تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۷۹۶۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مقتدایی تاکید کرد؛
لزوم فعال‌شدن بخش خصوصي در زمینه صادرات به عراق
استاندار خوزستان بر لزوم فعال شدن بخش خصوصي در زمينه صادرات به عراق از خوزستان تاكيد كرد.

عبدالحسن مقتدايي در نشست هماهنگي و بررسی مصوبات سفر به عراق كه روز گذشته، ٢٠ دي‌ماه در محل استانداري خوزستان برگزار شد، اظهار‌كرد: افزايش ٧٠ درصدي صادرات محصولات غيرنفتي به عراق، افزايش قابل ملاحظه‌اي است.

وي با اشاره به سفر هيات خوزستان در ماه اخير به كشور عراق، افزود: ضمن اين‌كه تحقق اهداف سفر و تفاهم نامه‌ها براي ما اهميت دارد، طرف عراقي نيز روند تحقق تعهدات از سوي خوزستان را مورد ارزيابي قرار مي دهد.

مقتدايي تصريح‌كرد: استان ميسان عراق نيز يكي ديگر از موضوعات است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد و ما بايد از تجربه هاي ورود به بازار استان بصره استفاده كرده وتا سه چهار ماه آينده به سمت استان ميسان عراق گام هایی برداریم.

وي عنوان‌كرد: پروژه‌هايي به ويژه در بحث آبزيان در استان در دست اجرا است كه كشور عراق بهترين بازار برای اين محصولات است و همچنين لازم است شركت‌هاي مربوط به گردشگري سلامت را نیز عملياتي كنيم.

مقتدايي اظهار‌كرد: ما بايد سريعتر به دنبال استقرار نمايشگاه در عراق باشيم و بايد تعهدات هر دستگاه نسبت به تفاهم نامه اخير مشخص باشد و ما بايد براساس اين‌ها پيش برويم.

وي تصريح‌كرد: حضور بخش دولتي در بحث صادرات به عراق فقط يك حضور حمايتي، نه اينكه دخالت باشد و كسي حق دخالت ندارد.

در اين نشست همچنین اميد حاجتي‏، معاون برنامه‌ريزي استاندار خوزستان اظهاركرد: در ٩ ماهه امسال ارزش صادرات غيرنفتي به عراق از خوزستان ٩٠٠ ميليون دلار بوده است كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشي٧٠ درصد افزايش يافته است.

وي‌ افزود: يك‌سري از مفاد تفاهم‌نامه قابليت اجرايي توسط دستگاه‌هاي اجرايي دارد اما بخش‌هاي مهمی از مفاد تفاهم‌نامه بايد توسط اتاق‌هاي بازرگاني اجرا شود.

حاجتي تصريح‌كرد: به هر حال محورهاي مختلفی همچون نمايشگاه و راه‌آهن شلمچه - بصره همه و همه در جهت تسهيل صادرات به عراق است و سازماندهي فعالاناقتصادي در حوزه صادرات طبيعتا بايد توسط اتاق‌هاي بازرگاني انجام شود.

وي‌افزود: فراموش نكنيم كه صادرات چه كالا چه خدمات توسط بخش خصوصي بايد انجام شود؛ قرار نيست دولتي ها صادراتي را انجام دهند.

عبدالکریم درويش‌زاده، مديركل راه‌آهن جنوب نیز اظهار‌كرد: جلسه‌اي در تهران با حضور وزير راه‌‌وشهرسازي و وزير حمل‌ونقل عراق برگزار شد كه اتصال خط راه‌آهن شلمچه - بصره يكي از بندهاي اين جلسه بود و اين موضوع مورد توافق قرار گرفت.

وي‌ افزود: مقرر شد پلي به طول ٧٠٠ متر توسط راه‌آهن كشور بر روي اروند و مابقي مسير در دو طرف پل به طول ٣٥ كيلومتر توسط عراق ساخته شود.

درويش‌زاده عنوان‌كرد: قرار شد ظرف يك‌ماه اينده طرح پل تهيه و هزينه‌هاي آن مشخص شود و كميته‌هاي فني، حقوقي و بازرگاني و کمیته ساخت پل نيز مشخص شده است. قرار است تا ماه آينده طرح پل به عراق ارايه و پس از تاييد، عمليات اجرايي آن آغاز شود.

در ادامه این نشست، افشين حيدري، مديركل ميراث فرهنگي‌وگردشگري خوزستان اظهار كرد: برگزاري نمايشگاه صنايع دستي در استان بصره يك بند از تفاهم نامه في‌مابين خوزستان و استان بصره بوده كه مقرر است اين نمايشگاه در دانشگاه بصره برگزار شود و ما اين کار را به اتحاديه صنايع دستي خوزستان واگذار كرديم.

