تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۷۵۴۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
احساس به دست‌های پیوندی بازمی‌گردد
محققان با بررسي افرادي كه پيوند دست داشته‌اند دريافتند كه پس از گذشت مدت ‌زمانی از جراحي پيوند، اين افراد می‌توانند بخشي از حس لامسه خود را به دست بياورند.

پس از آسيب به نخاع يا عضوي از بدن نه ‌تنها به عصب‌هاي اين بخش آسيب وارد مي‌شود، بلكه بخشی از نورون‌هاي مستقر در مغز که مربوط به اين نواحي هستند نيز غیرفعال خواهند شد.

برخي از تحقيقات گذشته اثبات كرده بود كه به نظر مي‌رسد بعد از گذشت مدت‌ زمانی پس از پيوند دست، آسیب‌های واردشده به نورون‌هاي مغزي مربوط به فعاليت دست، ترميم خواهد شد اما نتوانستند اطلاعات بيشتري درباره اين پديده به دست آورند.

در اين تحقيق نوين، محققان بازگشت ميزان حس لامسه افرادي‌ كه دست‌هایشان را در تصادف از دست‌ داده بودند و دوباره پيوند دست شدند، بررسي و با افراد سالم مقايسه كردند. نيمي از اين افراد دست خودشان پيوند شده بود و نيم ديگر نيز دست شخص ديگري را دريافت كرده بودند.

محققان دريافتند كه در افرادي كه دست خودشان پس از قطع عضو ديگرباره به آن‌ها پيوند زده‌ شده بود، حس لامسه پس از عمل جراحي و گذراندن دوره نقاهت به آن‌ها بازمی‌گشت اما براي دست‌هاي پيوندي از ساير افراد، بين 2 تا 13 سال پس از دريافت عضو زمان لازم است تا فرد بتواند بخشي از حس لامسه خود را به دست بياورد.

پيوند دست هنوز در فازهاي ابتدایی خود به سر می‌برد؛ تعداد اهداکنندگان اين عضو بسيار كم است و بسياري از افراد متقاضي پيوند ترجيح می‌دهند به پروتزهاي مصنوعي فكر كنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار