تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۷۷۲۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از ورود بیماریها هنگام بازگشت زائران اربعین جلوگیری می‌شود
مسئول بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: پس از مراسم اربعین و هنگام بازگشت زائران عتبات، کنترل بیماریها و بیماریابی توسط مدیریت مقابله با بیماریهای مرکز بهداشت در مرزهای استان خوزستان انجام خواهد شد.

مهران معلم اظهار کرد: با توجه به اینکه هنگام بازگشت زوار به کشور پس از مراسم اربعین از عتبات عالیات در عراق، وسعت کار در مرزها افزایش پیدا می کند، مدیریت بیماریهای مرکز بهداشت تدابیر شاخصی در مرزها اندیشیده است.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی، مراقبت سندرومیک در مرزها انجام می شود و همکاران ما در این شرایط، بیماریابی و شناسایی افراد دارای علائم بیماریها را انجام می دهند. در محل استقرار عوامل بهداشت استان، 10 نفر از همکاران به صورت تمام وقت مشغول فعالیت هستند و همکاری لازم با اورژانس 115 و اورژانس سپاه در زمینه کنترل بیماری ها انجام خواهد شد تا زائران به سلامت به استان باز گردند و چنانچه عوامل بیماری در میان افراد مشاهده شود، به سرعت در زمینه کنترل اقدام شده تا از انتقال بیماری به درون استان جلوگیری شود.

مسئول بهداشت محیط و حرفه ای بهداشت خوزستان افزود: شرایط ازدحام جمعیت و شرایط آب و هوایی عراق، احتمال بروز بیماری تنفسی در میان زائران را افزایش می دهد لذا رعایت بهداشت به زائران بسیار تأکید می شود.

معلم اظهار کرد: همچنین برای جلوگیری از انتقال بیماریهای روده ای، کنترل بهداشت سرویسهای بهداشتی و مرز بسیار مورد توجه قرار گرفته و ضمن استفاده از صابون مایعف گندزایی و نظافت سرویس های بهداشتی به طور مرتب انجام می شود.

وی افزود: در بحث بهداشت محیط زیست یکی از موارد بسیار حایز اهمیت، جمع آوری پسماند در محل استقرار موکب ها در مرز است که با همکاری شهرداری این اقدام به خوبی انجام می شود.

مسئول بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: به منظور ارائه خدمات بهداشتی به زائران که برای شرکت در مراسم اربعین حسینی به مرزهای استان خوزستان مراجعه کرده اند، از دو هفته پیش تیم های بهداشتی و مبارزه با بیماریها در مرز مستقر شده و تا پس از بازگشت زائران از عتبات خدمات رسانی ادامه دارد.

معلم اظهار کرد: با توجه به جمعیت زیادی که در این مدت از مرزها خارج شده، برای بازگشت این تعداد زائر نیز باید آمادگی لازم را داشته باشیم لذا بهداشت محیط و سلامت زائران و کلیه امور بهداشت محیط از جمله کنترل آب آشامیدنی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در خصوص استفاده از آب آشامیدنی بسته بندی شده بسیار تأکید شده و در صورتی که زائران ناچار به استفاده از تانکرهای آب مستقر در این نقاط شدند، پیش از استفاده همکاران ما نمونه برداری از آب این تانکرها را انجام خواهند داد.

مسئول بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: بهداشت مواد غذایی زائران نیز از جمله موارد حائز اهمیت در حوزه بهداشت محیط است. با توجه به تهیه و توزیع گسترده نذری در این شرایط محلهای پذیرایی در مسیرهای حرکت زائران، بهداشت فردی افراد تهیه کننده غذاها و نوشیدنی ها و همچنین غذاهای مورد استفاده در قالب نذری از سوی عوامل بهداشت کنترل و ارزیابی می شود.

معلم گفت: از جمله نکات مهمی که در این زمینه توصیه شد این است که افرادی که اقدام به تهیه و پخش غذای نذری می کنند، غذای پخته شده را بیشتر از دو ساعت پس از پخت نگهداری نکنند.
:
:
:
آخرین اخبار