تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۷۴۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
داروي درمان آسم ايراني امسال در بازار
معاون وزير بهداشت از اختصاص 30 ميليارد تومان براي توليد 16 داروي جديد بايوتكنولوژي يا نانوتكنولوژي براي درمان سرطان و بيماري‌هاي صعب العلاج خبر داد و گفت: فاكتور 7 نوتركيب و داروي سالمترول ايراني براي درمان آسم امسال براي اولين بار به بازار مي‌آيد.

مصطفي قانعي در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: طرح توليد 16 داروي جديد ايراني كه تاكنون وارداتي بوده و با ارز بسيار بالا وارد كشور مي‌شده است تدوين شده است و قرار است هفته آينده طي جلسه‌اي با حضور وزير بهداشت قرارداد تعيين مجري توليد اين داروها بسته شود و اميدواريم طي يك پروسه يك تا دوساله موفق به توليد اين داروها براي اولين بار در كشور بشويم.

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت ادامه داد:‌ فاز اول توليد داروهاي جديد در كشور در دوره جديد وزارت بهداشت سال گذشته آغاز شد كه نتيجه آن توليد يك داروي جديد براي بيماران خوني شامل فاكتور 7 نوتركيب و يك داروي جديد ايراني براي درمان آسم به نام سالمترول بود، اين داروها اكنون در مرحله توليد انبوه در شركت‌هاي داروسازي است و اميدواريم نيمه دوم امسال شاهد ورود اين داروهاي ايراني به بازار باشيم.

وي اضافه كرد: عمده داروهايي كه با عقد قرارداد با مجري‌هاي داخلي به دنبال توليد آنها هستيم، داروهاي گران قيمت و ارزبر هستند كه براي ورود آنها سالانه ميليون‌ها دلار زيادي به بيماران و دولت تحميل مي‌شود به همين علت درصدديم كه در فاز دوم توليد داروهاي جديد در كشور كه شامل 16 داروي گران قيمت وارداتي است بيشتر به سمت توليد داروهاي ضد سرطان و داروهاي درمان بيماريهاي صعب العلاج مثل ام اس،‌ داروهاي درمان آترواسكلروز و بيماريهاي سيستم اعصاب مي‌رويم.

قانعي گفت: 90 درصد مجريان توليد اين داروهاي جديد در كشور مراكز تحقيقات و مراكز رشد دارويي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و دولتي هستند اما چون هنوز اين مجريان به صورت نهايي مشخص نيستند نمي‌توانيم نام آنان و نام داروهايي كه قرار است طي اين پروسه دو ساله توليد شوند را اعلام كنيم.

وي افزود: وزارت بهداشت براي توليد اين داروها در كشور 30 ميليارد تومان اعتبار اختصاص داده است كه به صورت مرحله‌اي به توليدكنندگان به ميزان پيشرفت در توليد دارو بر اساس قرارداد منعقد شده پرداخت مي‌شود.

وي ادامه داد: اختصاص اين اعتبار علاوه بر اينكه زمينه توليد داروهاي گران قيمت وارداتي و كمك به درمان بيماران صعب العلاج را فراهم مي‌كند،؛ حسن بزرگ ديگري هم دارد و آن جذب نخبگان كشور در مراكز تحقيقاتي براي توليد اين داروهاست.

وي گفت: اين كار باعث شده است كه علاوه بر جذب نخبگان داخلي فعال در عرصه توليد داروهاي بايو، نانو و درمان بيماريهاي صعب العلاج جذب اين پروژه شوند حتي شاهد بازگشت و جذب نخبگان ايراني از خارج از كشور هستيم و ما حتي يك نفر متخصص و نخبه فعال در عرصه توليد داروهاي نانو، بايو و درمان اين بيماريها در كشور نداريم كه بيكار باشد مگر اينكه نخبه بودن آنها فقط به علت نمره شان در مدرك تحصيلي باشد و واقعاً كار بلد نباشند.

قانعي اضافه كرد: يكي ديگر از دلايل جذب نخبگان در اين پروژه‌ها اين است كه آنها به خوبي مي‌دانند اين پروژه‌ها با دقت انتخاب شده و بعد از توليد دارو و محصول جديد در كشور مشتري تضميني دارد و خود وزارت بهداشت مشتري آن محصول است.

وي تأكيد كرد: هم اعتبار مناسب براي توليد داروهاي جديد اختصاص داده شده و هم تضمين خريد محصول نهايي در بازار وجود دارد. اين محصولات دارويي نيز با دقت و با توجه به نياز كشور و ارزبري داروهاي وارداتي انتخاب شده است.
برچسب ها: درمان آسم ، آسم
:
:
:
آخرین اخبار