تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۷۴۷۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
"میداوود" ، نیازمند نگاه توسعه محور
بهمن معتمدنیا
شهر میداوود ، شتابان و البته به شایستگی و بحق مرحله ی گذر از سنت ، بسوی مدرنیته را پشت سر نهاد و چند سالی است که زیر پرچم شهریّت ، روزگار می گذراند .
این گذر اما ، میداوود زیبا را درگیر تعارض های جدی ساخته است .
هنوز بسیاری از روستاهای حومه ی این شهر چشم انتظار پیامدها و دستاوردهای شهریت میداوود هستند و چه بسا در بخش مرکزی و مرکز میداوود نیز شاهد این انتظار بحق و توقع کاملا بجای ساکنین میداوود هستیم .
اهالی صبور و زحمتکش میداوود ، بعنوان مردمی متعهد و وفادار به انقلاب که عشق و ارادت خود را چه در دوران انقلاب و چه در دفاع مقدس و سایر عرصه ها به نمایش گذاشته اند ، حق دارند که از مطالبات خود سخن به میان آورده و پرسش های بی شمار خود را در محضر متولیان امور بر زبان آورند.
بی توجهی به روستاها در گذشته، روستاهای ما را همچنان محروم و نحیف نگه داشته است. مسله ای که برای رهایی از آن ، نیازمند تحول برنامه ریزی شده و مدیرانی قوی هستیم.
در "میداوود" شرایط متفاوتی به نسبت بسیاری از نقاط کشور وجود دارد.
"میداوود" از گذشته های بسیار دور، شاهراه حیاتی و مسیر مواصلاتی بسیاری از نقاط شهرها و روستاهای مختلف شهرستان و سایر شهرها و استانهای دیگر بوده است و این ویژگی همچنان وجود دارد و علیرغم ایجاد جاده از مسیری دیگر، هیچ از ارزشهای ارتباطی این منطقه کاسته نشده و زندگی همچنان با نشاط و پر تلاش جریان دارد که همین موضوع لزوم توجه مسئولین را مضاعف می کند.
با اختصاص بخشداری و شهرداری و سایر مراکز اداری به "میداوود" ، انتظار میرفت تحول اساسی و زیربنایی در سطح این منطقه صورت پذیرد ، اما افسوس که اینگونه نشد و هر رهگذری تصدیق می کند که گذشته و حال میداوود ، چندان تفاوتی با هم پیدا نکرده اند .
وضعیت "میداوود" از ابعاد مختلف قابل تعمق و تأمل است .
این قطعه از خوزستان ، در توسعه یافتگی رشد چندانی نداشته است و روستا های بسیارش نیز ، رشد اندکی یافته اند که البته چندان چشمگیر نیست و روند مطلوبی که در کل کشور در جریان است در این روستاها ملاحظه نمی شود.
شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی موجب شده است که "میداوود" ، به شدت قابلیت توسعه را داشته باشد اما باید اذعان داشت که مسولین ما ، کمتر نگاه توسعه ای به این منطقه داشته اند .
در "میداوود" ظرفیت و استعداد کشاورزی بسیار بالاست و تولید محصولات زراعی گوناگون که به سایر شهرها و حتی استانها و کشورهای همجوار نیز صادر میشود مؤید این ادعاست . اما معضل کمبود آب همچنان توسعه ی کشاورزی در این منطقه را هدف قرار داده است و در حالیکه این مشکل سالهای بسیاری به رونق زراعت آسیب وارد می کند ، هیچ فکر اساسی برای آن نشده است .
کشاورزی در "میداوود" ، نیازمند نگاهی توسعه محور است و نگرانی ها و دغدغه های کشاورزان سختکوش آن باید در افقی وسیع تر بررسی شود . زیرا بیم آن میرود که در آینده ای نه چندان دور ، مثل سایر مناطق ، زمین کشاورزی در این قسمت از جلگه ی حاصلخیز خوزستان ، فرصت خوبی برای ساخت و ساز شود ...
در نگاهی دیگر ، باید اشاره ای نیز به وضعیت منابع انسانی و فکری مردم این دیار نمود.
"میداوود" ، انسانهایی شایسته و نخبگانی داشته و دارد که مایه ی مباهات و افتخار کل شهرستان و میهن مان بوده و هستند ، لیکن در چشم انداز توسعه و استفاده از دیدگاههای سازنده و مثبت آنان در جهت رشد و آبادانی منطقه مغفول مانده اند ، که به نظر میرسد میتوانند در پویایی و فعال شدن امورات منطقه به شدت مورد توجه قرار گرفته و عامل کلیدی توسعه و رشد شهر و دیار خود باشند.
توجه به استعدادهای عالی ولی پنهان و در نتیجه رشد نیافته ی جوانان این خطه در زمینه های مختلف تجارت ، عمران ،صنعت و معدن، کشاورزی و دامداری و... اولین انتظار عموم مردم منطقه است که به یقین میتوان گفت آشکار ساختن و بهره مندی از این استعدادهای پنهان می تواند سبب رشد و توسعه پایدار در ابعاد یادشده باشد .
در یک مطالعه عمیق نگر به خوبی می توان به این نکته نیز پی برد که عدم توسعه شهر میداوود و روستاهای تابعه ، ضررهای جبران ناپذیری در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیت ، محیط زیست ، و شاخص‌های بهداشت و سلامت وارد ساخته است که درک و باور این موضوع مهم، ماموریت مسئولین استان را حساس تر نموده و موجب میشود تا نظارت بر نوع تفکر ،اندیشه و برنامه های توسعه ای جدی تردنبال شود.
به شهادت جداول آماری که قطعاً در اختیار مسئولین محترم است ، مردم "میداوود" با حضور پر رنگ خود در انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت بالای 85 درصدی، و در برخی از روستاها بالای 95 درصدی، به برنامه ها، وعده ها، و شعارهای رییس جمهور محترم مهر تأیید زده و امید و آرزوی شان این است که درجه شهروندی آنها نیز همچون سایر هم میهنان ارتقاء یافته و در مدیریت های کشوری و محلی سهمی داشته باشند که امید است مورد عنایت واقع شود .
انتظار می رود که با نگاهی توسعه گرایانه و اقتصادی به این منطقه نگریسته ، برای جذب اعتبارات بیشتر بمنظور توسعه زیرساخت ها و آماده سازی برای توسعه همه جانبه اقتصادی، اجتماعی و ... تلاش شود ، تا عقب ماندگی ها جبران ، و کلمه محرومیت از نام این بخش جدا گردد و در سیاست گذاری های عمرانی ، با فراهم ساختن بسترهای همگرایی ومشارکت حداکثری مردم درامور مختلف منطقه ، افق توسعه وپیشرفت همه جانبه نمایان شود .
همچنین امید می رود که از طریق رونق بخشیدن به فضای کسب و کار در "میداوود" و ایجاد شرایط اشتغال مناسب برای نیروهای بیکار و جویای شغل ، شاهد تلاش مستمر و جدی مسئولین محترم کشور و استان باشیم .
:
:
:
آخرین اخبار