تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۳
کد خبر: ۷۳۹۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از مفصل‌ترین مقتل تا تنهای تنها
امام حسین (ع) در شب عاشورا به چه علت از دشمن مهلت می‌خواهد؟
امام حسین (ع) در شب عاشورا، حضرت عباس (ع) را به سپاه دشمن می‌فرستد تا از دشمن مهلت بگیرد و این مهلت برای این است که تا سیدالشهدا (ع) شب عاشورا را به خواندن قرآن کریم اختصاص دهد.
شیعیان با عزاداری در ماه محرم، اصالت دین را با احساس در هم می آ می‌زنند و حماسه عاشورا  را با شعور  و شور حسینی  به رخ عالم می‌کشند.
 
بنابراین محرم، فرصت مغتنمی است برای مطالعه کتاب‌هایی که به معرفت ما می‌افزاید تا به مدد آن خود را به  بصیرتی که شایسته دوستداران اباعبدالله الحسین (ع) است مجهز کنیم. زیرا بنا بر فرمایشات مقام عظمای ولایت جهت گیری در عزای حسینی باید به این‌گونه ترسیم شود تا به بصیرت حسینی دست یابیم؛
 
«جهت گیری در عزاداری امام حسین به این نحو باید باشد: گسترش تبیین، بیان، آگاه‌سازی، محکم کردن ایمان مردم، روح تدین را در مردم گسترشِ دادن، روح شجاعت و غیرت دینی را در مردم زیاد کردن، حالت بی تفاوتی و سکر و بی حالی را از مردم گرفتن؛ این‌هاست معنای قیام حسینی و بزرگداشت عزاداری امام حسین (ع) در زمان ما. لذا زنده است، همیشه هم زنده خواهد بود. جنبه عاطفی آن هم تأثیرگذارِ بر روی عواطف و احساسات همه‌ی مردم است. جنبه‌ی عمقی و معنوی آن، صاحبان فکر و بصیرت را آگاه می‌کند؛ روشن می‌کند. بنده بارها در طول این سال‌ها این جمله‌ی امیرالمؤمنین (ع) را عرض کرده‌ام که فرمود: «ألا لا یحمل هذا العلم إلّا أهل البصر والصّبر»؛ این پرچم - پرچم انسانیت، اسلام، توحید - را آن کسانی که دارای این دو خصوصیت‌اند، می‌توانند بر دست بگیرند و بلند نگه دارند؛ «البصر والصّبر»؛ بصیرت و استقامت. امام حسین (ع) مظهر بصیرت و استقامت است».(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم در سالروز قیام نوزدهم دی‌ماه19/10/86)
 
از مفصل‌ترین مقتل تا تنهای تنها
 
بنابراین خالی از لطف نیست که این روزها فرصتی را هم به کتاب‌خوانی اختصاص دهیم و کتاب‌های  "حماسه حسینی"؛ "استاد شهید مرتضی مطهری"، "یاران شیدای حسین بن علی علیه‌السلام"؛ که در این کتاب نیمروزی از حیات حسین بن علی () از صبح عاشورا تا لحظه شهادت به رشته تحریر درآمده است، "تنهای تنها؛ مقتل وترالموتور"؛ "حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مرتضی آقاتهرانی" و "نفس‌المهموم" مفصل‌ترین مقتل "شیخ‌عباس قمی" را  هم ورقی بزنیم.
 
آیا می دانید امام حسین (ع)  در شب عاشورا به چه علت از دشمن مهلت می‌خواهد؟
 
امام حسین (ع) در شب عاشورا، حضرت عباس (ع) را به سپاه دشمن می‌فرستد تا از دشمن مهلت بگیرد و این مهلت برای این است که تا سیدالشهدا (ع) شب عاشورا را به خواندن قرآن کریم اختصاص دهد.
 
اما چند نفر از عزاداران امام حسین (ع)، شب عاشورا  به امام خود اقتدا می‌کنند و در این شب بخشی از برنامه‌های هیئت ها به خواندن قرآن کریم و تأمل در آیات آن اختصاص پیدا می‌کند؟ بنابراین احیای سنت حسنه خواندن قرآن کریم در شب عاشورا و هدیه کردن آن به شهدای کربلا می‌تواند در هیئت ها فرهنگ سازی شود.
 
همان‌طور که خوشبختانه چند سالی است که برپایی نماز جماعت ظهر عاشورا در دسته‌های عزاداری فرهنگ سازی شده است و البته باید این معروف در تمام اوقات به خصوص در زمان‌هایی که اذان شرعی در شهر می‌پیچد اما صدای طبل عزای حسینی نیز همگام با اذان نواخته می‌شود و عزاداران حسینی مهیای نماز اول وقت نمی‌شوند هم ترویج شود، زیرا  امام حسین (ع) در وسط جنگ اهتمام به اقامه نماز نمودند. اما این واجب مورد بی توجهی برخی از سینه زنان امام حسین (ع) قرار می‌گیرد.
 
و مهم‌تر از همه اینکه سیدالشهدا(ع)، برای امر به معروف و نهی از منکر قیام نمودند و متاسفانه این واجب دینی در کشور ما مورد بی مهری قرار گرفته است. بنابراین احیای امر به معروف و نهی از منکر  نیز از دیگر واجباتی است که دوستداران و عزاداران امام حسین (ع) باید به ایشان اقتدا کنند و در عمل نیز خود را به امام و مقتدای خود نزدیک کنند.
برچسب ها: عاشورا
:
:
:
آخرین اخبار