تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۷۶۴۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نان بر سر دو راهي تغيير قيمت!
اين روزها تغيير قيمت نان موج نگراني را براي مصرف‌كنندگان و حتي نانوايان ايجاد كرده است، به طوري كه مصرف‌كنندگان ديگر توان تحمل گراني روزمره را نداشته و از سوی دیگر نانوايان خواستار جبران افزايش نرخ تورم سه سال اخير در نرخ‌گذاري جديد نان هستند.

زمزمه‌هاي افزايش قيمت نان از ابتداي امسال از سوي نانوايان و كارخانجات توليد آرد مطرح شد. اين توليدكنندگان مدعي هستند كه هزينه‌هاي توليد بالا رفته و قيمت‌هاي فعلي آرد و نان براي آن‌ها صرفه اقتصادي ندارد؛ بنابراين بايد در قيمت اين دو محصول تجديدنظر شود.

پس از كش و قوس‌هاي فراوان، بالاخره دولت تن به تغيير قيمت نان داد و مقرر شد قيمت نهايي تا سقف 30 درصد افزايش، توسط استانداران تعيين و اعمال شود.

پیش از این همزمان با اجراي مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹ قیمت نان افزایش یافته بود که دولت دهم بابت آن، رقم یارانه نقدی را به میزان 4 هزار و ۵00 هزار تومان افزایش داد. طبق تصمیمات دولت دهم، یارانه نقدی به ازاي هر نفر 44 هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد كه 40 هزار تومان آن مربوط به يارانه انرژي و 4 هزار و 500 تومان مربوط به يارانه نان بود.

سخنگوی دولت دلیل افزایش قیمت نان را درخواست اتحادیه نانوایان و همچنین برای جلوگیری از کاهش وزن خمیر نان و کم‌فروشی برخی از نانوایان اعلام کرده است.

در خوزستان نيز همزمان با سراسر کشور قيمت آرد و نان براساس هزينه‌هاي جانبي توليد و قيمت جديد گندمي كه شركت غله و خدمات بازرگاني به كارخانجات آرد تحويل مي‌دهد، تعيين و مورد تاييد سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت و پس از آن، اين قيمت بايد در ستاد تغيير قيمت آرد و نان مطرح شود.

با توجه به ابلاغ بخش‌نامه سراسري افزايش قيمت آرد و نان تا سقف 30 درصد به استانداران، روز گذشته ستاد تعيين قيمت آرد و نان به رياست استاندار خوزستان تشكيل شد. توليدكنندگان آرد و نان معتقدند نرخ نان باید بیش از 30 درصد افزایش یابد که این موضوع با مخالفت استاندار مواجه و در نهایت به دلیل به توافق نرسیدن تولیدکنندگان آرد و نان و مسئولان، اين جلسه بدون نتيجه‌اي به پايان رسيد.

كارخانجات آرد بيش از نانوايان ناراضي بودند و اذعان دارند اگر ستاد نرخ‌گذاري تن به قيمت پيشنهادي آنان ندهد، دست از توليد آرد برداشته و كارخانه‌ها را به دولت واگذار مي‌کنند.از سوی دیگربرخی نانوایان پیش از تصویب نهایی قیمت، اقدام به افزایش خودسرانه قیمت نان کرده‌اند، به‌طوری که مصرف‌کنندگان از صبح امروز شاهد عرضه نان با قیمت‌های متفاوت نسبت به روزهای قبل بودند.

با اعمال افزایش 30 درصدي قیمت نان، قیمت هر عدد نان بربری از 500 تومان به 650 تومان، نان سنگک از 600 تومان به 780 تومان، نان لواش از 160 تومان به 208 تومان ونان تافتون از 300 تومان به 390 تومان افزایش ‌یابد.

در اين ميان عامل اصلي چرخه اقتصادي كه همان مصرف‌كننده است، فراموش شده و اين‌ها سوالات برای مصرف‌كنندگان مطرح است که در شرایطی که نرخ تورم از سوي بانک مرکزی 20 درصد اعلام مي‌شود، افزایش 30 درصدی نان منطقی نیست و آیا پس از افزايش قيمت آرد و نان مصرف‌كنندگان مانند گذشته توان خريد خواهد داشت و يا اين‌كه به نسبت افزايش قیمت، شاهد افزایش كيفيت در تولید نان خواهیم بود و یا این‌که دولت مابه‌التفاوت افزايش نرخ نان را در پرداخت يارانه‌هاي نقدي به مردم لحاظ مي‌كند، كه متاسفانه این سوالات بي‌جواب مانده است.

از سوی دیگر مصرف‌كنندگان از كيفيت نان راضي نيستند زيرا بيشتر نانوايي‌ها نان را با سايز كوچك و با پايين‌ترين كيفيت عرضه مي‌كنند. نظارت بر اين تخلفات صنفي واحدهای نانوایی خيلي كم است.

به طور كلي گراني نان و در عين حال حذف يارانه آن تبعات منفي زيادي را به دنبال دارد زيرا نان از اقلام مهم سبد كالاي خانوار روستايي و شهري است كه جزو نيازهاي اوليه غذايي محسوب مي‌شود. افزايش قيمت نان قطعا به اقشار كم‌درآمد آسيب وارد مي‌كند، به طوري كه عده‌اي از اين اقشار مجبور بهكاهش مصرف آن مي‌شوند و لازم است دولت پیش از مطرح کردن این گونه موضوعات، تمهیدات لازم را برای جلوگیری از این مشکلات اتخاذ کند.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: نان ، قیمت نان
:
:
:
آخرین اخبار