وي‌ افزود: هم اكنون اتحاديه صنایع دستی استان در حال اخذ مجوز برگزاري اين نمايشگاه از طریق سازمان ميراث فرهنگي كشور است. احتمالا مجوز اين نمايشگاه براي فروردين يا ارديبهشت ماه صادر می‌شود و اتحاديه صنايع دستي استان براي برگزاري اين نمايشگاه مشكلي ندارد و به محض اخذ مجوز اطلاع‌رساني و هماهنگي‌هاي لازم، صورت خواهد گرفت.

حيدري در ادامه به موضوع خوزستان‌گردي اشاره و خاطرنشان‌كرد: بر اساس توافقات صورت‌گرفته بين ما و دفاتر مسافرتي عراق،١٧ دي‌ماه جلسه‌اي با حضور ٥٤ دفتر مسافرتي استان برگزار كرديمو بر همين اساس قرار است طرف عراقي را در قالب يك تور خوزستان‌شناسي به استان بياوريم و آن‌ها را از نزديك با جاذبه‌های استان شامل آثار تاريخي و جاذبه‌هاي طبيعي آشنا كنيم.

وي اظهاركرد: اميدواريم طي تفاهم‌نامه‌اي كه في‌مابين دفاتر مسافرتي استان خوزستان و استانبصره منعقد خواهد شد، بتوانيم تورهاي خوزستان‌گردي را برگزار كنيم.

به گزارش ایسنا، همچنین سيداحمد حسيني‌فر، رييس اتاق بازرگانيخرمشهر در اين نشست اظهاركرد: از آنجایی که بازار بر اساس عرضه و تقاضا است و طرف عراقي متقاضي كالاي خوزستان می باشد، درخواست ما اين است كه استاندار، اتاق های بازرگانی را در كنار خود به عنوان مشاوران اقتصادي بپذيرد.

وي‌ افزود: در شلمچه مديريت واحدي نداريم اما امكان صادرات بيشتر از این محل وجود دارد. متاسفانه دعواي بين منطقه آزاد اروند و حمل‌ونقل و پايانه ها منجر به ركود كار در مرز شلمچه شده است.

در ادامه ولي‌الله حياتي، فرماندار خرمشهر گفت: ما در راستاي توسعه صادرات غيرنفتي مرز شلمچه و مرز دريايي خرمشهر را شبانه‌روزي كرديم. كساني كه در مرز فعاليت مي كنند بايد بدانند كه حاكم، فرماندار است و همه بايد زير نظر فرماندار انجام وظيفه كنند.

وي‌ افزود: من كتبا به همه دستگاه هاي مستقر در مرز اعلام كرده ام در صورت مشاهده انجام اقدامی در مرز بدون هماهنگي با فرمانداري، در اين زمينه برخوردهاي لازم را خواهم داشت.

حياتي تصريح‌كرد: به لطف خداوند با تعامل خوب بين مجموعه مرزي، صادرات غيرنفتي ما در مرز زميني شلمچه رونق كافي را گرفته است.

وي خطاب به استاندار بيان‌كرد: ما هر دو هفته يك ‌بار جلسه‌اي با تجار، بازرگانان و صادركننندگان برگزار كرده و مشكلات را رصد و به مرور زمان برطرف مي كنيم.

ابراهیم عچرش، دبیر شورای تامین سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست اظهار كرد: منطقه ‎آزاد اروند در شلمچه به دنبال اين است كه زيرساخت‌هاي شلمچه را آماده كند و به آن وسعت دهد؛ زيرا هر روز تعداد هزار كاميون در مرز تردد مي‌كنند و بايد زيرساخت‌ها با توجه به اين موضوع گسترش يابند و اين مساله زمان‌بر است.

عچرش تصريح‌كرد: اگر قرار است هر فعاليت اقتصادي و عمراني در مرز شلمچه انجام شود این مساله با هماهنگي منطقه آزاد است. منطقه آزاد نيز قانون دارد و اين نيست كه فرمانداري حاكم مطلق منطقه آزاد باشد و بگويد من هر كاري دلم بخواهد مي كنم.

وي بيان‌كرد: در بعد حاكميتي فرماندار حق دارد اما در بعد تجاري و توسعه منطقه آزاد اروند تصميم‌گيرنده است و ما به عنوان منطقه آزاد زير بار هيچ نهادي كه بخواهد بدون هماهنگي ما عمل كند، نمي رويم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار