تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۷۴۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محمد جواد محمدی زاده، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست:
آب سد گتوند قابلیت شرب نداشته فقط برای مصارف کشاورزی است
به دلیل احتمال تغییر کیفیت آب این سد تنها می توان آب آن را برای مصارف کشاورزی مورد بهره برداری قرار داد / احداث این سد حدود 17 سال قبل به تصویب رسیده و ارزیابی دقیقی به لحاظ زیست محیطی در رابطه با این سد نشده است
رئیس سازمان محیط زیست در رابطه با برخی مسائل مطرح شده بین سازمان محیط زیست و وزارت نیرو در خصوص آبگیری سد گتوند، گفت: به دلیل احتمال تغییر کیفیت آب این سد تنها می توان آب آن را برای مصارف کشاورزی مورد بهره برداری قرار داد.

به گزارش مهر، محمد جواد محمدی زاده امروز چهارشنبه در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص مسائل مطرح میان سازمان محیط زیست و وزارت نیرو در خصوص سد گتوند گفت: احداث این سد حدود 17 سال قبل به تصویب رسیده و ارزیابی دقیقی به لحاظ زیست محیطی در رابطه با این سد نشده است.

وی افزود: زمانی که این سد آبگیری شد لایه هایی زیر مخزن سد وجود داشت که شور بود و کیفیت آب را تغییر می داد.

محمدی زاده افزود: لذا از همین رو آب این سد قابلیت شرب نداشته و فقط برای مصرف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی همچنین در خصوص طرح های دولت برای جلوگیری از خشک شدن آب دریاچه ارومیه گفت: دولت طرح هایی در این زمینه دارد که بخشی از آن در مصوبه اخیر مجلس مورد توجه قرار گرفته بود.

محمدی زاده افزود: یکی از این طرح ها جابه جایی حوزه های آبی به منظور تامین آب این دریاچه بود و این حوزه های آبی عبارت بودند از دریای خزر، رود ارس و بخشی از آب های کردستان که یک مورد آن در رابطه با انتقال آب کردستان به این دریاچه هم اکنون در حال انجام است.

وی طرح دوم که انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه است را در دست بررسی اعلام کرد و گفت: البته طرح های دیگری مثل اصلاح روش های آبیاری نیز در سراسر کشور مورد توجه قرار دارد که آن نیز صرفه جویی قابل توجهی را در مصرف آب منجر می شود.

محمدی زاده در پایان خشک شدن آب دریاچه ارومیه را حاصل غفلت 50 ساله درباره این دریاچه عنوان کرد و گفت: حداقل 5 سال طول می کشد که طرح های دولت جهت جلوگیری از خشک شدن آب دریاچه ارومیه نتیجه بدهد.

:
:
:
آخرین اخبار