تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۷۹۹۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سواری:
اهواز یک شهر عقب مانده فرهنگی نیست
عضو شورای شهر اهواز گفت: اهواز یک شهر عقب مانده فرهنگی نیست بلکه گام های فرهنگی بسیار بالایی برداشته است.

حجت الاسلام کاظم سواری عصر سه شنبه در نشست خبری هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز اظهار کرد: کار فرهنگی و برنامه های مرتبط با آن از اساسی ترین مواردی است که در هر جامعه ای با توجه به ارزش ها و اهداف به آن پرداخته می شود.

وی با اشاره به اینکه کارهای فرهنگی باعث می شود که مردم به ارزش های جامعه نزدیک شوند، تصریح کرد: با توجه به اینکه ما در یک کشور مسلمان و تابع ولایت و اهل بیت(ع) زندگی می کنیم؛ ارزش های ویژه و مقدسی داریم و همه نظام عقاید یکسان و هم سویی دارند بنابراین کار فرهنگی باید بسیار با دقت و کارشناسی شده باشد.

عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه ما در کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز کارهای فرهنگی را به قسمت های مختلف تقسیم می کنیم، ادامه داد: اعتقاد داریم در بحث فرهنگ شهروندی در تمامی ابعاد باید گام برداریم و در تمام مسائلی که در محیط پیرامون ما از ضروریات یک جامعه است مانند مسائل راهنمایی رانندگی، بهداشتی، محیطی و... ورود کنیم.

وی اضافه کرد: مسائلی مانند بیرون گذاشتن زباله سر ساعت مقرر، رد نشدن از چراغ قرمز و... باید فرهنگ سازی شود و رنگ و بوی ارزشی پیدا کند. این مسائل قراردادهای اعتباری بشری هستند اما اگر موجب اخلال و وهن جامعه باشند و مورد سبکی قرار بگیرند یک فعل حرام است و نباید انجام شود.

سواری بيان کرد: کمیسیون فرهنگی نباید تنها محدود به معاونت فرهنگی شهرداری باشد بلکه باید حلقه وصلی میان شهرداری و سازمان ها فرهنگی دیگر باشد.

موازي كاري فرهنگي در اهواز

وی در پاسخ به این سئوال که برای ایجاد مدیریت فرهنگی واحد در کلانشهر اهواز چه اقداماتی انجام شده است، عنوان کرد: در بحث مدیریت فرهنگی و واحد در کلانشهر اهواز باید اعتراف کنم که برخی کارها در سازمان ها و ادارات یک نوع موازی کاری است؛ بنابراین اعتقاد داریم که باید کمیسیون فرهنگی حلقه وصلی میان این سازمان ها باشد که امسال برنامه ها را در کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز به این مقوله اختصاص داده ایم.

عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: از معاونت فرهنگی شهرداری اهواز خواسته ایم که به آسیب شناسی فرهنگی و اجتماعی در مناطق مختلف کلانشهر اهواز بپردازد تا متوجه شویم که هر مقوله و موضوعی دارای چه تاریخچه ای است و چه اقداماتی بعد از انقلاب انجام شده است و هدفگذاری شود که می خواهیم به کجا برسیم.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در بحث پوشش و عفاف باید خود را با جهان اسلام بسنجیم که وضعیت پوشش به چه شکلی است به کدام آرمان های انقلاب اسلامی باید برسیم و حد پوشش و عفاف در بانوان و آقایان جامعه ما باید چه باشد.

سواری با بیان اینکه همه مسائل را نمی توان یک جا بررسی کرد و باید اولویت بندی انجام شود، عنوان کرد: اگر آسیب شناسی به شکل صحیح انجام شود قطعا موفق خواهیم بود.

الگوبرداي فرهنگي از اهواز

وی اظهار کرد: اهواز یک شهر عقب مانده فرهنگی نیست بلکه گام های فرهنگی بسیار بالایی برداشته است. می توان طرح هایی را نام برد که سال ها در مساجد اهواز برگزار شده و حال از آنها در کل کشور الگوبرداری شده است از جمله آنها می توان طرح های اسوه، ولایت، معراج، را نام برد.

عضو شورای شهر اهواز در این خصوص افزود: باید این پتانسیل ها را تقویت کنیم تا نه تنها در سطح کشور بلکه به کشورهای همسایه مسلمان نیزتعمیم دهیم.

نقاط ضعف معاونت فرهنگي شهرداري

وی در رابطه با نقاط ضعف معاونت فرهنگی شهرداری اهواز اظهار کرد: هیچ سازمان و ارگانی را نداریم که عاری از ضعف باشد. اولين ضعف این معاونت در نداشتن یک برنامه مشخص و هدفگذاری شده برای این که بدانیم به کجا می خواهیم برسیم و مردم را کجا خواهیم برد، است.

سواری ادامه داد: افكار عمومی اهواز در دست ما است و این فکر با تزریق اطلاعات، بروشورها و همایش ها باید آماده شود چرا مساجد در بحث های فرهنگی موفق تر هستند؟ زیرا مساجد می دانند که باید چه کاری انجام دهند.

وی، ضعف دیگر این معاونت را اختیارات بودجه ای بیان کرد و گفت: نیرو گذاشتن در این معاونت نیز از ضعف های دیگر است زیرا باید نیرویی که تخصص و توان فرهنگی داشته باشد در اختیار این معاونت باشد که با توان خود اداره کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز عنوان کرد: نبود زیرساخت های فرهنگی مثل فرهنگ سراها، سرای محله، کانون های قرآن و... از ضرورت ها و ضعف های این معاونت است.

وی بيان کرد: شهرداری متولی امر فرهنگ نیست اما می تواند از هنرهای موجود برای اشاعه فرهنگ صحیح و مورد نظر براي کم کردن هزینه ها استفاده کند.

اهميت تئاترهاي خياباني براي ارتقاي فرهنگ

سواری با اشاره به اینکه بعضی از شهرها از هنر نمایشی برای اشاعه فرهنگ استفاده می کنند، تصریح کرد: اجرای نمایش های خیابانی و محله ای با توجه به آسیب ها و مشکلات هر محله که در آن نمایش گنجانده شده است می تواند در فرهنگ موثر باشد.

وی عنوان کرد: در کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز، در مسائل فرهنگی و اجتماعی به تفکیک کارگروه تشکیل داده ایم که در این کارگروه ها از اساتید حوزه، دانشگاه و شخصیت های ذی نفوذ استفاده می کنیم تا در رابطه با مسائل مهم از علم و تجربیات آن ها استفاده کنیم.

خوشحالي از برگزار نشدن برخي كنسرت ها در اهواز

عضو شورای شهر اهواز با ابراز خوشحالی از برگزار نشدن یک سری کنسرت های موسيقي مختلط در سطح شهر گفت: با کنسرت هایی که در برخی از نقاط شهر به صورت مختلط و خارج از عرف و شرع برگزار شده است به شدت مخالف هستیم زیرا در کنسرت ها باید ارزش ها و حرمت ها حفظ و آهنگ های مجاز پخش شود.

وی در پایان اظهار کرد: بنا داریم که مسائل فرهنگی را به صورت کلان نگاه کنیم و با نهادها و سازمان های فرهنگی تفاهم نامه هایی داشته باشیم تا ارزش های مورد نظر در جامعه پیاده شود.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار