تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۷۴۹۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح 550 هزار هکتاری 6.5 برابر طرح توسعه نیشکر در خوزستان است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: طرح 550 هزار هکتاری رهبری در استان خوزستان 6.5 برابر طرح توسعه نیشکر در استان خوزستان است.

احمد سیاحی روز جمعه با اشاره به اینکه طرح 550 هزار هکتاری رهبری بزرگترین طرح کشاورزی کشور است اظهار داشت: طرح توسعه نیشکر در چهار هزار هکتار اجرا شد و طرح 550 هزار هکتاری 6.5 برابر طرح توسعه نیشکر وسعت دارد.

وی با بیان عملکردی که تا کنون در طرح 550 هزار هکتاری در استان انجام شده است بیان داشت: تا پایان سال 92 نزدیک به 75 هزار هکتار از این طرح در استان عملیاتی شد و از سال گذشته تا کنون نیز بالغ بر یکصد هزار هکتار از این طرح اجرا شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان بیان داشت: تا پایان امسال 138هزار هکتار از از اراضی کشاورزی استان در راستای اجرای این طرح احیا می شوند.

سیاحی در ادامه بیان داشت: از سال گذشته تاکنون 85 هزار هکتار از اراضی خوزستان برای استفاده در این طرح مورد زهکشی زیر زمینی قرارگرفتند و یکصد هزار هکتار نیز تسطیح اراضی شدند.

وی بیان داشت: از سال گذشته که زمان آغاز طرح بوده تا کنون بالغ بر 31 پیمانکار با 50 کارگر کار می کنند و تا پایان امسال این میزان پیمانکار به 41 پیمانکار افزایش می یابد و تمامی پیمانکاران هم از نیروها بومی استان هستند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان افزود: این طرح در 18 شهرستان استان در حال اجرا است و علاوه بر آن در شهرستان دهلران ایلام نیز این طرح انجام می شود.

سیاحی عنوان کرد: تا پایان سال 92 بالغ بر شش هزارو 740 میلیارد ریال در این طرح هزینه شده است.

*افزایش 9 میلیون تنی محصولات کشاورزی در خوزستان با اجرای طرح 550 هزار هکتاری


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان همچنین در ادامه با اشاره به افزایش محصولات کشاورزی در استان با اجرای این طرح عنوان کرد: در حال حاضر در استان خوزستان سالانه 15 میلیون تن محصول کشاورزی تولید می شود که با اجرای این طرح تولید محصولات کشاورزی در استان به 24 میلیون تن افزایش می یابد.

سیاحی بیان داشت: در حال حاضر هر ماه بین دو هزار و 700 تا چهار هزار هکتار اراضی آماده و تحویل کشاورزان داده می شود که تا پایان امسال این میزان به هفت هزار هکتار افزایش می یابد.

وی گفت: خوزستان قطب کشاورزی کشور است و در حال حاضر محصول کشاورزی که در استان تولید می شود نسبت به اراضی مستعد کشاورزی بسیار پایین تر است و با اجرای این طرح از تمامی ظرفیت های استان در بخش کشاورزی استفاده می شود.

* تولید و افزایش اشتغالزایی در خوزستان با اجرای طرح 550 هزار هکتاری در خوزستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در ادامه افزود: اجرای این طرح در استان 300 هزار فرصت شغلی را ایجاد می کند و 143 هزار شغل در استان تثبیت می شوند و مهاجرت از روستاهای استان به شهرها را کاهش می دهند.

سیاحی بیان داشت: 157 هزار شغل جدید در استان در اراضی جدید ایجاد می شود که بیشتر این مشاغل مربوط به صنایع تولیدی و تبدیلی است که برای این مشاغل باید کارخانجات و کارگاه های جدید در استان ایجاد شود.

وی افزود: در حال حاضر دو هزار و 300 ماشین آلات سبک و سنگین در این که از درون استان تامین شده است مشغول به کار هستند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان همچنین با اشاره به کارهای کارشناسی که در این انجام می شود عنوان کرد: در این طرح زهکش های زیر زمینی بر روی اراضی کشاورزی استان انجام می شود که با انجام کارهای کارشناسی بر روی اراضی کشاورزی استان باعث افزایش محصولات کشاورزی در استان می شود.

وی بیان داشت: ایجاد این زهکش ها باعث شسته شدن زمین های کشاورزی و شیرین شدن خاک اراضی کشاورزی می شود و درافزایش و مرغوبیت محصولات کشاورزی موثر است.

سیاحی با اشاره به اینکه این طرح باید در سه سال اجرا شود گفت : بسیاری از زمین های کشاورزی استان از دست رفته است و اگر این طرح در استان اجرا نمی شد باقی زمین های قابل استفاده نیز به مرور زمان از بین می رود.

وی اجرای این طرح را راه بسیار مناسبی در افزایش اقتصاد درآمدی کشاورزان استان دانست.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار