تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۷۸۶۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تحلیلی بر عملکرد 3 تیم خوزستانی حاضر در لیگ برتر فوتبال
كارشناس فوتبال خوزستان به تشريح عملکرد تيم​هاي فولادخوزستان، استقلال خوزستان و نفت مسجدسليمان در 17 هفته سپری شده از ليگ برتر پرداخت

اصغر دوستاني در ابتدا در ارزيابي​اش از عملكرد تيم فولادخوزستان، اظهار كرد: من فكر مي​كنم تيم فولاد با توجه به شبه بحران كوچكي كه در خصوص بازيكنانش پشت سر گذاشت، در اين 17 هفته به طور متوسط چهره خوبي از خودش به نمايش گذاشت كه اين بيشتر به ساختار قوي تيمي ايجاد شده آن در سال‌هاي گذشته برمي​گردد.

* فولاد فوتبال مولفی ندارد

وي بيان كرد: در كل فولاد مانند دو تيم خوزستاني ديگر، آن فوتبال مولف و آن فوتبالي كه داراي ساختار تعريف شده و استاندارد باشد را ندارد ولي در مجموع تيم خوب و قابل مطرحي است و توانايي اين را دارد كه در سطح فوتبال كشور خود را نشان دهد. به صورت متوسط فولاد در اين 17 هفته تيم بدي نبوده و بازي​هاي خوبي انجام داده است و البته چند بازي ضعيف هم داشته است.

* شبه‌بحران فولاد با مديريت خوب، كنترل شد

اين كارشناس فوتبال ادامه داد: نتايج و امتيازاتي كه فولاد به دست آورده است و اين جايگاه مناسبي كه در آن حضور دارد، نشان مي​دهد مديريت اين تيم توانسته شبه بحراني كه مي​توانست فولاد را تا مرز فروپاشي ببرد، به خوبي كنترل و مديريت كرده است. تيم فولاد اگر در ادامه مسابقات بتواند اين روند را ادامه دهد خوب است، البته من بعيد مي​دانم چرا كه چنين بحران​هايي مي​تواند اثرات خود را به مرور زمان نشان دهد. به هر حال بايد منتظر باشيم و ببينيم كه فولاد در نيم​فصل دوم چگونه مي​تواند از موجوديت خود دفاع كند.

* ساختار دفاعي فولاد آنچنان اين تيم را حمايت نكرد

وي خاطرنشان‌كرد: اگر به آمار و ارقام نگاه كنيم شايد عملكرد دفاعي اين تيم چهره خيلي خوبي نداشته باشد ولي بايد به خاطر داشته باشيم كه بخش زيادي از اسكلت سابق فولاد در اين بخش بوده​اند كه از اين تيم جدا شده​اند و به تبع براي جايگزيني بايد زمان لازم را داشته باشد تا بتواند خط دفاعي خود را ترميم كند و به شرايط دفاعي مناسبي دست پيدا كند. به نظر من ساختار دفاعي فولاد آنچنان كه بايد و شايد اين تيم را در طول فصل حمايت نكرد. بازيكنان دفاعي اين تيم در جناحين، خوب و مطرح هستند كه در زمان دفاع وظايف​شان را خوب انجام مي​دهند و در زمان حمله نيز به صورتي كار مي​كنند كه مي​توان لقب حرفه​اي به آن‌ها داد، چرا كه زماني كه صاحب توپ مي​شوند قابليت​هاي خوبي از خودشان به نمايش مي​گذارند. در دفاع مياني هم هماهنگي لازم تا حدودي وجود ندارد و فولاد در اين منطقه احساس خطر مي​كند، به ويژه مقابل تيم​هايي كه روي زمين قابليت داشته باشند، فولاد در اين منطقه كمي احساس ضعف مي​كند.

* خط حمله فولاد، قويترين نقطه اين تيم است

دوستاني بيان كرد: نقطه اتكا فولاد يا بهترين نقطه آن، خط حمله​اش بوده است. با وجود اين كه فولاد در اين خط بسياري از بازیکنان ازجمله سروش رفيعي و پريرا را از دست داد و اين تيم از نظر ساختاري آسيب ديد ولي بازيكناني كه در اين خط بازي كردند، با جسارت و با روحيه خوب بودند و شريفات در اين منطقه توانست بار زيادي را بر دوش بکشد و وظيفه​شناس بود. نانگ، بازيكن كامروني​اي هم كه جذب كردند، به نظر من اين توانايي را دارد كه در خطوط حمله، دفاع و هافبك با توجه به انديشه و تفكري كه دارد، هارموني تماشاگرپسندی ايجاد كند. در كل خط حمله فولاد، قويترين نقطه اين تيم بوده است.

وي عنوان كرد: فركي مربي​اي بسيار فهيم و با ارزشي است و نقش او در تحول فولاد غيرقابل انكار است ولي باور من اين است كه تيم فولاد از نظر مديريتي خوب است و اين باشگاه يك كارخانه بازيكن​سازي است. فولاد باشگاهي با اين چنين ويژگي​اي است و در منطقه​اي به نام خوزستان است كه سرشار از استعدادهاي بكر و دست​نخورده است.

* اسكوچيچ در فولاد نقش قابل توجهي داشته است

اين كارشناس فوتبال گفت: فكر مي​كنم اسكوچيچ نقش بسيار قابل توجهي در فولاد داشته است و اعتقاد دارم كه در لحظات و بزنگاه​هايي كه مربيان بايد ارزش​هاي نهايي خودشان را نشان دهند، توانسته است اين كار را انجام دهد و اين نقطه قوت اين مربي است. به هر حال بايد اجازه دهيم كه اسكوچيچ زمان بيشتري در اين تيم باشد تا ببينيم آيا غير از اين كه يك مربي خوب است، يك مربي مولف هم است يا خير.

* بعيد مي​دانم فولاد قهرماني​اش را تكرار كند

وي بيان كرد: كمي بعيد مي​دانم فولاد بتواند قهرماني​اش را تكرار كند، چرا كه برخي تخريب​ها به سرعت خودشان را نشان نمي​دهند و زمان مي​خواهد تا موريانه​هايي كه در يك ساختمان از پايين نفوذ مي​كنند، خودشان را نشان دهند. اگر آقاي اسكوچيچ بتواند روندي كه در حال حاضر از نظر روحي – رواني و نوع فوتبال دارد را حفظ كند، شايد فولاد بتواند مدعي شود ولي من با توجه به ساليان بسياري كه در فوتبال بوده​ام و به تيم​هايي مانند فولاد كاملا اشراف دارم، فكر مي​كنم با توجه به اين‌كه اين تيم به اندازه كافي با تجربه نيست و ميانگين سني آن جوان است، شايد در لحظات بحراني نيم​فصل دوم كه مي​داند ديگر جاي اشتباه نيست و تمام تيم​ها با تمام توان​شان براي دفاع از موجوديت‌شان به ميدان مي​آيند، شايد باتوجه به اين فشارهای روحي – رواني، تحت تاثير عوامل تخريب​كننده قرار بگيرد.

* باشگاه فولاد احياگر ارزش​هاي فني فوتبال خوزستان است

دوستاني گفت: به طور كلي فوتبال تيم فولاد توانسته است احياگر برخي از ارزش​هاي فني فوتبال خوزستان باشد. اين باشگاه طي سال‌هاي اخير با سرمايه​گذاري مناسب، مديريت بسيار قابل توجه و استفاده از استعدادهاي بومي منطقه خوزستان توانسته خودش را به عنوان باشگاهي با استانداردهاي قابل قبول در سطح فوتبال كشور معرفي كند. اميدوار هستم كه اين مديريت بتواند حجم سرمايه​گذاري را بالا ببرد و اتاق فكري كه به روند فني اين تيم نظارت مي​كند، بتواند كاملا زواياي اين موضوع را بررسي كند تا فولاد بتواند براي استان خوزستان به سرمايه​اي قابل اتكا تبديل شود.

* استقلال خوزستان از اهداف اوليه خود عبور كرده است

وي در ادامه درباره عملكرد استقلال خوزستان، اظهار كرد: استقلال تيم نوپايي است و اين كه توانست خود را به ليگ برتر برساند، كار قابل تحسيني است. اين تيم طي دو سالي كه در ليگ برتر است فكر مي​كنم از آن اهداف اوليه​اي كه مربي و مسوولان باشگاه اعلام كرده بودند، در حال جدا شدن است. مسوولان اين باشگاه مي​گفتند ما مي​خواهيم يك تيم جوان، آينده​دار، پراميد، با انرژي و جنگجو درست كنيم تا طي سال‌هاي آينده جواب دهد. به هر حال شايد نياز باشد كه هر تيمي بازيكنان باتجربه در تيمش داشته باشد تا بتواند خودش را حفظ كند ولي به نظرم استقلال از اهداف اوليه خود كمي عبور كرده است.

* استقلال در حال تبديل شدن به یک تیم خوب است

اين كارشناس فوتبال بيان كرد: تيم استقلال كمي جوان است ولي با روي آوردن به جذب برخي بازيكنان با سن و سال خوب و باتجربه مناسب مانند سيدصالحي، كمي كيفيت بازي​اش قوي شده است ولي همان طور كه گفتم وقتي چشم​اندازها را نگاه مي​كنم، مي​توانم بگويم استقلال در حال تبديل شدن به تيم خوبي است و البته اين‌كه در آينده بتواند تيمي متحول و قابل توجه باشد، كمي ترديد دارم.

* استقلال در بخش دفاعي متوسط کار کرد

وي گفت: اين تيم در بخش دفاعي، تيمي متوسط بود و ميانگين گل​هاي خورده استقلال نشان مي​دهد كه در خط دفاعي كم ضعف​هاي ساختاري دارد، چرا كه بازيكنان كناري اين تيم در زمان دفاع نسبت به دفاع​هاي مياني، فاصله دارند و در آن‌جا ايجاد عمق مي​شود و هميشه حريفان از اين نقطه كور استفاده كرده​اند، به ويژه وقتي خط دفاع استقلال كمي جلو مي​آيد و پشت خط دفاعي فضاي ايجاد مي​شود، حريفان هميشه توانسته​اند از آن بهره ببرند. به هر حال اميدوارم با توجه به تعطيلي ليگ و فرصتي كه در اختيار اين تيم است، بتواند ساختار دفاعي​اش را تا حدودي اصلاح كند.

* در استقلال كم​تجربگي تيمي ديده مي​شود

دوستاني خاطرنشان‌كرد: بخش حمله استقلال را هم خوب ديدم و بازيكنان خوب و مجربي مانند سيدصالحي، بائو و سيف​اللهي را در اختيار دارد. در مجموع وقتي به بازي استقلال نگاه مي​كنيم به نظرم نوعي كم​تجربگي تيمي در آن ديده مي​شود و به نظر مي​آيد براي رسيدن به چارچوب مناسب كمي تعجيل دارند، در حالي که تمام چيزهاي با ارزش با زمان به دست مي‌آيد. در مورد فولاد هم گفتم با وجود اين‌كه بازيكنان بسياري از دست داده است ولي به علت ساختار مناسب، تعريف شده و هوشمندانه​اي كه داشته همچنان با بازيكناني در سطح پايين​تر توانسته خودش را به عنوان يك تيم خوب مطرح كند. استقلال هم اگر بتواند بين سه خطوط خود يك زنجيره مناسب تاكتيكي داشته باشد، شايد بتواند كيفيت بهتري از آن چه در حال حاضر دارد، به نمايش بگذارد.

* عدم‌تعادل بین خطوط حمله و دفاع استقلال باعث گرايش این تیم به تساوي شده است

وي بيان كرد: اين كه استقلال بيشترين تساوي را تا اين جاي مسابقات به دست آورده است،​ نشان مي​دهد بين خط حمله خوب و گلزن آن و خط دفاعی‌ نسبتا متوسطش، عدم تعادل باعث شده است تا روزهايي كه بايد ببرند يا ببازند، تساوي كنند؛ يعني ضعف خط دفاعي باعث شده كه خط حمله اين تيم براي گلزني بيشتر تلاش كند. البته خط دفاعي آن هم روزهاي خوب و درخشاني داشته است ولي به طور كلي عدم تعادل بين این دو خط، بيشتر گرايش اين تيم را به تساوي تقويت مي​كند.

* فراز و نشيب​هاي استقلال طبيعي است

اين كارشناس فوتبال خوزستان گفت: فراز و نشيب​هاي اين تيم، امري طبيعي است چرا كه اين تيم داراي سابقه و قدمت در ليگ ايران كه ليگي فرسايشي است و بزرگترين خاصيت آن هيجان است،​ نيست. تيم تراكتورسازي شايد از نظر تاكتيكي تيم خيلي بالايي نباشد ولي آنقدر پرشور و با هيجان بازي مي​كند كه حريفان خود را تحت تاثير قرار مي​دهد و اين ها چيزهايي نيست كه ناديده بگيريم. فوتبال در بحث تاكتيك، تكنيك و آمادگي جسماني تعريف نمي​شود و اين ها اصول پايه هستند و مهم اين است كه بتوان از نظر روحي – رواني آنچنان انگيزه​اي در تيم ايجاد كرد كه ميل به مبارزه، رفتار گروهي و جامعه​پذيري را در تيم تقويت كرد. فكر مي​كنم تيم استقلال بايد به گونه‌ای نيروهايش را مديريت كند كه منطق را جايگزين احساس كنند.

* اميدوارم استقلال دچار بحران نشود

وی در پاسخ به این پرسش که استقلال مي​تواند در ليگ بماند یا خیر؟ عنوان كرد: پيش‌بيني اين موضوع سخت است. من از افرادي هستم كه به پيش​بيني خيلي اعتقاد دارم و در مورد استقلال خوزستان بايد بگويم اگر اين روند را ادامه دهد، فكر مي​كنم در ليگ بماند و اميدوارم كه اين تيم گرفتار بحران​هايي كه در كنار تمام تيم​هاي متوسط است و ممكن است آن تيم​ها را به پايين بكشاند، نشود.

* عملكرد نفت مسجدسليمان با توجه به داشته‌هایش قابل قبول است

دوستاني در ادامه درباره عملكرد تيم فوتبال نفت مسجدسليمان، اظهار كرد: نفت مسجدسليمان تيم تازه​ واردي است. شهر مسجدسليمان شهري است كه در كوهستان​ها محاصره شده است و شهري نيست كه به جز اهواز با اطراف خود ارتباط داشته باشد، بنابراين مردم مسجدسليمان از اين تيم انتظار دارند كه بتواند روزهاي طلايي مسجدسليمان را قبل از انقلاب اسلامي، باز هم نمايش دهد كه اين كار خيلي سخت است.

وي افزود: بيشتر بازيكنان اين تيم، به تيم‌شان عرق و علاقه دارند. این تیم تماشاگران بسیار باارزشی دارد و نباید این تیم را یک تیم فوتبال دانست و به نظرم اين تيم، تيمي است كه يك شهر از نظر عاطفي آن را حمايت مي​كند. شهرستان مسجدسليمان خيلي محدوديت دارد و امكاناتش پايين است و جوانان اين شهر مي​خواهند تمام خواسته​ها، نيازها و حرف​هاي‌شان را در قالب اين تيم بيان كنند. در كل من عملكرد اين تيم را در نيم​فصل اول ليگ با توجه به امكانات و بازيكناني كه در اختيار داشت، بد نديدم و به نظرم نتايج قابل قبولي كسب كرده است.

* مكوندي نفت را از نظر روحي – رواني تغيير داده است

اين كارشناس فوتبال خوزستان خاطرنشان‌كرد: به نظرم فرار از انتهاي جدول نياز به يك روحيه قوي و بازسازي روحي – رواني دارد و اميدوار هستم كه در نيم‌فصل دوم اين اتفاق در اين تيم به وجود بيايد. شكي نيست كه بهروز مكوندي توانسته است اين تيم را از نظر روحي – رواني تا حدودي تغيير دهد و همبستگي بين تماشاگران و اين مربي و بازيكنان، شرايط خوبي را براي اين تيم فراهم كرده است ولي همان‌طور كه مي​دانيد اين ها براي تبديل شدن به يك تيم خوب، كافي نيست و بايد ساختارسازي و توانايي تمام خطوط را با حداقل استانداردهاي روز دنيا تطبيق داد و وقتي سه خط به صورت هوشمندانه تعريف شوند، مي​توانيم بگوييم تيم نفت مسجدسليمان تيم خوبي است.

وي افزود: به هر حال بايد انتظارات را با شرايط و امكانات​مان بسنجيم؛ يعني در رويا نباشيم و توهم، ذهن​مان را پر نكند. تيم‌ملي ما اكنون مي​خواهد در حساس​ترين مسابقات شركت كند و ما نبايد كار مربي اين تيم را كه بسيار با ارزش است، ناديده بگيريم و بايد به اين مربي كه توانسته است از ليگ متوسط تيمي درست كند كه در جام جهاني حضور پيدا كند، احترام گذاشت و كار كي​روش بايد الگويي براي مربيان ما باشد كه هميشه ناتوانايي​هاي خودشان را زير پوشش "ندارم" توجيه نكنند؛ چرا كه مي​توان با حداقل​ها نيز آبرومندانه بازي كرد. نفت مسجدسليمان هم نبايد با توجيه غيرقابل بگويد توانايي​هاي من همين بوده است. در اين ليگ به نظرم تمام تيم​ها نزديك به هم هستند و اين مربيان هستند كه اين فاصله​ها را ايجاد مي​كنند و در فوتبال امروز دنيا كار، كار مربيان است.

* امید بقای نفت می‌تواند از استقلال بیشتر شود

دوستاني گفت: فكر مي​كنم اگر مربيان نفت مسجدسليمان قدرت تطبيق‌پذيري بازيكنان را با تيم بالا ببرند و همين تطبيق‌پذيري را هم بتوانند با ليگ هماهنگ كنند، شايد اميد اين تيم براي ماندن در ليگ برتر نسبت به استقلال خوزستان بيشتر شود.

* خط دفاع نفت تجهيز شود، مشكلاتش كمتر می‌شود

وي خاطرنشان‌كرد: عملكرد اين تيم در خط دفاع با توجه به كم​تجربگي، مشكلات و اين‌كه بازيكنان خيلي ماهري در اختيارش نبوده، به نظرم خوب بوده است و اگر اين خط تجهيز شود شايد مشكلاتش به مراتب كمتر شود و به نظرم در ادامه مسابقات بايد در اين خط توجيه​هاي تاكتيكي بيشتری اعمال شود.

* مشكل عمده نفت، نداشتن بازيكن طراح است

اين كارشناس فوتبال گفت: خط حمله اين تيم هم بد نبوده و گل​هاي خوبي هم زده است و البته اوايل فصل اصلا به اين صورت نبود ولي در ادامه روند گلزني اين تيم خوب شد و بازيكن برزيلي اين تيم هم خوب است. من اشكال عمده اين تيم را در نداشتن يك بازيكن طراح مي​دانم و اگر اين بازيكن باشد و بتواند ضرب آهنگ اين تيم را تنظيم كند كه چه زماني با سرعت حمله و چه زماني با تاخير دفاع كند، مي​تواند الگوي مناسبي براي امكانات محدود اين تيم باشد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار