تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۷۴۰۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رایزن فرهنگی ایتالیا :
آثار باستانی ایذه از نقش رستم کمتر نیست
رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران عدم توجه و تبلیغ به مسئله گردشگری در شهرستان ایذه را دلیل گمنامی آثار باستانی این شهر دانست
رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران عدم توجه و تبلیغ به مسئله گردشگری در شهرستان ایذه را دلیل گمنامی آثار باستانی این شهر دانست و گفت: آثار باستانی این منطقه از نقش رستم کمتر نیست.

پروفسور کارلو ج‌چرتی در حاشیه سفر به شهرستان ایذه، اظهار کرد: با نام و تمدن این شهر، سال‌ها پیش در کتاب‌های بستر‌شناسی و تاریخی، به‌عنوان یکی از پایتخت‌های کهن ایران آشنا شده‌ام.

وی افزود: چند سال پیش، یکی از اساتید دانشگاه‌های ایتالیا از طرف جعفر مهرکیان، رئیس موسسه کاوش‌گری آیاپیر به ایذه دعوت شد، من نیز تصمیم به این گرفته تا روزی از آثار بی‌نظیر ایذه دیدن کنم.

رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران ادامه داد: از سمت استان چهارمحال‌و بختیاری به سمت ایذه، تغییرات آب و هوایی این مناطق برای من نشان از کوچ مردمی بود که در طول هزاران سال از این مناطق به‌عنوان مکان‌های فصلی استفاده کرده‌اند و یادآور تاریخ و رسم کوچ دوره عیلامی در میان مردم بختیاری منطقه بوده است.

ج‌چرتی با بیان اینکه بعد از روزگار کوچ، شهرنشینی در این منطقه به‌وجود آمد گفت: وقتی از بلندی‌های دشت ایذه به این شهر وارد می‌شدم، به واسطه کشاورزی قوی و آب و هوای معتدل، نشانی از تمدن چند هزار ساله در جلو چشم من ظاهر شد.

*سفر به همراه خانواده...

وی اضافه کرد: من و خانواده‌ام بعد از ورود به این شهر برای دیدن آثار چند‌ هزار ساله عیلامی به اشکفت‌سلمان و کولفرح رفته و علاوه بر بازدید از این آثار و دیدن سنگ نوشته خنگ اژدر به محل کار تیم کاوشگری ایران و ایتالیایی در منطقه شمی رفته و کار آنها را از نزدیک مورد بررسی قرار داده‌ام.

این مسئول فرهنگی سفارت ایتالیا با پرداختن به چگونگی کشف معبد عیلامی در منطقه شمی خاطرنشان کرد: چندین سال پیش در زمان کشف مجسمه شاهزاده اشکانی در این منطقه، یک باستان‌شناس انگلیسی به این مکان آمده بود و تحقیقات وی نشان از وجود یک تمدن عظیم در این محل را داشته است.

وی ادامه داد: سال‌ها بعد به دنبال این نظریه، دکتر جعفر مهرکیان و تیم کاوشگر ایتالیایی در این منطقه موفق به کشف این معبد بزرگ شدند.

این مقام سیاسی ـ فرهنگی کشور ایتالیا با بیان اینکه ایذه در روزگار قدیم یک پایتخت مهم فرهنگی بوده است خاطرنشان کرد: این شهر در زمینه‌های گردشگری هم می‌توانست مهم باشد ولی در ایذه، توجه به گردشگری و مسائل توریستی فعالیت بسیار کم و ضعیفی صورت گرفته است.

ج‌چرتی در راستای این توضیحات ادامه داد: اگر در آینده در این شهر یک هتل ساخته شود و به مسائل جاده‌ای برای رفع مشکلات آن پرداخته شود، آینده بهتری برای جذب توریست در ایذه قابل پیش‌بینی خواهد بود.

*تبلیغات تاریخ‌شناسی صحیح و کافی نیست

وی اظهار کرد: من به‌واسطه اینکه یک تاریخ‌شناس بوده‌ام از نام و تاریخ شهرستان ایذه خبر دارم و تعداد زیادی از هموطنان تاریخ‌دوست من، حتی نام ایذه را به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان به گوش خود نشنیده‌اند.

ج‌چورتی افزود: این منطقه به دلیل تبلیغات ضعیف، عدم توجه به معرفی آثار آن و جذب گردشگر در شهرستان، هنوز برای تاریخ دوستان ناشناخته مانده است.

این تاریخ‌شناس با اشاره به اینکه آثاری که در ایذه وجود دارد از نقش رستم کمتر نیست افزود: ایذه به‌واسطه داشتن مناطق گردشگری فراوان و طبیعت خاص می‌توانست در زمینه‌های تبلیغ جهت جذب گردشگر و سرمایه‌گذار، بسیار قوی‌تر و فعال‌تر باشد و شمی می‌توانست به‌عنوان یکی از مناطق باستانی در جهان معرفی شود.

*ورود ایذه به پایگاه‌ها و جشنواره‌های معتبر خارجی

ج‌چرتی با بیان اینکه پایگاه‌ها و جشنواره‌های معتبر خارجی زیادی وجود دارد که به آثار باستانی می‌پردازند خاطرنشان کرد: مقالات و فیلم‌های مستند متعدد در مورد آثار ایذه باید به این جشنواره‌ها ارسال شود تا نام این شهر در ردیف شهرهای جهانی قرار گیرد و لازم است که این شهر به جهانیان معرفی شود.

وی تعامل با دانشکده‌های تاریخ‌شناسی و باستان‌شناسی خارجی برای معرفی و پرداختن به مسائل گردشگری را یکی از راهکارهای مثبتی دانست که دانشگاه‌های ایذه می‌توانند از طریق ارسال درخواست برای آنها اقدام کند.

*لزوم فراهم آوردن امکانات پذیرایی و هتل مناسب

این مقام ایتالیایی در ایران پیشرفت گردشگری ایذه را در دو عامل مهم دانست و افزود: فراهم کردن امکانات پذیرایی و هتل مناسب یکی از معیار‌های این هدف است زیرا، گردشگران خارجی که به آثار شهرهایی چون ایذه، شوش و شوشتر مراجعه می‌کنند به ناچار باید به هتل خود در اهواز برگردند و این کار باعث می‌شود تمام هزینه‌های آنها در اهواز خرج شود.

وی، وارد کردن نام ایذه و معرفی آثار این شهر را در لیست تورهای خارجی به واسطه انجام رایزنی، از دیگر عوامل مهم برای جذب گردشگر خارجی دانست.

ج‌چروتی در پایان با اشاره به اینکه در تاریخ از مهمان‌نوازی مردمان بختیاری خوانده بودم افزود: از اینکه شخصا با این موضوع برخورد داشته‌ام بسیار خوشحالم و امیدوارم بار دیگر به این شهر متمدن سفر کنم.
مرجع / فـارس
برچسب ها: ایذه ، گردشگری ایذه
:
:
:
آخرین اخبار