تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۷۶۵۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک مسوول آبخیزداری خوزستان:
کشاورزی سنتی باعث فرسایش خاک می شود
رییس اداره ارزیابی معاونت آبخیزداری خوزستان گفت: کشاورزی به روش سنتی فرسایش خاک را زیاد می کند و اثرات نامطلوبی را بر محیط زیست خواهد داشت.

امیررعیت پیشه چهارشنبه بیان داشت: فرسایش خاک دلایل زیادی دارد که یکی از مهم ترین دلایل آن، کشاورزی به روش سنتی است.

وی گفت: اگر در کشاورزی به روش سنتی، آب مدت زمان زیادی بر روی خاک باقی بماند باعث فرسایش خاک و شسته شدن آن به پایین دست می شود.

رعیت پیشه افزود: خاک فرسایش شده در صورت انباشته شدن در پشت سدهای بزرگ می تواند مشکلات زیادی را برای سدها و زمین های پایین دست ایجاد کند.

رییس اداره ارزیابی معاونت آبخیزداری خوزستان بیان داشت: یکی از راه های جلوگیری ازفرسایش خاک، استفاده از خاک با توجه به قابلیت و کاربری خاک برای کشاورزی است.

وی گفت: تخریب اراضی مرتعی و جنگلی و همچنین انجام نشدن عملیات خاک ورزی مناسب بر روی اراضی زراعی دیم از عوامل موثر بر فرسایش و تولید رسوب است.

رعیت پیشه در ادامه افزود: هر ساله در برخی از مناطق خوزستان، فرسایش خاک به بیش از 20 تن در هکتار در سال می رسد.

**زمین های کشاورزی بر اساس نوع کاربری خود استفاده شوند

رییس اداره ارزیابی معاونت آبخیزداری خوزستان گفت: کنترل فرسایش خاک و رسوبات کار بسیار پیچیده ای است و در هر منطقه بر اساس نوع کاربری باید یک برنامه خاص را اجرا کرد.

رعیت پیشه در ادامه افزود: کارهای مکانیکی و بیومکانیکی در برخی از زمین های کشاورزی باید انجام داد و عملیات کشاورزی باید با نظارت مهندسان کشاورزی انجام شود تا فرسایش خاک کاهش یابد.

وی با بیان اینکه زراعت دیم باید در زمین و شرایط بارندگی مناسب انجام شود اظهارکرد: در مناطقی که بارندگی در حدود 400 میلی متر است کشت دیم مناسب است؛ بسیاری از مناطق خوزستان برای کشت دیم مناسب نیستند اما این نوع کشت در این مناطق انجام می شود و این عمل باعث فرسایش خاک می شود.

وی گفت: کشت دیم باید در اراضی با شیب زیاد صورت گیرد، و شخم زدن در اراضی با کشت دیم باید به صورت عمودی و در جهت شیب باشد رعایت این نکات از فرسایش خاک در اراضی بسیار تاثیر گذار است.

رعیت پیشه بیان داشت: برای جلوگیری از ورود رسوبات خاکی به پشت سدها و رودخانه ها اداره کل منابع طبیعی خوزستان سدهای رسوب گیری در اندازه های پنج تا 12 متر در مناطق مختلف این استان ساخته شده، تا از رسوبات خاکی بالا دست جلوگیری کنند.

وی گفت: سدهای رسوبی، مخازن زیر زمینی برای جمع آوری رسوبات ایجاد می کنند.

وی با بیان اینکه فرسایش خاک در این استان به طور طبیعی در حدود هشت تا 10هزار تن در سال است افزود: مناطقی در خوزستان وجود دارد که میزان فرسایش در بالا دست استان به 20 هزار تن در سال نیز می رسد.

**خروجی آب از سد گتوند باعث فرسایش خاک می شود

رییس اداره ارزیابی معاونت آبخیزداری خوزستان گفت: آبی که از سد گتوند خارج می شود باعث فرسایش خاک در مسیر شده،و رسوبات وارد رودخانه کارون می شود.

وی ادامه داد: این وضعیت شرایط هیدرولیکی رودخانه را دچار مشکل می کند و با بارندگی این رسوبات وارد سامانه فاضلاب و آب شرب مردم می شود.

رعیت پیشه گفت: از این رو در پایین دست سد گتوند نیز باید سدهایی در حدود یک تا یک و نیم متر را احداث کرد تا از ورود رسوبات به درون رودخانه کارون جلوگیری کند.

وی افزود: نیاز است تا ردیف های اعتباری برای این معضل در خوزستان در نظر گرفته شود؛ پیشگیری بهتر از درمان است؛ رسوبات حاصل از فرسایش خاک می تواند صدمات جدی به رودخانه ها و به ویژه سدهای بزرگ و سلامتی مردم وارد کنند.

رییس اداره ارزیابی معاونت آبخیزداری خوزستان افزود: عملیات آبخیزداری برای جلوگیری از رسوبات باعث می شود تا در بالا دست کشاورزی رونق یابد و مردم در پایین دست نیز با مشکل بهداشت آب روبه رو نشوند که برای این حرکت نیاز به اعتبار است.

وی گفت: عملیات آبخیزداری باعث افزایش عمر مفید سدهای بزرگ، خود بستری برای توسعه پوشش گیاهی و نفوذ آب به لایه های زیرین خاک می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار