تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۷۶۳۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیت‌الله حیدری:
همه مسئولان در راه توسعه فرهنگ نماز تلاش کنند
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مسئولان با قدرت خود موانع و مشکلات موجود برای برپایی نماز را بردارند و شرایط ترویج و روی آوردن به فرهنگ نماز را فراهم کنند.

آیت‌الله محسن حیدری ظهر امروز در همایش نماز شهرستان ایذه که ظهر امروز در تالار مولوی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد با اشاره به اهمیت نماز و لزوم برپایی آن اظهار کرد: نماز یکی از ارکان دین است و باید توجه جدی به آن شود.

وی اضافه کرد: در قرآن و سنت پیامبر(عج) هیچ چیزی به اندازه نماز مورد تاکید قرار نگرفته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تکلیف نماز در یک سطح نیست و در سطوح مختلف است افزود: نخستین تکلیف، توجه شخصی و فردی به نماز است و به دنبال آن توجه خانوادگی باید به این ارزش دینی صورت گیرد.

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه نماز تنها فریضه‌ای است که با هیچ عذری ساقط نمی‌شود گفت: نماز تنها موضوعی‌ است که در هر حالت باید انجام شود و هیچ عذری برای نپرداختن به آن وجود ندارد و حتی در حالت بیماری هم باید مورد توجه قرار گیرد.

حیدری با اشاره به حالت‌های مختلف جسمی برای برپایی نماز خاطرنشان کرد: انسان حتی در حالت‌های بی‌حالی و دراز شده هم باید نماز را به پا دارد و این ارزش بالای این فریضه الهی را نمایان می‌کند.

وی با پرداختن به داستان لقمان حکیم و سوره لقمان افزود: برای رسیدن به پست و مسئولیت با هم درگیری نشویم زیرا پست و مسئولیت چیزی نیست که انسان برای آن به هر دری بزند و مسئولیت خیلی بالا و خطیر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر کسی به پست و مسئولیت رسید باید با تمام توان به آن بپردازد و رسیدن به پست باید برای خدمت کردن باشد.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به سخن ائمه‌اطهار در ارتباط با آشنایی فرزندان با نماز از دوران طفولیت، عنوان کرد: کسی که به سن خود‌شناسی رسید باید با اعمال دینی و وظایف شرعی خود آشنا شده و اخت داده شود.

حیدری با اشاره به اینکه آموزه‌های دینی از دوران بچگی باید همراه با فرد باشد، به موضوع ترک نماز افزود: اگر فردی در بچگی و دوره اول زندگی خود روی به ترک نماز آورد و به سمت بی‌راهه رفت.

وی ادامه داد: باید خانواده برای تربیت او رو به فشار آوردن کند زیرا اگر در همان دوره فرزند به تربیت صحیح نرسد در آینده آن فرد، ایجاد تغییرات بسیار مشکل و غیر ممکن خواهد بود.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به اینکه امر به خانواده در راستای برگزاری نماز از فرموده‌های پیامبر اسلام(ص) است تصریح کرد: نماز برای همه مردم است و پیامبر با تاکید بر آن؛ اهمیت و بزرگی این فریضه الهی در نزد خداوند را بیان می‌کرد و نماز باید در خانواده‌ها به صورت کاری مهم در دستور قرار گیرد.

حیدری با بیان اینکه در مقابل کسانی که نماز را سبک می‌شمرند باید محکم ایستاد افزود: برای دوری جستن از آتش جهنم و کارهایی که باید در این دنیا انجام دهیم، روی آوردن به نماز توصیه شده که در راس همه امورات قرار دارد و خانواده‌هایی که با نماز به بار آمده باشند، از حضور در جهنم و وقایع جهنم در امان خواهند بود.

این روحانی ادامه داد: اصلی‌ترین شرط نماز ولایت است و هیچ عبادتی بدون ولایت ارزشی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید صورت گیرد، اظهار کرد: بزرگترین امر به معروف اقامه کردن نماز است و بالاتر از اقامه کردن نماز امر به معروفی نیست، پس ما نسبت به خویشاوندان خود برای ترویج نماز وظیفه داریم.

امام جمعه موقت اهواز افزود: در برنامه‌های حکومتی و دولت اسلامی قبل از تامین امور معیشتی، امنیتی و شرعی مردم باید به فکر برپایی نماز مردم باشد و این توصیه قرآن است.

خطیب ویژه این مراسم خاطرنشان کرد: برپایی نمازهای روزانه شخصی برای مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری یک تکلیف فردی است و این افراد باید با قدرت خود موانع و مشکلات موجود برای برپایی نماز را بردارد و شرایط ترویج نماز و روی آوردن به فرهنگ نماز را فراهم کنند.

حیدری ادامه داد: در جایی که ترک نمازهای روزانه و جماعت به منزله تمرد علیه نظام اسلامی و ایجاد ناهنجاری و بی‌نظمی شود، با شخص خطا‌کار و مشکل‌ساز در جامعه باید برخورد جدی و قانونی شود و استفاده از زور یک امر مهم در مباحث تربیتی است.

وی در پایان با اشاره به اینکه امام زمان(عج) بزرگترین حاکم جهان خواهد بود افزود: هدف نهایی حاکمیت حضرت ولی‌عصر(عج) عبادت است و اهمیت عبادت و نماز برای تمام دوران باید منتقل شود و توجه به این فریضه با ارزش الهی صورت گیرد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار