوایی به صورت استانی با همراهی اعضای ستاد هفته کتاب در نظر گرفته شده است که امسال انجام خواهد شد.

منصور کوهی رستمی صبح امروز در نخستین جلسه ستاد هفته کتاب استان اظهار کرد: کشور ایران دارای پشتوانه غنی فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و همانطور که می‌دانید کتاب و کتابخانه از دوران باستان گرفته تا دوران ایران اسلامی و هم در عصر کنونی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و به ویژه در دوران اسلام به اوج خود رسیده است.

وی افزود: در این میان آیین مقدس اسلام بیشترین بهره را از کتاب برده‌، چرا که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام رسالتش را با فرمان «خواندن» از سوی خداوند آغاز می‌کند و در همین فرهنگ مقدس است که خداوند منان به قلم سوگند یاد می‌کند و معجزه‌ آخرین فرستاده‌اش را یک کتاب قرار داده‌ است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: این نشانه‌های روشن و همچنین پیشینه فرهنگی ما یعنی تعدد کتاب‌ها و کتابخانه‌ها در عصر شکوفایی تمدن اسلامی و آثار مکتوب نام‌آوران و دانشمندان مسلمان ایرانی همه ناظر بر اهمیت کتاب و کتابخوانی است و این حقیقت را بر ما آشکار می‌کند که آیین اسلام پرچمدار کتاب و کتاب‌خوانی در زمین است.

کوهی رستمی اضافه کرد: کلمه کتاب و نام کتاب هم با فرهنگ ایرانی و هم با فرهنگ اسلامی ما عجین است اما با وجود این پیشینه فرهنگی و تأکیدات تعالیم آسمانی و توصیه‌های پیامبر و امامان در حال حاضر جایگاه کتاب و کتابخوانی در ایران در شان ملتی با این پیشینه فرهنگی نیست، به گونه‌ای که یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری در حال حاضر بحث کتاب و کتابخوانی است و معظم له در بسیاری از سخنرانی‌های خود به اهمیت مطالعه و کتابخوانی تاکید کرده‌اند.

وی ادامه داد: در همین راستا رئیس جمهوری نیز در آغاز سال تحصیلی در سخنرانی خود پیشنهاد اضافه شدن زنگ انشاء، زنگ کتابخوانی و زنگ گفت‌وگو را برای مدارس ارائه دادند که این نشان از اهمیت بحث مطالعه و کتابخوانی در نزد ایشان است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان عنوان کرد: فرهنگ، محوری‌ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می‌شود و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مسئله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، به‌ویژه در میان جوانان و نوجوانان است.

کوهی رستمی بیان کرد: در واقع از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی هر جامعه سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی در آن جامعه است و بنا بر اهمیت این مسئله، دولت‌ها و سیاست‌گذاران برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه صورت داده‌اند و کتاب و کتاب‌خوانی ‌در جوامع توسعه یافته اهمیت خاصی یافته است.

وی به بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: این هفته از تاریخ 24 آبان‌ماه جاری آغاز و تا 30 آبان ادامه دارد و برنامه‌های متنوعی برای این هفته در نظر گرفته شده است که متعاقبا اعلام می‌شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در پایان ادامه داد: اما شش برنامه محتوایی به صورت استانی با همراهی اعضای ستاد هفته کتاب در نظر گرفته شده که امسال انجام خواهد شد و شامل: طرح مسابقه بزرگ کتابخوانی استانی، اجرای طرح زنگ کتاب و کتابخوانی در مدارس استان به صورت متمرکز و همزمان در نخستین روز هفته کتاب، همکاری و مشارکت صدا و سیمای استان به‌منظور اطلاع‌رسانی و ایجاد گفتمان کتاب و کتابخوانی در استان، اجرای طرح اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان در روز جمعه 30 آبان‌ماه جاری در محل مصلاهای نماز جمعه استان، پیاده روی با موضوع کتاب و کتابخوانی در مرکز استان با مشارکت سازمان ورزش و جوانان، آموزش و پرورش استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شرکت‌ها و سازمان‌ها و تبلیغات محیطی در فضای شهر توسط شهرداری و فضای دانشگاه‌ها، اداره‌ها و شرکت‌ها است.
:
:
:
آخرین اخبار