تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۸۰۳۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حال اهواز در روز "هوای پاک" چه طور است؟

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان وضعيت هواي استان را در روز "هواي پاك” امسال تشريح كرد.

احمدرضا لاهيجان زاده با اشاره به برگزاری سالانهروز جهانی"هواي پاك” در 29 دی ماه اظهار كرد: خوزستان در سالهای گذشته حداقل به مدت يك دهه با پديده گرد و غبار مواجه بوده كه این پدیده، آسيب‌هاي زيادي به لحاظ زيست محيطي و اقتصادي و روحي و رواني به استان خوزستان وارد كرد. منشا این پدیده عمدتا كشورهاي همسايه خصوصا عراق بود.

وي ادامه داد: در رتبه بندي هايي كه سازمان بهداشت جهاني انجام داد، تنها به واسطه پارامتر غبار، اهواز يكي از شهرهای بسيار آلوده دنيا محسوب شد؛ البته اهواز شهري بود كه اطلاعات مربوط به اندازه گيري ايستگاه ها به صورت آنلاين منتشر مي كرد اين در حالي است كه همين شرايط با شدت بسيار بدتري در بصره وجود دارد که اطلاعات اندازه گيري شده و ايستگاه سنجش ندارند و بنابراین در رتبه بندي قرار نگرفتند.

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان وضعيت هواي استان را در حال حاضر از نظر وقوع پديده گرد و غبار، خوب ارزيابي كرد و افزود: از دو سال پيش، وقوع اين پديده روند كاهشي داشته به طوري كه كه امسال 10 روز آلودگي ناشي از غبار به ثبت رسيد كه 7 روز از اين روزها منشا داخلي و به واسطه وزش باد شديد بوده و تنها در 3 روز منشا گرد و غبار در كشور همسايه بوده است. اين وضعيت قابل قياس با سال 89-88 نيست چرا كه در آن سالها 80 روز هواي غبار آلود در استان به ثبت رسيده است.

لاهيجان زاده ادامه داد: در آن سالها تقريبا 90 درصد از 80 روز به ثبت رسيده داراي منشا خارجي بوده است. البته كاهش چشمگير روزهاي آلوده ناشي از غبار متاثر از عواملي است كه در طول اين سال ها براي كاهش اين پديده صورت گرفت.

وي اظهار كرد: يكي از دلايل عمده اين موضوع به آبگيري تالابها در حوزه بين النهرين يعني شمال بصره، جنوب و جنوب شرق عراق و همچنين در هورالعظيم در كشورمان بر مي گردد. در كشور ما هم بارندگي ها خوب بود و هم تالاب ها تا حدودي آبگيري شدند و اين تاثير وجود تالاب ها بر كاهش پديده گرد و غبار در اين ناحيه را نشان مي دهد كه بسيار حايز اهميت است.

مديركل حفاظت محيط زيست خوزرستان در خصوص عامل صنعت به عنوان آلوده كننده ديگر هوا در استان گفت: طرح جامع كاهش آلودگي هوا در اسفندماه سال 90 در دولت مصوب و در سال 91 به استان هاي داراي كلانشهر ابلاغ شد. اين طرح جامع داراي 10 محور اصلي است كه بحث خروج خوردوهاي فرسوده، استانداردسازي سوخت و استاندارد كردن خودروهاه در سطح ملي پي گيري مي شوند و ما بقي محورها با توجه به صنعتي بودن كلانشهرها مربوط به آلودگي ناشي فعاليت صنايع است.

لاهيجان زاده افزود: يكي از اقدامات اساسي در زمينه كاهش آلودگي ناشي از فعاليت صنايع در استان به خصوص اهواز، اجراي طرح آماك (نسوزاندن گازهاي همراه نفت) است كه در سه ماه آينده فاز دوم آن اجرايي خواهد شد و براساس آن، 6 ميليون فوت مكعب گاز همراه نفت(گاز ترش) سوزانده نخواهد شد و بدين ترتيب بخش زيادي از آلودگي هوا در حومه شهر اهواز كنترل مي شود.

وي گفت: البته نبايد از اين موضوع غافل شد كه حد فاصل اهواز تا رامهرمز و همچنين تا آغاجاري همچنان تعداد زيادي فلر (مشعل هاي نفتي) وجود دارد كه در حال سوختن هستند. براي كنترل اين موضوع نيز وزارت نفت يك طرح سه ساله براي جمع آوري اين گازها دارد كه اجراي اين طرح مي تواند خوزستان را از بخش زيادي آلودگي هوا نجات دهد.

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان درباره استانداردسازي سوخت در كلانشهري مانند اهواز نيز گفت:سوخت يورو 4 از 8 كلانشهر كشور در 6 كلانشهر توزيع شد و 2 كلانشهر از جمله اهواز باقي مانده است. تلاش ها براي توزيع سوخت يورو 4 در اهواز نيز در حال انجام است تا بلكه اين امر تا 2، 3 ماهه آينده محقق شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار