تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۷۷۱۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حجت‌الاسلام و المسلمین شفیعی:
حرکت علمی در دانشگاه‌ها زنده است
اعضای شورای بسیج دانشجویی دانشگاه پیام‌نور خرمشهر در نشستي با رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ديدار كردند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحسن شفیعی در اين نشست، دانشگاه را نبض جامعه دانست و گفت: بحث، اظهار نظر، نقد و ارزیابی‌هايي که از سوی دانشجویان صورت‌ می‌گیرد؛ نشان پویایی و سرزندگی دانشگاه است.

وی رویه موجود در ایجاد فضای باز اظهار نظر دانشجویی را الگویی برگرفته از سیره مقام معظم رهبری عنوان کرد و افزود: این رویه‌ای است که از مقام معظم رهبری آموخته‌ایم. ایشان در اوج بزرگی، ساعت‌ها متواضعانه در دیدارهای دانشجویی حاضر می‌شوند، مطالب را گوش مي‌دهند، یادداشت بر‌می‌دارند، برخی را تحسین، برخی را تاکید و به توضیح و نقد و یا رَدِّ بعضی برخي ديگر می‌پردازند. در نمونه‌های عینی دیده‌ایم که مطالب مطرح‌شده در دیدارهای دانشجویی، پیگیری و در سیاست‌های کلان مورد توجه قرار گرفته‌ است.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان حضور نزديك به 5 میلیون دانشجو در صدها مرکز آموزش عالی در کشور را نشانه زنده‌بودن و پویایی جامعه دانست و عنوان ‌کرد: در همه زمینه‌ها دانشگاه‌ها فعال و دانشجویان حاضر هستند. این امر نعمتی از سوی خدا و فرصتی برای نظام است.

وی گفت: در آغاز سال تحصیلی 58-57 از جمعیت 35 میلیونی کشور، 157 هزار نفر دانشجو بودند اما امروز جمعیت کشور قریب 78 میلیون نفر است که از این رقم، جمعیتی معادل 5 میلیون دانشجو هستند. یعنی جمعیت کشور به 2 برابر افزایش یافته اما در جمعیت دانشجویی چندین‌ برابر افزایش را شاهد هستیم.

شفیعی ادامه داد: پیداست که اهتمامی در این راستا بوده است؛ چرا‌ که با مراجعه به مصاحبه‌های خبرنگاران و رسانه‌های غربی با امام خمینی(ره)، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در‌می‌یابیم عمده نگاهی که وجود داشته، این بوده که انقلاب با علم و تمدن مخالف است و انقلابیون می‌خواهند جامعه را به عقب برگردانند، لکن امروز شاهد هستیم که میل به آموزش عالی جزو گفتمان عمومی جامعه شده است.

وی با بیان این‌که فارغ از هیاهوهای سیاسی، حرکت علمی در دانشگاه‌ها زنده است؛ تصریح کرد: دانشگاه‌های ما در حوزه بومی‌سازی علم، حرکت علمی و به تعبیر مقام معظم رهبری جهاد علمی، گام‌های بلندی برداشته‌اند. دانش هسته‌ای تنها دانشی نیست که به بومی‌سازی آن پرداخته‌ایم. در تکثیر سلول‌های بنیادی، نانو، شبیه‌سازی و علوم دیگر نیز دانشگاه‌های ما خود را اثبات کرده‌اند.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان خطاب به دانشجویان بسیجی گفت: عزیزان بسیجی در عرصه‌های علمی در دانشگاه‌ها سرآمد باشند. حتما در زمینه‌های علمی دست‌ پر داشته ‌باشند. در انجام فعالیت‌ها، نظم را سرلوحه کار قرار‌دهند و حتی یک کلاس را برای برنامه‌های غیردرسی تعطیل نکنند.

وی بسیج دانشجویی را بخشی از خاک‌ریز بلند انقلاب اسلامی دانست و افزود: ماموریت بسیج، پاسداری از انقلاب اسلامی است. لذا باید همواره رصد کند که در کجا خطر احساس می‌شود و نیاز به حضور در کدام عرصه است.

شفیعی به آیه اشاره «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ (و ما هيچ پيامبرى را جز به زبان قومش نفرستاديم) کرد و گفت: این ‌که خداوند هر پیامبری را از همان قوم خودش انتخاب می‌کند از این ‌رو است که بتواند با گفتمان قومش ارتباط برقرار کند. نسخه‌های فرهنگی و قالب‌های یکسان همه جا جوابگو نیست، پس بسیج دانشجویی در طراحی برنامه‌ها باید با شناخت و به‌فراخور نیازهای دانشجویان هر دانشگاه عمل کند. در طراحی برنامه‌ها ، تشخیص ذائقه دانشجویان، نیازسنجی و اولویت بندی باید صورت گیرد.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان تأکید کرد: بسیج دانشجویی در طراحی و اجرای برنامه‌های خود دید‌ جامع داشته ‌باشد. برای مثال؛ امروز یکی از پنجره‌های نفوذ در نسل جوان حوزه ادبیات است. متأسفانه شاهدیم که برخی تلاش می‌کنند بی‌دینی، اباحه‌گری و پوچ‌گرایی را از دالان ادبیات به نسل جوان منتقل کنند. لذا می‌طلبد کانون ادبی بسیج دانشجویی به‌عنوان جریان و جبهه خودی در این عرصه در راستای تبیین ادبیات انقلاب اسلامی حاضر باشد.

وی با تأکید بر این‌که پاسخ‌گویی به نیازهای فرهنگی موجود مستلزم سازماندهی منظم است، تصریح کرد: دین ما را به «اتقان» توصیه می‌کند، که معنای آن انجام صحیح و غیر‌شتابزده کار است. پس برنامه‌ریزی‌ها باید ریشه‌دار باشد و بدانیم که فعالیت‌ها در فضای آرام و به‌تدریج به نتیجه خواهد نشست.

شفیعی خطاب به اعضای شورای بسیج دانشجویی دانشگاه پیام‌نور خرمشهر، با اشاره به نقش خرمشهر در دفاع مقدس يادآور شد: خرمشهر را جدی بگیرید، این شهر برای شما عادی نشود. آن‌چه در خرمشهر صورت گرفته نسخه ثانی کربلاست، بنابراین آن را شاه‌بیت برنامه‌های خود قرار دهید. مقاومت، پایداری، شهادت و مظلومیت دست‌مایه کارهای بزرگی است. رویکرد خرمشهرمحوری را مدنظر قرار دهید و مراقب باشید از آن غفلت نشود.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بيان ‌اين ‌كه خداوند وعده ‌داده هر که در مسیر فطرت الهی عمل کند به موفقیت دست پیدا می‌کند، تاكيد كرد: امام خمینی(ره) به ما آموخت که مأموریت ما انجام تکلیف و نتیجه در دست خداوند است. اولین آرزوی شهدای ما زیارت امام‌حسین(ع) بود و شاهدیم که به‌ واسطه راهی که از خون پاک ایشان باز شده، میلیون‌ها نفر راهی این زیارت با برکت می‌شوند. ما مأموریت خود را انجام می‌دهیم و می‌دانیم که وعده‌های الهی انجام شدنی است: «ان تنصرالله ینصرکم».

در این نشست دکتر امید اِسپَرغم، رئیس دانشگاه پیام‌نور خرمشهر نیز به ارائه گزارشی از چگونگی روند فعالیت‌های فرهنگی در اين دانشگاه پرداخت و سپس اعضای شورای‌بسیج دانشجویی دانشگاه پیام‌نور خرمشهر، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را بیان کردند.
:
:
:
آخرین اخبار