تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۷۸۹۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان هنوز ناشناخته است
جلسه ستاد اجراي خدمات سفر استان خوزستان با محوريت نوروز 94 با حضور استاندار روز شنبه (13 مرداد 93) در سالن شهيد هاشمي استانداري خوزستان برگزار شد.

در ابتداي اين نشست افشين حيدري، مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خوزستان، با بيان اين كه نوروز 93 رتبه دوم كشور را در گردشگري كسب كرديم گفت: با كسب رتبه دوم در جذب گردشگر اتفاقات خوب و مثبتي در حوزه گردشگري در خوزستان افتاد و اتفاقات بزرگ ديگري در حال رخ دادن است. از زحمات شهرداران و فرمانداران در نوروز 93 تشكر مي كنم هر چند كه اين ستاد دايمي است و جلسات آن بايد به صورت مداوم تشكيل شود. از معاونان استاندار هم تشكر مي كنم چراکه كسب مقام دوم در نوروز 93 حاصل زحمات و هماهنگي همه بود.

وی با اشاره به اين كه ميزان اسكان استان خوزستان رشد قابل توجهي داشته است خاطرنشان كرد: ستاد اجراي خدمات سفر استان خوزستان كه در نوروز گذشته فعاليت خود را شروع كرد نقاط قوت و ضعفي داشت. رشد ميزان اسكان، توانمند شدن و وجود هماهنگي مستمر از نقاط قوت بودند.

حیدری با بیان این که از تمام تريبون​ها مي توان استان را معرفي كرد ادامه داد: از ضعف هاي ما عدم معرفي خوزستان بود. در معرفي بايد وارد فاز جديدی شد. معرفي از مشكلات استان است و خوزستان در سطح كشور ناشناخته است. خوزستان يكي از معدود استان هايي است كه داراي اين همه ظرفيت است و استان ما از لحاظ فرهنگي جاي معرفي دارد. براي معرفي كارهاي خوبي تدوين شده است كه اگر انجام شود گام خوبي است.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان اظهار كرد:​ بحث ديگر احصا و شمارش گردشگران بود. سال گذشته آمارها موردي و تقريبي بود. اميدوارم در سال 94 با برنامه ريزي و ساماندهي حضور بيشتر گردشگران در استان را مشاهده باشيم.

سپس عبدالحسين مقتدايي، رييس ستاد اجرايي خدمات سفر و استاندار خوزستان، اظهار كرد: در ايام نوروز تردد مستمر و متنوع است. خوزستان هم به لحاظ ويژگي طبيعت و دوران دفاع مقدس مخاطبان زيادي دارد. پنج ميليون نفر به خوزستان تردد دارند که حضور آنها بايد هدفمند باشد. مسافران بدون شك براي روز و شب برنامه دارند. بنابراین مهم اين است كه ما برنامه داشته باشيم.

وي افزود: با توجه به حجم مهمانان در خوزستان بايد هر ساله اين برنامه را داشته باشيم و هر بار اين برنامه باید آسان و ميزان رضايتمندي بالا باشد. گردشگر به جايي مي رود كه داراي خاطره خوش باشد. براي شناخت بيشتر مخاطبان از خوزستان جاهايي كه خاطره خوش ايجاد مي كنند را بایدفراهم كنيم و هر ساله بايد دنبال موضوعاتي باشيم كه اين جذابيت را ايجاد كنيم. هنر ما اين است كه موضوعات جديد خلق كنيم كه موجب جذابيت براي مخاطبان باشد.

استاندار خوزستان بيان كرد: ​فرمانداران شهرستان ها به عنوان مسوولان شهرستاني از هم اكنون بايد فكر كنند براي آن چه كه در پيش داريم چه اقداماتي انجام دهند كه با سال گذشته متفاوت باشد و بايد ببينند شهرشان چه ويژگي​هايي دارد. سازمان هاي مردم نهاد تعيين كننده هستند زیرا آن قدر قدرت دارند كه اگر سازماندهي شوند مي توانند كارهاي بزرگي انجام دهند. يكي از وظايف شهرستان ها به كارگيري سازمان هاي مردم نهاد تخصصي با موضوع گردشگري است.

مقتدايي تاکید كرد: فرمانداران بايد ابتكار عمل را در درست بگيرند. اگر سازمان هاي مردم نهاد را خوب آموزش دهيم آنها خود به خود دنبال اسپانسر خواهند رفت. از فرمانداران مي خواهيم كه ظرف مدت 10 روز آينده برنامه خود را به ما بدهند و از كارهاي خاص و ويژه خودشان براي شهرشان بگويند. ببينند چه ويژگي​هايي دارد و خلاقيت به خرج دهند. برخی كارها ذاتي است كه بايد آنها را انجام داد اما به غير از آن ها پيشنهادات فرمانداران چيست. تك تك فرمانداران بايد برنامه هايشان را به ستاد اجرايي بدهند تا برنامه هايمان را براساس برنامه فرمانداران بچينيم.

دبير ستاد اجرايي خدمات سفر استان خوزستان بیان كرد: انتظار من از فرمانداران اين است كه برنامه هايشان را بدهند و NGO ها را تقويت كنند. اين كار بايد هدفمند انجام شود. جاده ها بايد احيا شوند و ضريب امنيت آنها بالا برود. گردشگري كه مي آيد بايد تغيير را ببيند. سازمان هاي مردم نهاد در صورت فعال شدن درون جامعه و دانش آموزان مي روند و يك راهنما هستند. بايد از ظرفيت هاي مردم استفاده شود.

سپس فرج الله خبير، معاون سياسي و اجتماعي استاندار خوزستان اظهار كرد:​ گردشگري بحث مهمي است كه در كشور ما داراي مشكلاتي است و تا اين مسايل حل شود زمان مي برد. بايد بدانيم به چه نحوي گردشگري كرد كه با آداب ما مخالف نباشد. خوزستان جاذبه هاي طبیعی و تاريخي و ظرفيت هاي فرهنگي و مذهبي و دفاع مقدسي زياد و منحصر به فردي دارد.

وي با بیان این که بايد به سازماندهي بپردازيم تا مشكلات حل شود افزود: هر كدام از شهرستان هاي ما ظرفيت خاص خود را دارد. نمي شود از ابتدا كار بزرگ كرد. بايد به تدريج كارهاي خود را گسترش دهيم و به فراهم كردن زير ساخت ها توجه کنیم.

خبير خاطرنشان کرد: در بعضي موارد سازمان هاي ما هماهنگي ندارند. اگر اقتصاد مردم براي مسوولان مهم است بايد به این مساله بپردازند كه با چه ترتيبي وارد عمل شوند. تاثيرات گردشگري و مسايل فرهنگي غير قابل انكار است. بايد شرايطي فراهم كنيم كه مردم از آن استفاده كنند. همين مسافرت ها و اختلاط فرهنگي بسيار تاثير گذار است چراکه هم روي مهمان و هم روی ميزبان و روي بالا رفتن فرهنگ عمومي تاثير دارد.

معاون سياسي و اجتماعي استاندار خوزستان با اشاره به این که هر شهرستاني بايد برنامه داشته باشد، خاطرنشان كرد: شما از سال گذشته تجاربي كسب كرده اید و مي توانيد براساس آن ها برنامه خودتان را تدوين كنيد. اين برنامه مي تواند به صورت نقشه عملياتي در بيايد و در ورودي​ شهرها در اختيار گردشگران قرار بگيرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار