تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۷۸۲۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار خوزستان خواستار برخورد با شرکت مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری شد
شرکت مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری به مراجع قضایی معرفی می‌شوند / باید از شخص مدیران دستگاه‌های متخلف به مراجع قضایی شکایت شود و نه از دستگاه اجرایی‌ . هر کس مصوبه دولت را اجرا نکند مجرم تلقی می‌شود و باید به مراجع قضایی معرفی شود
رئیس شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون بر پیگیری قانونی آلودگی کارون تاکید کرد و گفت: شرکت مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

به گزارش فارس، سیدجعفر حجازی ‌در بیست و هفتمین نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون با تاکید بر پیگیری قانونی آلودگی رودخانه کارون، از اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان خواست که شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری را به دلیل تخلیه فاضلاب در رودخانه کارون و عدم همکاری در ساماندهی آن به مراجع قضایی معرفی کند.
وی با بیان اینکه باید از شخص مدیران دستگاه‌های متخلف به مراجع قضایی شکایت شود و نه از دستگاه اجرایی‌ تصریح کرد: هر کس مصوبه دولت را اجرا نکند مجرم تلقی می‌شود و باید به مراجع قضایی معرفی شود.
حجازی از محیط زیست خواست اقدام قانونی خود را در ارتباط با مدیرانی که به تعهدات خود و مصوبات شورا پایبند نیستند انجام دهند.
استاندار خوزستان همچنین از عملی نشدن تعهدات شرکت آب و فاضلاب اهواز در جلوگیری از تخلیه فاضلاب به رودخانه کارون انتقاد کرد و گفت: بر‌اساس مصوبات شورای حفاظت کیفی کارون، این شرکت قرار بود تا هفته دولت امسال ‌(شهریور ماه) پروژه ساماندهی فاضلاب شرق پل پنجم اهواز با حضور مسئولان افتتاح کند، اما برخلاف تعهدات شرکت آبفا اهواز این پروژه هنوز به اتمام نرسیده است.
وی تصریح کرد: شرکت آبفای اهواز به تعهدات خود در ساماندهی فاضلاب ورودی به رودخانه کارون عمل نکرده و در جلسات شورا برای اجرایی نشدن تعهدات خود بهانه می‌آورد و ما مجبور به برخورد با این روند هستیم.
حجازی با اشاره به تخلیه فاضلاب شهری به رودخانه کارون در منطقه کوروش آن را به دلیل قرار گرفتن در بالادست رودخانه و تاثیر بسیار منفی بر آب شرب، بسیار خطرناک دانست و بر تسریع در ساماندهی آن تاکید کرد.
وی همچنین از تعیین ضرب‌الاجل 10 روزه برای اصلاح تصفیه‌خانه فاضلاب بیمارستان نظام مافی شوش، خبر داد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی اهواز و بهداشت موظف هستند گزارشی از عملکرد تمام بیمارستان‌های تحت پوشش خود در زمینه نصب تصفیه‌خانه و ساماندهی فاضلاب ظرف 15 روز آینده ارائه دهند.
حجازی در ادامه با اشاره به گزارش سازمان آب و برق از وضعیت زهکش‌های ورودی به رودخانه اظهار داشت: شبکه‌های رامشیر ـ رامهرمز و شادگان دو نقطه بحرانی هستند که زهکش را با EC بالا (میزان‌ شوری آب) وارد رودخانه می‌کنند که با اتمام این شبکه‌ها وضعیت بحرانی‌تر‌ خواهد شد.
وی با بیان اینکه از هم‌اکنون باید برای زهکش‌های در حال مطالعه یا اجرا و ساماندهی آن‌ها برنامه‌ریزی و نسبت به تعیین تکلیف آن‌ها اقدام شود، گفت: سازمان آب و برق خوزستان مطالعات جامع زهکش را به صورت پیشنهاد ارائه دهد
تا قرار گرفتن آن در لوایح بودجه سال 90 پیگیری شود.
به گفته وی، شیلات خوزستان نیز بر‌اساس مصوبات جلسه گذشته مکلف بود با مشارکت ذی‌نفعان مطالعات و اجرای ساماندهی فاضلاب حوضچه‌های پرورش ماهی را آغاز کند، اما سه ماه از زمان‌بندی اجرای این تعهدات عقب است.
رئیس شورای سلامت خوزستان در ادامه اهمیت حفاظت از محیط زیست را یادآور شد و اظهار داشت: محیط زیست و حفاظت از آن موضوعی است که به همه جامعه مربوط است، به سازمان یا اداره یا تشکل خاصی محدود نیست و باید به صورت مستمر دنبال شود.
وی با تاکید بر فراگیر شدن حفاظت از محیط زیست در میان مردم، فرهنگسازی را سلاحی کارآمد در این زمینه توصیف کرد و افزود: اگر نتوانیم مردم را دراین امر با خود همراه کنیم نباید امیدی به کاهش آلودگی محیط زیست داشته‌ باشیم.
حجازی اقدامات گذشته شهرداری اهواز را در زمینه پاکسازی ساحل کارون به عنوان مثال عنوان کرد و گفت: با این اقدام آلودگی سواحل برای مدتی از بین رفت اما چون تداوم نیافت این آلودگی دوباره ایجاد شد.
وی با بیان اینکه هر پروژه عمرانی پیوست اجتماعی و زیست‌محیطی دارد که آن باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: محیط زیست نباید تحت‌الشعاع توسعه قرار گیرد.
حجازی خواستار پیگیری جدی مصوبات شورا از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست شد و گفت: مصوبات شورای حفاظت نباید بعد از سه ماه و فقط در جلسات مطرح شود؛ بلکه در فاصله بین جلسات نیز باید از سوی دبیرخانه شورا پیگیری و عدم تحقق مصوبات گزارش شود.
وی وظیفه دیگر اداره کل حفاظت محیط زیست را علاوه بر کنترل و نظارت، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی دانست و افزود: می‌توان با حضور در جامعه و مدارس و با آموزش، حفاظت از محیط زیست را به امری فراگیر و همگانی تبدیل‌ و برای مشارکت مردم برنامه‌ریزی کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
0
0
واقعا جای تقدیر و تشکر دارد از جناب حجازی بابت این صحبت هایشان اگر چند برخورد این چنینی صورت بگیرد مطمئنا مشکلات حل می شود. البته اگر روند اجرایی شود باید آقای حجازی دعا کند که آب کارون بابت این گنبد های نمکی شور نشود چون آقای استاندار با این دفاع تمام عیار خود - حتی بیشتر از مسئولان پروژه- باید مدتی بروند آب خنک بخورند
مجتبی
|
Germany
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
0
0
چه عجب!!! امیدوارم اقای استاندار به این رویه خود ادامه دهند و با هیچکس مدارا نکنند
یک اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۹
0
0
همه ما می خواهیم که خوزستانی آباد داشته باشیم
:
:
:
آخرین اخبار