تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
کد خبر: ۷۶۲۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برای نخستین‌بار انجام شد،
ساخت سنسور هیبریدی کاتالیزشده جهت تشخیص سیانید در محیط های آبی
برای نخستین‌بار، حسگر شیمیایی رنگی جدید به‌صورت هیبریدی آلی/معدنی با انتخاب‌پذیری بالا برای شناسایی آنیون سیانید در آب، در گروه تحقیقاتی دکتر مرادزادگان دانشیار گروه شیمی دانشگاه شهید چمران طراحی شد.

دکتر آرش مرادزادگان در این خصوص توضیح داد: سادگی تهیه و قابل حمل بودن حسگر همراه با هزینه پایین مواد اولیه، همچنین استفاده از فرم کاتالیز شده، سیستم را برای استفاده در زندگی واقعی و همچنین محیط هایی که نیاز به شناسایی سریع و آسان آنیون سیانید دارند، مناسب می سازد.

وی افزود: این حسگر را می‌توان در زمره محدود حسگر هایی در نظر گرفت که قادر به شناسایی آنیون سیانید در آب خالص می باشند.

مرادزادگان یادآور شد: سیانید از آلاینده های مهم زیست محیطی است که به فرم های گوناگون وجود داشته و روش های مختلفی برای آنالیز آن وجود دارد. آب های آلوده به سیانید بسیار خطرناک بوده و سازمان محیط زیست جهانی حد تشخیصی برای این ماده تعیین کرده که فراتر از آن، کشنده است.

دانشیار گروه شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: طراحی و ساخت سنسور هیبریدی آلی/معدنی کاتالیز شده قابل حمل، در قالب پایان‌نامه دکتری خانم فاطمه عبادست دانشجوی این دانشگاه انجام شد و نتایج این کار تحقیقاتی اخیرا در ژورنال Chemical Communication در سال 2014 با IF=6/7 به چاپ رسیده‌است.

مرادزادگان که راهنمایی این پایان‌نامه را بر عهده داشته، ادامه داد: مذاکراتی با معاون پژوهش و فناوری دانشگاه انجام شده و مراحل تجاری‌سازی این سنسور به منظور برخورداری از پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در حال انجام است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار