تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۷۴۵۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نیروگاه گتوندعلیا برترین نیروگاه برق‌آبی کشور شد
همزمان با برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق، عنوان برترین واحد نیروگاه برق‌آبی کشور از سوی وزارت نیرو به نیروگاه گتوندعلیا اختصاص یافت.

سیدمحمدرضا رضازاده، مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در این خصوص گفت: در دوره اجراي نيروگاه گتوندعلیا به مسائل اصلي كار به‌خوبی توجه و از ورود به حاشیه‌ها خودداري شد که نتیجه آن وضعیت خوب عملکرد نیروگاه در شرایط بهره‌برداری است.

همچنین حسن اطاعتی، معاون بهره‌برداری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با ارائه گزارشی از نیروگاه‌های در دست بهره‌برداری شرکت، عنوان‌کرد: بعد از نیروگاه‌های لوارک و شهید رجایی، نیروگاه‌های بزرگ کارون 4 و گتوندعلیا نیز موفق به دریافت پروانه دائم بهره‌برداری شدند.

وی با اشاره به نقش بسیار مهم نیروگاه‌های برق‌آبی در تولید انرژی پاک و همچنین کنترل فرکانس و تنظیم ولتاژ شبکه برق کشور، یادآورشد: نیروگاه گتوندعلیا در ارزیابی سال 92 وزارت نیرو به لحاظ عملکرد بالا در تولید برق و از سوی دیگر خروج اضطراری پایین، توانست این موفقیت را کسب کند.

کریم شيباني‌یکتا، مجري طرح‌ گتوندعليا نیز افزود: براي ساخت نيروگاه گتوندعليا نيروهاي با سابقه انتخاب شدند و با تعامل خوب همه عوامل، امروز شاهد عملكرد مناسب آن با كمترين مشكل هستيم.

وي با اشاره به اقدامات ارزشمند صورت گرفته در نيروگاه، گفت: با عملياتي شدن فاز توسعه، اين نيروگاه به لحاظ تنوع ظرفیت واحدها تبديل به يك نيروگاه منحصربه‌فرد می‌شود كه با دارابودن واحدهاي 250 و 160 مگاواتي امكان مانور و همراهي بسيار خوبي را با شبكه سراسري در سطوح مختلف فراهم می‌کند.

در ادامه غلامحسین سمندگاني، مدیر امور مهندسی برق و مکانیک طرح گتوندعلیا گفت: از جمله مهمترين عوامل برتري نيروگاه گتوندعليا رعايت دقيق و منظم بحث تعميرات پيشگيرانه در دوره‌های زمان‌بندی و همچنین حساسيت بهره‌بردار و رسيدگي سريع به مشكلات است.

گفتنی است مجموع تولید این نیروگاه در سال 92 حدود سه هزار گیگاوات ساعت بود. نیروگاه گتوندعلیا در مجموع دارای هشت واحد شامل چهار واحد 250 مگاواتی فاز اول و چهار واحد 160 مگاواتی فاز توسعه (در دست ساخت) است. این نیروگاه بیشترین میزان تولید انرژی سالیانه را در میان تمام نیروگاه‌های برق‌آبی کشور داراست و می‌تواند ضمن برطرف ساختن محدودیت تولید نیروگاه‌های بالادست در زمان نیاز شبکه سراسری، امنیت شبکه برق کشور را تضمین کرده و در کنترل فرکانس و پایداری شبکه سراسری نقش منحصربه‌فردی ایفا کند.
:
:
:
آخرین اخبار