تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۷۴۰۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شهردار آبادان خبر داد:
آماده‌سازی 2 دستگاه اتوبوس به عنوان کتابخانه سیار در آبادان
شهردار آبادان از آماده‌سازی دو دستگاه اتوبوس به عنوان کتابخانه سیار در این شهر خبر داد.

محمودرضا شیرازی عصر امروز در جلسه هماهنگی اداره امور کتابخانه‌های عمومی در سالن اجتماعات فرمانداری ویژه آبادان اظهار کرد: دو دستگاه اتوبوس پس از تجهیز توسط اداره امور کتابخانه‌های عمومی روانه محلات مورد هدف می‌شوند.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته این دو دستگاه اتوبوس (کتابخانه سیار) فعالیت خود را بر‌اساس ‌جدول زمان‌بندی شده از 24 آبان ماه جاری و در محلات مختلف آغاز می‌کنند.

شهردار آبادان اضافه کرد: همچنین به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری از 24 آبان ماه امسال اقدام به برگزاری مسابقات مختلف کتابخوانی در پارک معلم خواهد کرد.

شیرازی تصریح کرد: شرکت دانش‌آموزان در این مسابقات رویکرد اصلی ما به‌منظور تشویق و ترغیب آنها به امر کتاب و کتابخوانی است.

مدیر سامانه مدیریت شهری آبادان یادآور شد: جوایز نفیس و ارزنده‌ای نیز برای برندگان تدارک دیده شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تجهیز دو ایستگاه مکانیزه اتوبوس به کتابخانه گفت: در این دو ایستگاه با تهیه کتب مختلف از سوی انجمن کتابخانه‌ها فضایی برای مطالعه برای شهروندان در زمان انتظار مهیا شده است.

شهردار آبادان در پایان افزود: آمادگی برای راه‌اندازی کتابخانه در 16 ایستگاه مکانیزه دیگر وجود دارد.

* راه‌اندازی مرکز پژوهش‌ها و مطالعات در شورای شهر آبادان

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان از راه‌اندازی مرکز پژوهش‌ها و مطالعات در این شورا خبر داد.

حمید حنظل عیدانی در جلسه اداره کتابخانه‌های عمومی آبادان از ساخت و نصب یک نماد (المان) با موضوع مطالعه در این شهر خبر داد و اظهار کرد: یک نماد به منزله وجود فرهنگ مطالعه، اطلاعات و آگاهی در میان مردم آبادان دارد.

وی افزود: اگر آگاهی و شناخت کافی نسبت به مسائل و حق و حقوق خود نداشته باشیم آن وقت است که ترجیح می‌دهیم فضایی را ایجاد کنیم که افراد به سمت مطالعه هدایت شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان با بیان اینکه برنامه‌های کلیشه‌ای در بحث ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی موثر نخواهند بود اضافه کرد: برنامه باید هدفمند و نسخه ما باید عملیاتی باشد.

حنظل عیدانی گفت: اکنون که بسیاری از افراد و گروه‌ها به سمت و سوی مطالعه خاص پیش می‌روند باید دید که آیا ما در این سمت و سو حرکت کرده‌ایم یا خیر؟!

وی با بیان اینکه در زمان حاضر شیوه مطالعاتی افراد تغییر کرده که تیترخوانی، مطالعه حوادث و اخبار شیوه‌ای از مطالعه است یادآور شد: با بررسی اینکه مطالعات و گرایش‌ها به کدام سمت و سو است می‌توانیم مطالعه را در مسیر حرکت خود هدایت کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان با تاکید بر توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح مساجد و پارک‌ها گفت: شیوه درگیر کردن افراد، نوع کتاب و شیوه نگارش کتب در راستای جذب آنان برای مطالعه مهم است.

حنظل عیدانی با ضروری خواندن انجام یک کار پژوهشی در سطح آبادان به لحاظ شناخت نقاط ضعف و قوت در مبحث مطالعه، کتاب و کتابخوانی افزود: در این زمینه باید از منابع عمومی به نحو مطلوبی بهره ببریم.

وی اظهار کرد: اکنون که بخش عظیمی از افراد استفاده از فضای مجازی را ترجیح می‌دهند باید با استفاده از شیوه‌های الکترونیکی نسخه‌های عملیاتی را در قالب نرم‌افزارهای مختلف در اختیار آنان قرار دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان تصریح کرد: هر آنچه که ما می‌گوییم از داشته‌های قبلی آبادان است لذا اگر بخواهیم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم باید با استفاده از همین گذشته یک فرهنگ مستحکم را در منطقه مستقر کنیم.

