تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۷۹۲۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کوهرنگ؛ بهشت سفيد
برزو فرامرزی / كارشناس ارشد اقليم شناسي در برنامه ريزی محيطی
از ديرباز انسان ها به دنبال محيط زندگي مناسب بوده اند و همواره يكي از مسایل روزمره براي آسايش شان آب و هواي مناسب و محيط زندگي سالم و خوب بوده و هست چرا كه نتيجه آن به طور يقين روي سلامت روح و جسم هرفرد تاثير مستقيم دارد؛ كما اين كه سلامت روح و روان در محيط و آب و هواي پاك بيش تر تبلور دارد و مستقيما روي فيزيولوژي و جسم انسان اثرگذاشته و در نهايت جامعه را به سمت بهداشت و سلامتي سوق مي دهد.

کوهرنگ؛ بهشت سفيد

كشور ما ايران از لحاظ منابع آبي و خاكي و نيز از لحاظ اقليمي داراي تنوع بسيار و جايگاه مناسب در جهان بوده است و يكي از استان هايي كه از اين حيث داراي وي‍‍ژگي هاي منحصر به فرد است، استان چهارمحال و بختياري با مركزيت شهركرد است که در زاگرس مركزي واقع شده و يكي از مناطق بكر آن منطقه كوهرنگ با مركزيت چلگرد در 85 كيلومتري شهركرد است.

باتوجه به ژئومورفولوژي يخچالي در زردكوه بختياري كه به دو قسمت اشكال فرسايشي وتراكمي يخچالي قابل تقسيم بندي است مي توان گفت: تحولات اقليمي در منطقه نشان دهنده ذوب تدريجي هسته هاي يخي موجود در آن است. وجود مخروط افكنه ها و هسته هاي يخي موجود تنها نمونه هايي با منشاء يخچالي در منطقه زردكوه است و از لحاظ ژئومورفولوژيك و همچنين توپوگرافي و اقليمي از مناطق منحصر به فرد با جاذبه هاي طبيعي فراوان است.

هرچند چهار فصل سال منطقه كوهرنگ ويژگي هاي خاص خود را دارد و در طول سال نقاط آسايش با روش هاي علمي متفاوت مشهود است ولي فصل زمستان جايگاه ويژه اي در منطقه و كشور دارد.

سرما در اين منطقه قبل از اين كه به عنوان مشكل و معضل ديده شود مي تواند به شكل يك فرصت و موقعيت خاص براي دستيابي به پتاسيل هاي نهان و آشكار از نظر اقتصادي ، صنعتي، فرهنگي ، ورزشي، گردشگري و... تبديل شود و به صورت علمي و عملي در رسيدن به آسايش و رفاه و استفاده صحيح از منابع محيطي و طبيعي براي عموم جامعه نمود پيدا كند.

کوهرنگ؛ بهشت سفيد

درمنطقه كوهرنگ در فصل زمستان زيبايي هاي خاص و چشم انداز لذت بخش را خواهيد ديد و تا عمق وجود از آن طبيعت لذت خواهيد برد. درفصل زمستان كوه ها و دشت ها كاملا سفيد و درختان عريان دركنار جاده و مکان های مختلف چشم انداز زيبايي دارد؛ گويي خداوند آن را نقاشي کرده و تكه اي از بهشت را در آن جا قرار داده است.

كوه هاي سر به فلك كشيده و سفيد زنجيروار شكوه و عظمت زاگرس را به رخ مي كشد. برف و باران، پوشش گياهي متنوع ، آب هاي جاري و يخ زده، سبزه هاي رو به سياهي از سرما، قنديل هاي آويزان از درختان و سنگ ها، شيب هاي تند و ملايم و جانوران غلطان در برف و بوران و سرما، همه و همه عظمت خداوند و مخلوقات كردگار را نمايان مي كنند؛ پس براي يك بارهم شده اين طبيعت بكر و باشكوه را در فصل زمستان نظاره گر باشيم و لذت ببريم. چرا كه كوهرنگ سرزمين زيبايي و زادگاه انسان هاي پاك و با ايمان و دلير بوده و هست.گويي تاريخ را نه از كتاب ها بلكه از نزديك احساس خواهيم كرد.

:
:
:
آخرین اخبار