تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۸۰۱۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مردم ماهشهر و هندیجان:
احیای زمین‌های کشاورزی ماهشهر منتظر تائید وزیر نیرو است
نماینده مردم ماهشهر و هندیجان گفت: با وجود موافقت وزارت جهاد کشاورزی تاکنون وزارت نیرو با اختصاص سهمیه آب برای زمین‌های حوزه رودخانه جراحی در ماهشهر و و رود آن به طرح ۵۵۰هزار هکتاری موافقت نکرده است.

حبیب آقاجری اظهار داشت: باوجود پیگیری‌های فراوانی که برای در نظر گرفته شدن زمین‌های کشاورزی حوزه رودخانه جراحی در طرح 550هزار هکتاری احیای دشت خوزستان انجام شده، تا کنون وزارت نیرو با اختصاص سهمیه آب برای این زمین‌ها موافقت نکرده است.

وی افزود: در صحبت‌ها و مکاتباتی که با وزارت جهاد کشاورزی که متولی اصلی این طرح است داشتیم، وزیر جهادکشاورزی با این موضوع موافقت کرده است اما مشکل کنونی عدم موافقت وزیر نیرو است.

نماینده مردم ماهشهر و هندیجان با اشاره به مرغوبیت زمین حوزه جراحی در شهرستان ماهشهر گفت: مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان که مدیر اسبق جهاد کشاورزی ماهشهر نیز بوده است تائید کرده که این زمین‌ها در خوزستان از مرغوب‌ترین زمین‌های کشاورزی استان است.

وی گفت: نکته عجیب در این طرح این است که بالادست رودخانه جراحی در خوزستان یعنی زمین‌های رامشیر و همچنین پائین دست آن در شهرستان شادگان جزو طرح احیای دشت خوزستان هستند اما به بهانه کمبود آب زمین‌های ماهشهر در طرح دیده نشده است.

آقاجری با اشاره به طرح موضوع کمبود آب گفت: زمین‌های کشاورزی حوزه جراحی در محدوده شهرستان ماهشهر هم از نظر میزان آب و هم از نظر جنس زمین بسیار مناسب کشاورزی است و می‌توان گفت از مرغوب‌ترین زمین‌های استان و منطقه است.

وی با اشاره به تذکرهای مکرر خود به وزرای نیرو و جهادکشاورزی در مجلس گفت: متاسفانه تاکنون به این تذکرات توجهی نشده است و فقط وزارت جهادکشاورزی اعلام کرده است در صورتی که وزارت نیرو کانال کشی را انجام دهد بقیه طرح را اجرایی خواهد کرد.

نماینده مردم ماهشهر با اشاره به دلایل علمی و ضرورت کار‌شناسی موضوع ابراز داشت: رودخانه جراحی از پیوند دو رودخانه مارون و رامهرمز است تشکیل شده و استفاده‌های نابجا و عدم مدیریت آب در بالادست رودخانه سبب شده آب این رودخانه کاهش یابد.

وی با اشاره به جلسات متعدد خود با مدیران استان و وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: نبود مدیریت مناسب بر منابع آبی در بالاست رودخانه‌های منطقه سبب بروز مشکلاتی چون کاهش حقابه کشاورزان شده است.

آقاجری به بازدید میدانی خود از بالادست رودخانه جراحی نیز اشاره کرد و گفت: کشاورزی و آبیاری در بالادست جراحی به صورت سنتی و غرقابی در حال اجرا است و همین موضوع سبب آسیب رساندن به منابع آبی می‌شود.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار