تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۷۸۴۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فاینانس؛ سنگ بزرگی که پیش پای مترو است
مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز گفت: براي حل مشكل اعتبار ارزي پروژه‌های قطار شهري در كشور در تلاشيم اقدامي صورت بگيرد تا دولت همه سهم فاينانس خود را بپذيرد.

عباس هلاكويي اظهار كرد: اعتبارات ارزي نه تنها براي قطار شهري اهواز بلكه براي هيچ كدام از شهرداري​هاي داراي قطار شهري باز نشده است؛ بانك عامل بر اين باور است كه رقم فايناس بسيار بالاست و شهرداري​ها قادر به بازپرداخت آن نخواهند بود.

وي ادامه داد: با توجه به اين شرايط، در تلاشيم كه اقدامي صورت بگيرد تا كل اعتبار ارزي مترو را دولت به طور صد در صد بپذيرد. اكنون از مجموع اعتبار ارزی در نظر گرفته شده، 50 درصد سهم دولت و 50 درصد سهم شهرداري​هاست. درصدد هستيم جلسه​اي با ریيس جمهور يا معاون اول برای شهرداري‌های مشهد، اهواز، اصفهان و شيراز به همراه شهرداري تهران تدارك ديده شود تا مشكل پروژه‌های قطار شهري مطرح و رسيدگي شود و راهكاري عملي در جهت حل اين موضوع پيش پاي شهرداري​ها قرار بگيرد.

مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز افزود: با پذيرفتن صد در صد اعتبارات توسط دولت، بي​شك مي​توان 60 تا 70 درصد كار مترو را به پايان رساند.

هلاكويي اظهار كرد: با اين كه ميزان فايناس 500 ميليون دلار است اما با پذيرش صد در صد سهم فايناس توسط دولت، مي​توان با 40 تا 50 ميليون دلار حداقل فاز نخست مترو را راه​اندازي کرد.

وي در خصوص روند پيشرفت پروژه متروي اهواز گفت: ايستگاه به ايستگاه در حال پيشروي هستيم. اكنون کار عملیاتی ايستگاه دروازه تمام شده و در حال پاكسازي و  آماده​سازي آن براي ريل​گذاري هستيم. ايستگاه بعدي نيز ايستگاه فرودگاه است كه در حال حاضر كف​سازي و سنگ​كاري آن در حال انجام است.

مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز افزود: علاوه بر اين در 2 ايستگاه نفت و زيتون نيز با هماهنگي پيمانكار، اقدامات نازك​كاري در حال انجام است. همچنين دستگاه​هاي حفار TBM به سرعت در حال پيشروي هستند؛ يكي از دستگاه​ها از ايستگاه نادري شرقي عبور كرده و به ايستگاه نادري غربي رسيده كه پس از آن نيز به زير رودخانه كارون مي​رود. دستگاه TBM ديگر نيز از مصلي حركت كرده و به خيابان نادري رسيده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار