تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۷۴۳۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان:
دسترسی مردم اهواز به سالن های سینما مناسب نیست / جای خالی نقد فیلم در مطبوعات خوزستان
مناطقی مثل کیان شهر، زیتون کارمندی، کوروش، باهنر و سپیدار در شهر اهواز باید هریک دارای سالن سینمایی باشند / طبق استانداردی که وجود دارد باید به ازای هر 100 نفر شهروند، یک صندلی در سینما وجود داشته باشد و بر این اساس شهر اهواز باید دارای 12 تا 13 هزار صندلی سینما باشد
خوزنیوز: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: سالن های سینمایی شهر اهواز ازلحاظ تعداد و پراکندگی در سطح شهر کافی نیستند.

همایون قنواتی در گفت و گو با خوزنیوز اظهارداشت: آمار سینما رفتن مردم ما کم است که دلیل آن نیاز به بررسی های کارشناسی زیادی دارد؛ اما یکی از دلایل این امر، کمبود سالن های سینمایی در شهرک ها، مجتمع های مسکونی و فضاهای پرجمعیت است.

وی افزود: این موضوع در شهرسازی در نظر گرفته نمی شود، در حالی که هنگام توسعه شهری همانگونه که فضاهای آموزشی مانند مدارس درنظر گرفته می شود، سینما نیز باید فراهم شده و قابل دسترس باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تاکید کرد: مناطقی مثل کیان شهر، زیتون کارمندی، کوروش، باهنر و سپیدار در شهر اهواز باید هریک دارای سالن سینمایی باشند و نمی شود یک جمعیت یک میلیونی برای رفتن به سینما از غرب اهواز مسافتی بیست کیلومتری را طی کنند.


قنواتی یادآور شد: حتی می توان گفت همانطور که شهرداری در احداث یک برج، سازندگان را موظف یه ایجاد پارکینگ می نماید، این را نیز باید اعلام کند که مثلا در احداث یک شهرک مسکونی با جمعیت 10 هزار نفر، حتما یک سالن سینمایی 200 نفره ایجاد شود.

وی گفت: باید این موضوع را در سیستم شهرسازی خود وارد کنیم و هر شهرک مسکونی یک سالن سینمایی حتی 50 نفره داشته باشیم.

دسترسی مردم اهواز به سالن های سینما مناسب نیست / جای خالی نقد فیلم در مطبوعات خوزستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان هم چنین به اهمیت جذابیت فیلم ها در جذب مخاطب اشاره کرد و افزود: سینما دارای مدیومی است که با دیگر رسانه های تصویری از جمله تلویزیون متفاوت است و اگر مخاطب تلویزیون همان قصه را در سینما ببیند جذابیتی برایش نخواهد داشت.

وی افزود: فروش فیلم در اهواز و خوزستان نشان داده که مردم از فیلم هایی باکیفیت استقبال می کنند و استقبال مردم از سینما رابطه مستقیمی با موضوع فیلم ها دارد.

قنواتی در رابطه با فقدان یک مجتمع سینمایی دارای سالن های سینمایی متعدد در کلان شهر اهواز افزود: حتما جای چنین مجموعه ای در اهواز خالی است. هرقدر مردم بتوانند از تولیدات سینما استفاده کنند، از رسانه سینما که ابزار بسیار قدرتمندی است می توان به منظور انتقال روایت های تارخ ایران و اسلام، مسائل مربوط به دوران انقلاب، سال های دفاع مقدس، مبارزات ملت در خصوص استکبار ستیزی و موارد دیگر بهره جست.

وی ادامه داد: سینما می تواند یک هویت ملی را برای ملت ایران تقویت کند و همگان از قدرت این رسانه باخبرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان یادآورشد: هرقدر مردم را در سالن های سینما با مفاهیم ارزشی و حتی فیلم هایی که جنبه تفریحی دارند سرگرم کنیم، می توانیم وارد شدن آسیب های فرهنگی و اجتماعی را به جوانان کاهش دهیم.

دسترسی مردم اهواز به سالن های سینما مناسب نیست / جای خالی نقد فیلم در مطبوعات خوزستان

قنواتی عنوان کرد: طبق استانداردی که وجود دارد باید به ازای هر 100 نفر شهروند، یک صندلی در سینما وجود داشته باشد و بر این اساس شهر اهواز باید دارای 12 تا 13 هزار صندلی سینما باشد.

وی تاکید کرد: درحال حاضر تمرکز اصلی ما در اداره ارشاد اسلامی استان این است که سالن هایی را که به هر دلیلی به حالت تعطیل درآمده اند را فعال کنیم و در یک دوره چند ساله بتوانیم بر تعداد سالن های سینمای استان بیفزاییم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خاطرنشان کرد: کیفیت سالن های سینما نیز نقش مهمی در جذب مخاطبان به سینما دارد و خوشبختانه اکنون بیشتر سینماهای خوزستان مجهز به سیستم دیجیتال هستند و از این لحاظ و هم چنین از نظر نزدیکی زمان اکران فیلم ها به زمان اکران در پایتخت، نسبت به چندسال پیش وضعیت بسیار بهتری داریم.

قنواتی هم چنین با اشاره به نقش مطبوعات در کشاندن مردم به سالن سینما عنوان کرد: مطبوعات می توانند به جذب مخاطب کمک زیادی کنند و متاسفانه در مطبوعات خوزستان خود موردی را ندیدم که به نقد آثار سینمایی اکران شده در استان بپردازد و یا نظرات مردم راجع به این فیلم ها را منعکس نماید.

وی ادامه داد: هم چنین شبکه های استانی نیز به این موضوع وارد نمی شوند و نسبت به انعکاس این نقد و نظرات پیرامون فیلم ها در صداوسیما و مطبوعات استان تلاش نمی شود؛ تنها چیزی که ما میبینیم در حد اطلاع رسانی از برگزاری یا پایان یک برنامه است.

قنواتی گفت: متاسفانه در خوزستان در حوزه سینما، تئاتر، کتاب، هنرهای تجسمی و این قبیل موارد خبرنگار حرفه ای کم داریم و مثلا آن قدر که به مسائل ورزشی پرداخته می شود، نسبت به مسائل هنری و فرهنگی و اجتماعی توجه نمی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان یادآور شد: ما برای این موضوع برنامه ریزی هایی داریم و از سال آینده سعی خواهیم کرد کارگاه های تخصصی آموزش خبرنگاری را برگزار کنیم.
:
:
:
آخرین اخبار