تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۷۵۲۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون عمراني استانداري خوزستان :
مشكلات فاضلاب‌هاي سطحي يكي از معضلات جدي است
معاون عمراني استانداري خوزستان گفت: نبود شبكه دفع آب سطحي در استان به ويژه در شهر اهواز و استفاده از كانال‌هاي روباز جهت دفع اين آب‌ها، مشكلات اساسي را براي مردم در زمان بارندگي ايجاد مي‌كند که ‌براي حل اين بحران لازم است همكاري جدي و اساسي بين شهرداري ‌و شركت آب و فاضلاب صورت بگيرد و اين دو دستگاه برنامه‌هاي خود را به سمتي سوق دهند كه مشكل دفع فاضلاب‌هاي سطحي و خانگي در شرايط بارندگي را به حداقل برسانند.

احمد سياحي در جلسه لايروبي فاضلاب سطح شهر در فصل بارندگي كه امروز، 25 مهرماه در استانداري برگزار شد، عنوان‌كرد: مشكلات فاضلاب‌هاي سطحي يكي از معضلات جدي است كه مردم خيلي از آن گله‌مند هستند، به طوري كه در زمان بارندگي، مشكل دفع اين آب‌ها دو چندان مي‌شود.

وي افزود: معمولا دفع آب‌هاي سطحي از وظايف شهرداري و وضع پساب يا آب مصرف خانگي بر عهده شركت آب و فاضلاب است.

سياحي با بيان اين‌كه امسال در زمينه فاضلاب‌هاي سطحي نگراني جدي وجود دارد، اظهاركرد: امسال به دليل نداشتن درب منهول در برخي مناطق، شكستگي شبكه فاضلاب و پس زدن فاضلاب با مشكلات جدي رو به رو خواهيم شد که به همين دليل بايد زودتر دست به‌كار می‌شدیم.

وي خاطرنشان‌كرد: ‌از آنجايي كه شركت آب و فاضلاب هزينه دفع فاضلاب را از مردم مي‌گيريم نبايد مردم از اين شركت ناراضي باشند. شكايات مردم در خصوص مشكلات فاضلاب روزانه به استانداري منتقل مي‌شود و در این زمینه شاهد تجمع تعدادي از مردم مقابل استانداري هستیم.

معاون عمراني استانداري خوزستان بيان‌كرد: ‌از شركت آب و فاضلاب انتظار مي‌رود زمان‌بندي برنامه لايروبي شبكه فاضلاب را به ما اعلام كند. به طور كلي از وضعيت كنوني لايروبي كه پيمانكاران انجام مي‌دهند، ناراضي‌ هستیم زیرا عملكرد خوبي ندارند. در مواقعي ديده مي‌شود پیمانکار لايروبي را نيمه‌كاره رها كرده و لجن‌هاي خشك به خاك تبديل شده‌اند.

سياحي افزود: به دليل بالا بودن حجم ورودي آب به شبكه فاضلاب در مواقع بارندگي نگراني بيشتر مي‌شود. به طوري كه در برخي مناطق شاهد هستيم كه آب به مدت چند روز در ميادين و خيابان‌ها جمع مي‌شود.

وي با ابراز نارضايتي از عملكرد شركت آب و فاضلاب اهواز در لايروبي شبكه فاضلاب، گفت: زمان شروع لايروبي خيلي دير است و بايد خيلي زودتر يعني از ابتداي سال اقدام به لايروبي مي‌شد.

معاون عمراني استانداري خوزستان خاطرنشان‌كرد:‌ براساس اصول برنامه‌ريزي ميزان بودجه در نظر گرفته شده براي بخش فاضلاب‌هاي سطحي و خانگي باید به‌گونه‌ای باشد که 80 درصد به پساب يا فاضلاب خانگی و 20 درصد به بارش‌هاي جوي اختصاص یابد.

سياحي از شركت آب و فاضلاب اهواز خواست كه سامانه پيام‌كوتاه براي اعلام مشكلات فاضلاب ايجاد كند تا مردم از طريق اين سامانه شكايات خود را اعلام كنند.

* كمبود اعتبارات، علت اصلي كندي عمليات لايروبي شبكه فاضلاب اهواز

مديرعامل شركت آب و فاضلاب اهواز با بيان اين‌كه كمبود اعتبارات يكي از مشكلات اصلي كندي اجرای عمليات لايروبي شبكه فاضلاب است، گفت:‌ در حد توان مالي شركت كار مي‌كنيم.

غلام‌رضا براتي عنوان‌كرد: ‌امسال 2 ميليارد تومان براي خريد پمپ هزينه شد تا وضعيت پمپ‌هاي موجود و ايستگاه‌هاي پمپاژ را بهبود بخشيديم.

وي افزود: ‌تعامل بين شهرداري و شركت آبفا مي‌تواند در افزايش ظرفيت لايروبي تاثير خوبي بگذارد.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب اهواز تصريح‌كرد: ‌در زمان بارندگي به دليل نبود شبكه فاضلاب در برخي مناطق آب باران در خيابان جمع مي‌شود. همچنين شبكه فاضلاب نيز در مناطقی كه اين شبكه وجود دارند، جوابگوي دفع همزمان فاضلاب و آب‌هاي سطحي نيست.

براتي خاطرنشان‌كرد: امسال با تعامل سازنده با شهرداري و افزايش زمان كار به دو شيفت، خدمات‌رساني در فصل زمستان را بيشتر خواهيم كرد.

همچنين سعيد دشتي‌زاده، معاون بهره‌برداري شركت آب و فاضلاب اهواز در اين جلسه اظهاركرد: كار لايروبي شبكه فاضلاب با همكاري شركت پيمانكاري از ارديبهشت‌ماه آغاز شد و در شهريورماه شركت‌هاي پيمانكاري به 9 شركت افزایش يافت تا هر شركت 20 كيلومتر لايروبي شبكه فاضلاب را انجام دهد.
 
وي تصريح‌كرد:‌ متاسفانه به دليل پراكندگي شبكه فاضلاب در كلان شهر اهواز، عمليات لايروبي به كندي انجام مي‌شود. تجربه نشان داده اگر پيمانكار به‌طور مستمر در يك منطقه  كار كند، سرعت عمل بيشتر مي‌شود.

معاون بهره‌برداري شركت آب و فاضلاب اهواز بيان‌كرد: مشكلات فاضلاب در يك یا دو ماه حل نمي‌شود. هم‌اكنون شركت‌هاي پيمانكاري ما دو شيفت كار مي‌كنند ولي هنوز كار عقب است.

دشتي‌زاده افزود: ‌شبكه فاضلاب اهواز 1900 كيلومتر است كه عمده مشكلات ما مربوط به 500 كيلومتر شبكه قديمي مركز شهر در مناطق كيانپارس، امانيه و زيتون است و به همین دلیل كار لايروبي را از اين مناطق آغاز كرديم که تاکنون حدود 100 كيلومتر آن انجام شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار