تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۷۸۵۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیت‌الله حیدری: نماز بدون بصیرت اثر و ارزش ندارد
نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ارتباط تنگاتنگی بین نماز و بصیرت است، گفت: نماز بدون بصیرت بی‌معنا است و نماز بدون بصیرت اثر و ارزش ندارد.

آیت‌الله محسن حیدری در همایش نماز شهرستان اهواز که امروز، 8 دی ماه برگزار شد، اظهار کرد: در هفته بصیرت، در آستانه حماسه ملی و یوم‌الله 9 دی و همچنین در آستانه بیست و سومین اجلاس سراسری نماز قرار داریم.

وی با بیان اینکه وظیفه نظام اسلامی این است که اقامه نماز را در رأس همه مسائل قرار دهد، گفت: آیه «الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ؛ همان کسانى‌که چون در زمین به آنان توانایى دهیم نماز برپا مى‏‌دارند و زکات مى‏‌هند و به کارهاى پسندیده وامى‏‌دارند و از کارهاى ناپسند باز مى‏‌دارند و فرجام همه کارها از آن خداست(41/حج)» مقصود از اقامه نماز تنها اقامه نماز حکومت‌داران نیست بلکه آنها باید به فکر توسعه فرهنگ نماز، فراهم آوردن مقدمات لازم برای گسترش نماز و رفع موانع برای انجام وظیفه مردم به شرع است.

آیت‌الله حیدری گفت: متصدیان حکومت اسلامی افراد عادی نیستند، خداوند به آنها قدرتی داده که امانتی به دست آنها است، لذا وظایفی از سوی خداوند برای آنها مشخص شده که باید انجام دهند. وظیفه آنها فقط ایجاد امنیت و پرکردن شکم گرسنگان نیست و تأمین نان، مسکن و رفاه برای مردم اختصاص به حکومت اسلامی ندارد. اما آنچه که حکومت اسلامی را از غیراسلامی متمایز می‌کند ارزش‌هایی است که قرآن بر‌ آنها تأکید دارد.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس سراسری نماز عنوان کرد: همه ساله همایش سراسری نماز با حضور وزرا و معاونان رئیس جمهور برگزار می‌شود، برای ایجاد موج این امر معنوی است تا موانع را بردارند و مشکلات اقامه صلاة را بدانند و جهت برطرف کردن آن بکوشند. هر کس به اندازه قدرت خود همه ظرفیت‌ها را برای خدمت کردن به نماز بسیج کند.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به اینکه برگزاری همایش‌های شهرستانی نماز برای ایجاد موج معنوی است، گفت: به‌دلیل آنکه اهواز میزبان بیست و سومین اجلاس سراسری نماز است، برگزاری همایش شهرستانی آن مورد غفلت قرار گرفت اما به همت فرماندار اهواز این همایش برگزار شد. البته این همایش برای اهواز اندک است و باید متناسب با مرکز استان برگزار شود؛ می‌توان این مراسم را مقدمه‌ای برای اجلاس اهواز تلقی کرد.

آیت‌الله حیدری با اشاره به اینکه هدف نهایی نماز ذکرالله است، ادامه داد: اقامه نماز برای یادآوردن خداوند و به یاد خدا بالاترین ارزش انسان است. انسان در پرتو ذکر خدا به معرفت، نورانیت و اشراق بر دل دست می‌یابد و قدرت و زمام هوای نفس را به‌دست می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگی بین نماز و بصیرت است، گفت: نماز بدون بصیرت بی معنا است و نماز بدون بصیرت اثر و ارزش ندارد چراکه خداوند فرمودند: «إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی؛ منم من خدایى که جز من خدایى نیست پس مرا پرستش کن و به یاد من نماز برپا دار(14/طه)». نماز عبادتی خالص است و روح عبادت در نماز خلاصه می‌شود.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان تصریح کرد: بصیرت به‌معنای کنترل هوای نفسانی انسان است و اگر کسی بصیرت، ضوابط و معیارهای شناخت حق و باطل، دشمن خدا، ولی‌الله را نشناسد بصیرت ندارد. بسیاری از بی‌بصیرتی‌ به‌دنبال گم کردن معیارها است. هدف نماز اوج‌بخشی به انسان است اما شرط آن است که اقم‌الصلاة برای ذکر خدا باشد و اقم‌الصلاة لذکری مسیر رسیدن به بصیرت است.

وی اظهار کرد: نهم دی نمایش بصیرت و اتحاد همه مردم بود. برخی گمان می‌کنند 9 دی مربوط به حزب خاصی است. بلکه همه افرادی که حماسه 22 بهمن را آفریدند، در آفرینش حماسه 1 دی نیز نقش داشتند. 9 دی مربوط به همه افرادی است که اسلام، شیعه، قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول داشتند و همه باید در راستای احیای 9 دی حرکت کنیم.

وظیفه ما نهادینه کردن نماز تأثیرگذار در جامعه است

مدیر تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: نماز باید ما را به ایستادن و حرکت کردن فرا‌بخواند. در جامعه‌ای که نماز حاکمیت یابد انسان‌ها هویت واقعی خود را می‌یابند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بلک با بیان اینکه نماز ستون فقرات فروع دین است، اظهار کرد: لفظ نماز باید ما را به ایستادن و حرکت کردن فرا‌بخواند.

وی افزود : امیرالمؤمنین علی(ع) به بزرگترین گماشتگان خود نماز را گوشزد می‌کرد. در جامعه‌ای که نماز حاکمیت یابد انسان‌ها هویت واقعی خود را می‌یابند و با نماز حقیقت وجودی خود را دریافته‌ایم. آنچه که وظیفه ما است نهادینه کردن نماز تأثیرگذار در جامعه است.

بلک عنوان کرد: خداوند نمره نماز را به مسجد، رکوع و سجود نمی‌دهد بلکه جایگاه نماز در قلب پاکیزه است. برادری‌ها و دوستی‌ها باید از نماز منتج شود، حتی جامعه‌ای که پر کدورت باشد بخشی از نمره نماز را نگرفته است. بخشی از قبولی نماز مربوط به وظایف اجتماعی ما است.

مدیر تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به اینکه خداوند در سوره معارج صفات نمازگزار را عملاً مطرح فرموده است، افزود: این ویژگی‌ها ما را از فحشا و منکر دور کرده و به جامعه پربازده و شکوفا تبدیل می‌کند. این قضاوت را نمی‌پذیرم که بخش بسیاری از جامعه را مربوط به مسئله نماز مشکوک بنگریم. مردم به نماز اقبال دارند اما ما باید وظیفه خود را انجام دهیم.

وی عنوان کرد: گاهی مساجد و نمازخانه‌ها مملو از جمعیت است. در خوابگاه‌های دانشجویی نمازهای جماعت صبح با طراوت برگزار می‌شود. حق این نسل جوان از نظر معنوی باید محفوظ بماند و باید این مسیر را تسهیل کنیم و پرتوان پیش برویم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار