تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۷۵۵۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اختصاص بودجه هزارمیلیاردتومانی به صندوق نوآوری
معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور با تاكيد بر لزوم تغيير جهت پژوهش در دانشگاه‌ها به سمت مشتري‌مداري، گفت: ‌از هر نوع اقدام و همکاری كه سبب افزايش نفوذ پارك هاي علم ‌و فناوري در دانشگاه‌ها شود، حمايت مي‌كنيم.

دكتر سورنا ستاري صبح امروز در ادامه سفر خود به این استان، در مركز رشد فناوری واقع در دانشگاه شهيد چمران حضور يافت و در نشستی با متولیان پژوهش و فناوری استان، با بيان اين‌كه ظرفيت‌هاي خوزستان بسيار بالاتر از وضعيت فعلي است، بر لزوم همدلي بيشتر بين مسئولان تاكيد و اظهاركرد: بايد دید آينده استان و آينده دانشگاه را چگونه تعريف كرده‌ايم؛ آيا آينده دانشگاه در افزايش تعداد دانشجويان كارشناسي‌ارشد و دكتری خلاصه مي شود و این‌که از پژوهش در دانشگاه به دنبال چه هدفي هستيم؟

وي افزود: آيا تنها مي‌خواهيم يك استاد پروژه‌اي را براي دانشجو دكتري تعريف كند و چهار سال او را به كاري مشغول كند كه تنها هدف آن چاپ دو مقاله ISI باشد و ما اسم اين را پژوهش مي گذاريم و آن را براي كشور يك افتخار مي دانيم؟

معاون علمي و فناوري رييس جمهور با بيان اين‌كه نبايد پروژه‌ها با هدف مقاله‌نويسي تعريف شوند، افزود: البته چاپ مقاله هم خوب است اما بايد به تدريج جهت‌گيري در دانشگاه به سمتي سوق داده شود كه هر پروژه با هدف مشتري مداري تعريف شود.

ستاري پژوهش در دانشگاه‌ها را بدون توجه به موضوع تجاري‌سازي، غيرسودمند خواند و با بيان اين‌كه كارهاي علم و فناوري از بخش‌هاي فعال در حوزه تجاري‌سازي پژوهش‌هاي كاربردي است، افزود: از هر نوع همكاري كه باعث شود نفوذ پارك‌ها در دانشگاه افزايش يابد و اساتيد بتوانند شركت‌هاي دانش بنیان تاسيس كنند حمايت مي كنيم.

وي با يادآوري اين كه پنج درصد از فروش شركت‌هاي دانش بنيان راه‌اندازي شده توسط اساتيد به دانشگاه اعطا مي شود، خاطرنشان كرد: ‌اين شركت‌ها به هر ميزان كه فروش داشته باشند معادل پنج درصد آن توسط معاونت علمي و فناوري به دانشگاه پرداخت مي‌شود كه در جهت توسعه زيرساخت‌های ديگر كارهاي پژوهشي هزينه شود.

ستاري با بيان اين‌كه جهت‌گيري پژوهش در دانشگاه بايد به سمت حل معضلات استان سوق يابد، گفت: ‌استاندار بايد بتواند در زمينه رفع معضلات استان به دانشگاه تكيه كند و بايد هر اتفاقي كه در استان رخ مي دهد تكيه اصلي بر ظرفيت‌هاي دروني استان باشد.

وي همچنين در پاسخ به درخواست رييس پارك علم و فناوري خوزستان مبني بر توسعه بازار جهت افزايش فروش محصولات شركت هاي دانش بنيان، تصريح كرد:‌ در اين زمينه معاونت علمي و فناوري تقبل مي كند كه معادل يك تا سه درصد از ارزش خريد تجهيزات از شركت‌هاي داخل استان را به عنوان مشوق و كمك در اختيار استانداري يا جاي ديگر قرار دهد كه اين تغيير روش و فرهنگ‌سازي شكل بگيرد.

معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور همچنين به استفاده از ظرفيت‌هاي ذاتي استان در حوزه گياهان دارويي و كشاورزي تاکید و خاطرنشان كرد: همچنين با توجه به اين‌كه پارك علم وفناوري صندوق نوآوري ندارد، بايد به عنوان راه حل، يك جايگزين تعريف شود.

ستاري تسهيلات صندوق نوآوريو شکوفاییرا بي‌نهايت توصيف كرد و با بيان اين‌كه برای سال آینده بودجه معادل هزار ميليارد تومان براي اين صندوق درنظر گرفته شده‌است، خاطرنشان كرد:‌ توصيه‌ام اين است كه پارك علم و فناوري صندوق مستقلي داشته باشند و وام ها را از همين‌جا به شركت‌ها پرداخت كند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار