تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۷۴۹۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سردار فضلی در شلمچه خبر داد:
اعزام زوار اربعین از مرزهای شلمچه، چذابه و مهران
رئیس ستاد راهیان نور از افتتاح قرارگاه اربعین در مرز شلمچه خبر داد و گفت: امسال مقرر شده از سه مرز شلمچه، چذابه و مهران تردد زوار اربعین انجام شود.

سردار علی فضلی عصر امروز در جلسه افتتاح قرارگاه اربعین مرز شلمچه در محل فرمانداری خرمشهر اظهار کرد: به پیروی از دستور رهبری و به لطف خدا و همت مسئولان شهرستان، استان و کشور در راستای انتظار مولایمان نایب امام زمان(عج) شرایط خدمت‌رسانی برای زائران فراهم شده است.

رئیس ستاد راهیان نور در ادامه سخنان خود به موضوع اربعین پرداخت و عنوان کرد: امسال مقرر شده از سه مرز شلمچه، چذابه و مهران تردد زوار صورت گیرد و برای عمل کردن به فرمان نورانی رهبری از شما مسئولان که در کف صحنه در حال خدمت رسانی هستید و بیشتر از دیگران بر مسائل اشراف دارید می‌خواهیم که ارزیابی از شرایط داشته باشید.

وی هدف جلسه را ظرفیت‌شناسی و آسیب‌شناسی دانست و تصریح کرد: با حضور در این جلسه آماده‌ایم که با یاری شما هرچه بیشتر با ظرفیت‌ها آشنا شده و به آسیب‌شناسی اقدام کنیم و درصدد رفع توقع و انتظارات موجود برآییم.

فضلی ابراز کرد: مایه افتخار است که تمام ظرفیت‌های راهیان نور را برای انجام این امر و در راه خدمت‌رسانی به زوار اباعبدالله‌الحسین(ع) به کار گیریم.

وی در پایان تاکید کرد: داشتن شناخت کامل از ظرفیت برای کمک‌رسانی به دستگاه‌های خدمت‌رسان الزامی است.

* ‌تعیین هماهنگ‌کننده میان ایران و عراق در ایام اربعین

امام جمعه خرمشهر برای سهولت تردد زائران در ایام اربعین حسینی خواستار تعیین هماهنگ کننده میان دو کشور ایران و عراق و اختصاص فضایی در نقطه صفر مرزی شد.

حجت‌الاسلام سید نبی موسوی امشب در جلسه افتتاح قرارگاه اربعین مرز شلمچه در فرمانداری اظهار کرد: پیگیری‌های جدی برای تسهیل تردد زوار اربعین صورت گرفته که با دیدن قرارگاه می‌توان به ذکر فرآیند پرداخت.

وی ادامه داد: با وجود مشکلاتی که با آنها مواجه هستیم می‌توانیم بستر خوبی را برای تردد زائران فراهم سازیم و امیدواریم امسال شاهد کمترین تعداد افرادی باشیم که کار آنها با تأخیر مواجه شده است.

امام جمعه خرمشهر به ورود منطقه آزاد اروند در ساماندهی امور اربعین اشاره کرد و گفت: منطقه آزاد اروند بسیاری از تسهیلات را برای این مناسبت تدارک دیده و تا این لحظه نیز به تمام تعهدات خویش عمل کرده که جای قدردانی دارد.

موسوی، عمده مشکل موجود در تسریع امر تردد را از جانب طرف عراقی دانست و ادامه داد: مشکلات از جانب ما به شدت کاهش یافته و ناچیزند و عمده مشکل در طرف عراقی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خرمشهر همچنین خواستار تعیین هماهنگ کننده برای ارتباط مداوم دو کشور شد و عنوان کرد: می‌توان در مرز عراق و ایران یک هماهنگ کننده دارای اختیار تعیین کرد که به صورت شبانه‌روزی با طرف عراقی در ارتباط باشد تا در صورت بروز هر مشکلی با ارتباط مداوم این مشکلات را برطرف سازد.

وی اضافه کرد: مقرر شده که در کریدور خروجی مرز بیش از 10 اتوبوس وجود ‌داشته باشد و زائران ظرف مدت کوتاهی وارد خاک عراق شوند اما این امر تا حدود بسیاری به طرف عراقی مربوط است که تا چه اندازه هماهنگ بوده تا میزان توقف در عراق به حداقل برسد.

امام جمعه خرمشهر با بیان اینکه طبق قرار قبلی مقرر شده 30 گیت نیروی انتظامی در محل وجود داشته باشد و این میزان تاکنون 12 گیت است، افزود: با توجه به اینکه در عراق 20 کریدور تدارک دیده شده، نیاز است که تعداد گیت‌ها به 30 برسد و باید تعداد باقی مانده تا پیش از مدت تعیین شده تامین شود.

موسوی، خواستار باز کردن یک کریدور و تخصیص فضایی در نقطه صفر مرزی شد و عنوان کرد: با توجه به جدا شدن محل خانم‌ها و آقایان به‌منظور حصول اطمینان خاطر در زوار نیاز است که کریدوری و فضایی در برای این منظور فراهم شود.

وی در پایان با بیان اینکه عملی نشدن این طرح به دلیل مخالفت طرف عراقی بوده است، خطاب به مسئولان رده بالای حاضر در جلسه بیان کرد: از شما خواستاریم با توجه به توانایی خود، زمینه‌ای برای اختصاص فضایی 100 متری در نقطه صفر مرزی و مین‌زدایی آن با استفاده از ابزارآلات مین‌زدایی موجود در شهرستان فراهم کرده و در نهایت فضایی تقریبا 40 یا 50 متری برای این منظور در نظر گرفته شود.

* زائران اربعین برای خروج ا‌ز مرز حتما «ویزا» داشته باشند‌

معاون سازمان حج و زیارت بر لزوم داشتن ویزا برای خروج از مرز در ایام اربعین تاکید کرد.
ناصر خدرنژاد عصر امروز در جلسه افتتاح قرارگاه شلمچه در فرمانداری این شهرستان با اشاره به موضوع ساماندهی زائران در سال‌های در ایام اربعین اظهار کرد: بحث ساماندهی زائران امسال و برای نخستین‌بار صورت می‌گیرد و در سال‌های گذشته با وجود مشکلات در عراق هیچکس زیر بار هماهنگی برای ساماندهی این تعداد زائر نمی‌رفت.

وی به انجام برخی اقدامات برای ساماندهی زائران در سال گذشته اشاره کرد و آن را اقدامی آغازین خواند و افزود: سال گذشته با توجه به تعداد بالای زائران یک ساماندهی ابتدایی انجام شد که تصمیم برای باز کردن مرزها 10 روز پیش از اربعین و ساماندهی افراد به صورت دسته‌های 40 نفره از جمله این اقدامات انجام شده بود.

معاون سازمان حج و زیارت کشور با بیان اینکه ساماندهی زوار در سال گذشته با مشکلاتی همراه بود، ادامه داد: بزرگ‌ترین اشکالی که به اقدامات سال گذشته وارد است، این است که ساماندهی افراد در مرز صورت می‌گرفت و وجود دو دسته افراد دارای ویزا و بدون ویزا نیز بر سختی کار در سال گذشته افزوده بود.

خدرنژاد با بیان اینکه زائران امسال سه دسته خواهند بود، تصریح کرد: امسال سه دسته زائر خواهیم داشت، دسته اول شرکت شمسا‌ست که به ساماندهی و نظم‌دهی زائران خود اقدام کرده، دسته دوم نیز زائران وابسته به حج و زیارت است که از برنامه مدونی برخوردارند و دسته سوم را نیز افرادی تشکیل می‌دهند که با ویزای انفرادی قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند که این دسته آخر نیاز به ساماندهی دارند.

وی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای حضور به تعداد ظرفیت تعیین شده برای هر پایانه تاکید کرد و گفت: باید تدابیری اتخاذ شود تا بر اساس برنامه تعیین شده به تعداد ظرفیت هر پایانه زائر در محل حضور داشته باشد.

معاون سازمان حج و زیارت کشور بر داشتن ویزا برای خروج از مرز در ایام اربعین حسینی تاکید کرد و ادامه داد: برای جلوگیری از ایجاد ناهماهنگی نیاز است تدابیری اتخاذ تا ویزای افراد در سه‌راهی منتهی به شلمچه بررسی شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: انجام این اقدام برای اطمینان از داشتن ویزا به‌منظور سهولت امر ساماندهی زائران و در نتیجه تسریع روند تردد زوار از مرز است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار