تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۷۶۱۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ارزیابی هیات تجاری خوزستان از سفر به بصره
مشاور اجرایی استاندار خوزستان نتایج سفر هیات تجاری این استان به بصره عراق را مفید ارزیابی کرد و گفت: برخلاف گذشته اراده عملی محکمی برای گسترش روابط بین دو استان بصره و خوزستان حاکم بود.

جمال عالمی‌نیسی با اشاره به ظرفیت‌های بالای خوزستان در بخش صنعت و کشاورزی و نیز توان بالای بخش‌خصوصی داخلی گفت: مقامات استان بصره عراق درخواست‌های زیادی برای حضور بخش‌های خصوصی و پیمانکاران ما در بازسازی این استان به ویژه درحوزه عمران و پل‌سازی داشتند.

وی افزود: طرف‌های عراقی با توجه به استعداد شرکت‌های داخلی ایران در زمینه پل‌سازی و جاده‌سازی، از عدم حضور گسترده پیمانکاران ایرانی و خوزستانی در این پروژه‌ها گله داشتند.

عالمی‌نیسی گفت: با توجه به تحولات بین‌المللی اخیر در منطقه، درخواست‌های این دوره مقامات بصره برای مشارکت بخش‌های خصوصی استان خوزستان در عمران و بازسازی زیاد بود و این نشان می‌دهد که اراده محکمی برای تعمیق روابط تجاری حاکم است و در مجموع عطش برای کار زیاد است.

مشاور اجرایی استاندار خوزستان ادامه‌داد: اقدام استاندار برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی و نیز فرهنگی با استان همجوار بصره عراق را به فال نیک می‌گیریم و یقین داریم که تحرک بخش خواهد بود و افق‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی بخش‌خصوصی و انتفاع بیشتر مردم استان خوزستان خواهد گشود.

وی افزود: در این سفر تفاهم‌نامه همکاری در 15 بند در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و بهداشت و درمان بین مقامات دو استان خوزستان و بصره عراق به امضا رسید که غالب مفاد آن در زمینه‌های اقتصادی است.

عالمی‌نیسی اظهارکرد: مقرر شده که برای هر کدام از این بندها،کمیته‌های پیگیری تشکل شود و کمیته‌های اصلی و فرعی بناست ماهیانه یک بار در شهر مرزی، 2 ماه یکبار در مرکز شهرستان و هر 6 ماه یک‌بار در سطح استان و با حضور استانداران تشکیل شود.

وی گفت: این امر نشان می‌دهد که هر دو طرف اعم از بخش‌های دولتی و نیز خصوصی و اتاق‌های بازرگانی و تعاون دو استان بصره و خوزستان از ارادهمحکمی برای اجرایی کردن توافقات برخوردارند تا این تفاهم‌نامه‌ها عملیاتی شود.

همچنین دکتر فیصل سعیدی، مشاور استاندار خوزستان در امور حقوقی، قراردادها و دعاوی گفت: استان بصره عراق از ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای توسعه مناسبات اقتصادی با هدف ارزآوری برخوردار است.

وی اظهارکرد: در این سفر مذاکرات مثبتی بین طرفین و نیز تفاهم‌نامه‌های خوبی برای همکاری در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، آموزشی، اداری و نیز امور سیاحتی منعقد شد که می‌توان کمال استفاده را از آن به‌عمل آورد.

این عضو هیات تجاری اعزامی خوزستان به استان بصره عراق افزود: اگر مفاد این تفاهم‌نامه عملیاتی شود و به مرحله اجرا درآید که اراده طرفین نیز بر این است، افق‌های اقتصادی مثبتی را می‌توان ترسیم کرد.

دکتر سعیدی نسبت به شناساندن ظرفیت‌های اقتصادی استان بصره عراق برای سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و خاطرنشان‌کرد: متاسفانه طبق بررسی‌های به‌عمل آمده، بخش‌های‌خصوصی ما حضور چندانی در عراق ندارندو این امر به عدم شناخت کافی آن‌ها از ظرفیت‌هایاستان بصره عراق برمی‌گردد.

وی ادامه‌داد: هم‌اکنون فاصله 15 کیلومتری مرز شلمچه با استان بصره عراق برای سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی داخل ایران به مثابه 15 هزار کیلومتر است. مسوولان دولتی باید کاری کنند که سرمایه‌گذاران خوزستان و بعد سایر هموطنان ما استفاده بیشتری از این فرصت ببرند.

سعیدی گفت: سفر کاری هفته گذشته هیات تجاری استان خوزستان به سرپرستی دکتر مقتدایی به بصره و عقد تفاهم‌نامه‌های مربوطه با طرف عراقی، ان‌شاالله زمینه حضور بیشتر و فعال بخش‌خصوصی خوزستان در این استان عراقیرا فراهم خواهد ساخت.

مشاور استاندار خوزستان در امور حقوقی، قراردادها و دعاوی افزود: دفتر نمایندگی استان خوزستان در بصره که با دستور استاندار خوزستان گشایش یافته‌است، درصدد پیگیری زمینه‌های همکاری و نیز شناساندن ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری برای بخش‌های خصوصی داخلی است تا با تعمیق روابط تجاری و اقتصادی بین دو استان، بتوانیم میزان صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی استان خوزستان به استان‌های همجوار عراقی را افزایش دهیم.

گفتنی است هیات تجاری خوزستان چهارشنبه، 5 آذرماه 93 به ریاست استاندار خوزستان سفر یک روزه‌ای به استان بصره عراق داشت.
:
:
:
آخرین اخبار