حنظل عیدانی با اشاره به راه‌اندازی مرکز پژوهش‌ها و مطالعات در محل این شورا یادآور شد: به تنهایی قادر به حل تمام مسائل ومشکلات شهری نخواهیم بود لذا در این زمینه از تمام اندیشه‌ها برای بهبود وضعیت شهر آبادان استفاده خواهیم کرد.

وی از عدم شناخت حقوق شهروندی به عنوان یکی از مهمترین معضلات شهری آبادان نام برد و گفت: با همراهی شهرداری در تلاش برای ارائه آموزش‌های عمومی لازم به شهروندان در زمینه حقوق شهروندی هستیم.

حنظل عیدانی در بخش دیگری از سخنان خود بر احیای روح فرهنگی در طراحی پارک‌ها تاکید کرد و افزود: اگر اهل مطالعه هستیم این نماد باید مشخص شود.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان خاطرنشان کرد: در شهری مانند آبادان که آوازه بین‌المللی دارد باید در مباحث فرهنگی حرف برای گفتن داشته باشیم.

وی تصریح کرد: مطالعه یکی از ضرورتی ترین مواردی است که باید به آن پرداخته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان با تاکید بر لزوم فراگیری برخی زبان‌های دیگر از جمله انگلیسی پیشنهاد داد تا سازمان منطقه آزاد اروند در یکی از پارک‌های سطح منطقه نسبت به راه‌اندازی واحد آموزشی زبان‌های مختلف برای بهره‌مندی شهروندان اقدام کند.

حنظل عیدانی در پایان از آمادگی شورای اسلامی شهر برای برگزاری همایش پیاد‌ه‌روی خانوادگی تحت عنوان کتاب و کتابخوانی خبر داد و گفت: به طور قطع در صورت داشتم بدن و فکری سالم  برای کتابخوانی نیز زمان می‌گذاریم.

* برگزاری مسابقه کتابخوانی عاشورایی برای 5 هزار دانش‌آموز آبادانی


معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش آبادان از برگزاری مسابقه کتابخوانی با موضوع عاشورا در این شهرستان به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد.

غلامرضا خلیلی‌نیا عصر امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌ها اظهار کرد: این مسابقه به همت معاونت فرهنگی شهرداری آبادان برگزار می‌شود.

وی از «آفتاب در حجاب»، «سقای آب و ادب» و «پدر، عشق و پسر» به عنوان کتاب‌های معرفی شده برای مسابقه نام برد و افزود: کتاب‌های پس از تامین از سوی شهرداری در اختیار دانش‌آموزان گذاشته می‌شود.

معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش آبادان اضافه کرد: همچنین به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، از کتاب «نخل‌ها و آدم‌ها» نوشته نعمت‌الله سلیمانی نویسنده آبادانی که از سوی سپاه به عنوان کتاب سال انتخاب شده است رونمایی می‌شود.

خلیلی‌نیا در پایان تصریح کرد: برنامه رونمایی و نقد کتاب مذکور در هفته کتاب و کتابخوانی و در محل تالار مهر انجام می‌گیرد که زمان آن نیز متعاقبا برای علاقمندان اعلام می‌شود.

* ضرورت انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی کتابخوانی در آبادان

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه آبادان بر ضرورت انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این شهرستان تاکید کرد.

سید محمد مولوی عصر امروز در جلسه هماهنگی اداره امور کتابخانه‌های عمومی در سالن اجتماعات فرمانداری ویژه آبادان اظهار کرد: برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیاز به استمرار جامعه‌نگری و انسجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در این زمینه داریم.

وی با بیان اینکه کتابخانوانی باید از دوران کودکی و از درون خانه آغاز شود، عنوان کرد: در زمان حاضر سلایق افراد باید مطالعه تغییر کرده، به طور مثال دانشجویان دنبال منابع مرتبط با واحد تحصیلی‌اشان هستند از این‌رو باید یک بررسی جدی در این زمینه صورت گیرد.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه آبادان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت کتابداران تصریح کرد: کتابدار فردی تاثیرگذار، بی‌نظیر و بی‌بدیل به دلیل نقش تاثیرگذارش در امر ترویج و معرفی کتاب است.

مولوی از امانتداری، روابط عمومی، معرفی کننده کتاب، جاذب و تلاشگر در زمینه مشارکت‌های مردمی به عنوان برخی از نقش‌های کتابداران نام برد و گفت: در زمانی که قریب به اتفاق افراد با کتاب بیگانه‌اند نقش موثر کتابداران نمود بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: اصحاب رسانه و قلم نیز باید در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیشتر از قبل همکاری و مشارکت کنند.

مولوی در پایان موضوع به صدا در آوردن زنگ مطالعه در هفته کتاب و کتابخوانی در سطح مدارس آبادان به عنوان آغاز یک حرکت تاثیرگذار در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را از مسئولان مربوطه خواستار شد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار