تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۷۵۸۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وقتی پلنگ ایرانی، زینت خانه‌های روستایی می‌شود
رییس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان از کشف و ضبط یک قلاده پلنگ و دو راس بز کوهی تاکسیدرمی شده در یک روستا خبر داد.

بهروز نجاتی اظهار کرد: در پی اطلاع از وجود یک قلاده پلنگ ایرانی و دو راس بز کوهی تاکسیدرمی شده در یک منزل شخصی در یک روستا در نزدیکی منطقه آبشارهای آرپناه، پس از هماهنگی با دادستان شهرستان لالی، و حکم قضایی ورود به منزل اخذ شد و پرسنل یگان اجرایی با همکاری ماموران پاسگاه انتظامی محل به منزل وارد و نسبت به کشف و ضبط گونه‌های تاکسیدرمی شده اقدام کردند.

وی با بیان این که سال گذشته نیز مواردی از کشف جانوران تاکسیدرمی شده در این مناطق مشاهده شد، افزود: با توجه به این که ساکنان این منطقه، از عشایر کوچ‌نشین هستند؛ احتمال داده می‌شود که این جانوران در محدوده استان خوزستان یا استان چهار محال و بختیاری شکار شده باشند. همچنین از ظاهر یکی از بزهای کشف شده پیدا است که متاسفانه به تازگی شکار و تاکسیدرمی شده است.

نجاتی گفت: متهم در هنگام کشف و ضبط، در محل حاضر نبود و در حال حاضر متواری است که حکم جلب وی از قاضی مربوطه درخواست شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان اظهار کرد: پلنگ ایرانی بانام علمی(Panthera pardus saxicolor) یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا است. این زیرگونه پلنگ در فهرست گونه‌های در خطر انقراض ˈآی یو سی ان ˈقرار دارد.

وی افزود: این جانور در بسیاری از مناطق کشور اعم از ارتفاعات البرز تا تپه ماهور کویر مرکزی، هر کجا طعمه مناسب، به خصوص کل و بز وجود داشته باشد، زندگی می‌کند و در مناطقی که آرامش داشته باشد، روز و شب فعال است ولی در جاهای که احساس خطر کند، تنها شب‌ها و آن هم با احتیاط ظاهر می‌شود. به صورت انفرادی زندگی می‌کند، دارای قلمرو است و محدوده آن را به وسیله ادرار مشخص کرده و از آن دفاع می‌کند.

نجاتی ادامه داد: همچنین بز کوهی با نام علمی Capra aegagrus hircus از جانوران بومی ایران می‌باشد و روزگرد است، ولي گاهي شب‌ها نيز به چرا مي‌رود. به صورت اجتماعي زندگي مي‌كند. معمولا بزها، بزغاله‌ها و كل‌هاي جوان با هم و جدا از دسته كل‌هاي مسن زندگي مي‌كنند و صبح زود و اوايل غروب در مجاور صخره‌ها به چرا مي‌پردازند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار