تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۷۶۸۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کمیته حل اختلاف اتباع خارجی در خوزستان تشکیل شد
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان از تشکیل کمیته حل اختلاف اتباع خارجی در استان خبر داد.

حمید سیلاوی اظهار کرد: تحت ماده 3 مصوبات اتخاذ شده در پانزدهمین اجلاس سه‌جانبه بازگشت داوطلبانه پناهندگان و آوارگان خارجی بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و افغانستان و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، توافق شد که برای کمک به حل مسائل حقوقی پناهندگان، کمیته‌های حل اختلاف در استان‌های کشور فعال شود تا از آن طریق به بازگشت به موقع و پایدار اتباع مساعدت شود.

وی افزود: نقش این کمیته‌ها عبارت است از ارائه راه حل‌های مساعدت‌آمیز از طریق میانجی‌گری و داوری برای حل و فصل اختلافات حقوقی ارجاع شده توسط پناهندگان ساکن در ایران. طبق آیین رسیدگی کمیته‌های حل اختلاف، همه اعضای کمیته باید منصفانه و بی‌طرفانه عمل کنند تا اطمینان حاصل شود که هر دو طرف اختلاف، از فرصتی معقول برای طرح ادعاهای خود برخوردار می‌باشند.

سیلاوی درباره اعضای کمیته حل اختلاف توضیح داد: یک قاضی کارآمد که با هماهنگی دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی و توسط قوه قضاییه منصوب می‌شود، یک کارشناس حقوقی که از طرف اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی منصوب می‌شود، یک نماینده پناهندگان دارای اقامت در استان در حد امکان آشنا با سیستم‌های قضایی به پیشنهاد اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی به طور مشترک توسط کمیساریا و اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور منصوب می‌شود و یک کارشناس حقوقی و یا وکیل دادگستری که از طرف کمیساریا منصوب می‌شود؛ اعضای این کمیته هستند.

وی با بیان این‌که کمیته حل اختلاف در اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان تشکیل شده است؛ گفت: اتباع خارجی که مشکلات و اختلافات حقوقی با خود و یا با اتباع ایرانی دارند و همچنین اتباع ایرانی که دارای اختلاف حقوقی با اتباع خارجی هستند، می‌توانند اقامه درخواست نمایند و این کمیته بنا به تشخیص، در موعد مقرر جلسه رسیدگی با حضور دو طرف برگزار خواهد کرد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان عنوان کرد: متقاضیان می‌توانند درخواست خود را بر روی فرم مخصوص اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی، که می‌توان آن را از دبیرخانه کمیته دریافت کرد، به صورت کتبی تسلیم نمایند.

سیلاوی افزود: متقاضیان رسیدگی به اختلافات، علاوه بر ذکر خلاصه‌ای از ادعای خود، در صورتی که شهودی داشته باشند، نام شهود خود را در فرم ذکر کرده و مدارک مثبت ادعاهای خود را نیز به فرم ضمیمه نمایند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان گفت:حداقل هفت روز قبل از هر جلسه، اعضا گزارش هر پرونده را در جلسه بعدی کمیته دریافت می‌کنند و سپس زمان رسیدگی اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: طرفین ادعا باید شخصا در وقت مقرر در جلسات کمیته حضور یابند. ضمنا حضور وکیل خواندگان با حضور خود ایشان بلامانع خواهد بود و در صورت عدم توافق بر سر تصمیم کمیته از سوی طرف خواهان، ایشان می‌توانند به دادگاه‌های استان ارایه درخواست مجدد نمایند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار