تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۷۹۱۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زهاب طرح‌های نیشکر به تالاب شادگان می‌ریزد
فرماندار شادگان ورود زهاب طرح‌هاي نيشكر به تالاب بين‌المللي شادگان و وجود ماهي تيلاپيا در آب‌هاي این تالاب را از جمله خطراتي اعلام كرد كه حيات تالاب شادگان را به شدت تهديد مي‌كنند.

بهروز فرج‌الهي اظهار كرد:  تالاب شادگان با توجه به بين‌المللي بودن و وسعت خود، اهميت ويژه‌اي در معيشت روستاييان ساکن اطراف تالاب دارد. این تالاب همچنين تاثير مهمي در مسايل زيست محيطي، گردشگري، رونق اقتصاد و توسعه شهر شادگان دارد. بنابراين با توجه به تاكيد استاندار خوزستان در زمينه توسعه حوزه‌هايي چون گردشگري در اين منطقه ، باید اقداماتي اساسي برای حفظ تالاب شادگان صورت گيرد.

وي ادامه داد:​ علي‌رغم اين كه اقداماتي در جهت توسعه گردشگري در اين تالاب برنامه‌ريزي شده اما تالاب شادگان با مشكلاتي نيز مواجه است. از جمله اين كه تاكنون سازمان آب و برق در خصوص تامين حق‌آبه‌اي كه بايد براي تالاب در نظر گرفته شود، اقدام جدي انجام نداده است.

فرماندار شادگان افزود: در اين شرايط، زهاب طرح‌هاي شركت‌هاي نيشكر از جمله فارابي نيز به اين تالاب وارد مي‌شود كه بي‌شك مشكلات زيست محيطي ايجاد خواهد كرد.

فرج‌الهي همچنين به ورود ماهي تيلاپيا به آب‌هاي تالاب اشاره كرد و گفت: متاسفانه اين نوع ماهي از لارو ماهيان بومي موجود در تالاب تغذيه مي‌كند و به تدريج ممكن است موجب انقراض نسل ماهيان بومي شود.

فرماندار شادگان اظهار كرد:​ تيلاپيا حيات تالاب را تهديد مي‌كند بنابراين ضرورت دارد که شيلات يا مراكز تحقيقاتي و اداره كل حفاظت محيط زيست براي مهار اين گونه ماهي به سرعت اقدام كنند و يك كار عملي و كارشناسي براي مهار آن صورت گيرد.

وي درباره توسعه گردشگري در اين تالاب گفت: طرح جامع حفظ، احيا و توسعه تالاب بين‌المللي شادگان در سال‌هاي گذشته تهيه و چشم‌انداز آن نيز مشخص شده و در اين جهت برنامه‌هاي كوتاه مدت،​ ميان مدت و دراز مدت برای حفظ و توسعه گردشگري در تالاب طراحي شده است. اكنون در يك برنامه كوتاه مدت، ساخت يك سايت گردشگري در ورودي تالاب و همچنين اقداماتي در جزيره‌های تالاب طرح‌ريزي شده است.

فرماندار شادگان افزود: براي اجراي اين برنامه، اعتباري بالغ بر 10 ميليارد ريال اختصاص يافته و مناقصه برگزار و پيمانكار پروژه نيز مشخص شده است اما نكته‌اي كه در اين ميان وجود دارد و استانداري به عنوان كارفرما بايد به آن توجه اساسي داشته باشد، آغاز كار توسط پيمانكار است كه با توجه به فرصت باقي مانده تا ايام نوروز لازم است دفتر فني استانداري پيمانكار را ملزم به آغاز سريع كار اجرايي پروژه كند تا با مشكل مواجه نشويم. در صورت آغاز به كار اين پروژه تا يك ماه آينده عمليات اجرايي آن به پايان خواهد رسيد و ما مي‌توانيم به موقع پذيراي مهمانان نوروزي و كاروان​هاي راهيان نور در اين منطقه باشيم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار