تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۷۶۱۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به مناسبت روز جهانی ایدز
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به مناسبت اول دسامبر (10 آذر) روز جهانی مبارزه با ایدز پیامی صادر کرد.

در پیام دکتر اسماعیل ایدنی آمده است: «با انتشار ایدز در سطح جهان مشخص شد که این بیماری هیچ نژاد، کشور، جنس و سنی را در امان نخواهد گذاشت. با بروز ایدز، جهان با یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین بیماری‌ها مواجه شد که ابعاد مختلف اقتصادی، امنیتی و اجتماعی جوامع را تحت تاثیر قرار داد. امروزه ایدز در کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال گسترش است و تاثیر برجسته‌ای بر سلامت و توسعه اقتصادی-اجتماعی این کشورها گذاشته و شیوع عفونت HIVدر بالغین آنها افزایش یافته است.

تحولات علمی در طی سالیان اخیر، در خصوص تشخیص سریع و در پی آن، درمان‌های موثری که زنجیره انتقال را قطع می‌کند، امیدواری‌های زیادی را در خصوص مهار بیماری در جهان ایجاد نموده است. ارائه آموزش‌های مستمر، اطلاع‌رسانی‌های گسترده و هشدارهای لازم در خصوص سه راه انتقال اچ آی وی (سرنگ و وسایل نوک تیز آلوده، رفتار پرخطر جنسی و انتقال از مادر به جنین) کمک شایانی به کاهش موارد ابتلا به اچ آی وی نموده است.

یکی دیگر از عوامل کاهش موارد ابتلا، استفاده از داروهای ضدویروس است که به افزایش بقا و کیفیت زندگی افراد آچ ای وی مثبت کمک کرده و میزان انتقال اچ آی وی را نیز به سایرین کاهش داده است.

در همین راستا در کشور ما نیز تلاش‌های بسیاری انجام پذیرفته است. در استان خوزستان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به عنوان یکی از دانشگاه‌های تیپ یک و مادر کشور در سال‌های اخیر گام‌های موثری در خصوص پیشگیری و درمان اچ آی وی در منطقه برداشته است که از جمله آن می‌توان به راه‌اندازی مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهرستان‌های استان که ارائه خدمات مربوط به پیشگیری از ابتلا، اقدامات تشخیصی و درمان بیماران و حمایت‌های روانشناسی از افراد دارای رفتار پرخطر را برعهده دارند، همچنین افتتاح شبکه آزمایشگاهی تشخیصی مرجع اچ آی وی استان خوزستان به عنوان یکی از یازده عضو قطب کشوری اشاره نمود.

البته عملکرد ادارات، سازمان‌ها و همکارانی که برای بالا بردن سطح آگاهی و تامین خدمات مشاوره و آزمایش اچ آی وی و تامین داروی ضد ویروس تلاش نموده‌اند، قابل تحسین، تقدیر و ارج‌گذاری است.

حال که با همدلی بیش از پیش تمام ارکان نظام و حمایت‌های همیشگی رهبر معظم انقلاب و مجلس محترم شورای اسلامی از دولت تدبیر و امید، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خوبی توانسته است سلامت را به یک اولویت مهم و کاربردی در رئوس برنامه‌های استراتژیک مورد توجه مسئولان ارشد نظام قرار دهد و به پشتوانه همین حمایت‌ها، برنامه عظیم طرح تحول نظام سلامت در فازهای درمانی و بهداشتی را به مرحله اجرا و اثرگذاری درآورد، امیدواریم با توجه هرچه بیشتر به بیماری ایدز و اعمال حمایت‌های روانی، اجتماعی و مادی از افرادی که با ویروس اچ آی وی زندگی می‌کنند، بتوانیم با در اختیار قرار دادن خدمات سلامت مورد نیاز آنان در استان و شهرستان‌های تابعه، باعث کاهش نگرش های منفی و غیرعلمی و تبعیض علیه آنان، کاهش موارد ابتلا جدید به عفونت اچ آی وی و کاهش مرگ ناشی از بیماری ایدز شده و کمیت و کیفیت خدمات پیشگیری، درمان و مراقبت از اچ آی وی را در کل مراکز مشاوره رفتاری استان بهتر از قبل توسعه داده و ارتقا بخشیم.

پس همه باهم در جهت نیل به هدف شعار روز جهانی ایدز امسال با عنوان "درمان HIVهمه‌گیری را مهار می‌کند، پیشگیری کنید، درمان کنید، زندگی کنید" تلاش نماییم.»
:
:
:
آخرین اخبار