تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۸۰۷۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در خوزستان:
پیگیری صدور ويزاي مخصوص درماني برای بیماران عراقی
بحث گردشگری سلامت به شكل رسمي و با منظور ارزآوري متاسفانه پیش از این فعال نبوده است اما اميدواريم اين اتفاق بيفتد و فتح بابي باشد تا بتوانيم در كشورهاي همسايه از طريق توريسم و گردشگري نفوذ داشته باشيم
رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در خوزستان گفت: بحث گردشگری سلامت به شكل رسمي و با منظور ارزآوري متاسفانه پیش از این فعال نبوده است اما اميدواريم اين اتفاق بيفتد و فتح بابي باشد تا بتوانيم در كشورهاي همسايه از طريق توريسم و گردشگري نفوذ داشته باشيم.

مهرزاد طباطبايي در نشست هماهنگی گردشگری سلامت که امروز (1 بهمن ماه) برگزار شد، اظهار کرد: يكي از موضوعاتي كه اکنون با آن روبرو هستيم، اختلاف قيمتهايي است كه ايرانيها در بخش درمان از بيماران عراقي طلب مي كنند. در این زمینه، درباره روادید اتباع عراقي با كنسولگري خود در بصره صحبت مي كنيم تا مانند كشورهاي اتحاديه اروپا بتوانيم يك ويزاي مخصوص درماني را صادر كنيم.

وي گفت: البته اين كار زمان بر است چرا كه شرايط كشور ما با عراق نسبت به كشورهاي اروپايي فرق مي كند.

طباطبایی ادامه داد: همچنين در حال پيگيري برقراری ويزاي فرودگاهي هستيم و قرار است كه به جز پروازهاي فعلي، يك پرواز اهواز – نجف را نیز از مسيری كوتاه برقرار كنيم.

رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در خوزستان تصريح كرد: همچنين موضوع ديگر، ايجاد ويزاهاي متعدد براي شركتهايي است كه مي خواهند در عراق ورود پيدا كنند. اکنون طرف عراقي با سه فاكتور ويزاي ما را تحويل مي دهد. فاكتور اول كساني كه از طرف اتاق بازرگاني معرفي مي شوند، دوم كساني كه در عراق شركت ثبت كرده اند و سوم كساني كه قرارداد تجاري با طرف عراقي دارند و جدای از این موارد، ويزاي متعدد مسئله ساز شده است چرا كه كنسولگري عراق با وزارت خارجه هماهنگ مي كند ولي مرزباني عراق الزامي ندارد كه از آن تبعيت كند بنابراين كدي كه به ويزاي متعدد مي دهند با كدي كه به ساير افراد مي دهند متفاوت است.

وی افزود: اکنون در تلاش هستيم برای افرادي كه مي خواهند به عراق مراجعه كنند و شركت ثبت كنند، ويزاي متعدد بگيريم. اميدوارم وضعيت درماني با آمدن اتباع خارجي از نظر كيفيت و اصلاح شرايط به گونه ای شود كه همه مردم از آن استفاده مطلوب كنند.

محمدعلي خليلي، معاون گردشگري اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: اين جلسه چكيده يكسال كار كارشناسي و رايزني نهايي است كه انجام شده است.

وی گفت: يكي از تخصصي ترين زيرشاخه هاي گردشگري سلامت، گردشگري پزشكي است كه به شكل اخص، موضوع صحبتهاي ما است و همه تلاشهاي بخش دولتي و خصوصي و بيمارستانها براي رسيدن به اين هدف است تا نوعي انسجام بخشي و وحدت رويه در چگونگي شكل گيري و ارايه فرآيندي كه قرار است به ارايه خدمات بهينه به بيماران و گردشگري سلامت بازار هدف در عراق منتهي شود، به دست آید.

خلیلی افزود: طبق آمارهاي سازمان ميراث فرهنگي در كشورهاي مختلف دنيا، بازار هدف عراق با اختصاص 30 درصد كل گردشگران به ايران الويت اول را دارد.

معاون گردشگري اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان بيان كرد: اگر همكاري فرابخشي و انسجام و وحدت رويه بين حوزه ها نباشد و به مجموعه خللي وارد شود، به فرايند گردشگري سلامت در استان آسيب خواهد رسيد.

وی ادامه داد: با توجه به اين كه ما به نوعي پيشگام در برنامه هاي منتهي به گردشگري سلامت در سطح كلان سياستگذاري كشور بوده ايم، پس خيلي مهم است كه شروع كار به ترتيبي رقم بخورد تا علاوه بر پاك كردن ذهنيتهاي منفي قبلي؛ بتوان الگويي براي استانهاي همجوار باشیم و بتوانيم خوزستان را در اين زمينه مطرح كنيم.

خلیلی افزود: استان خوزستان اين ظرفيت را دارد كه به عنوان يك پايلوت براي اقصا نقاط كشور قرار گيرد. همچنين باید يك كميته هماهنگي بين استاني تشكيل شود تا بیماران نیازمند به برخي خدمات پزشكي كه شرايط آن در استان مهيا نيست، براي اعزام به استانهاي ديگر بروند.

وي گفت: پزشك مسئول فني كه قرار است از طرف شركتهاي خدمات پزشكي معرفي شود، به عنوان حلقه واسط بين خدمات تخصصي گردشگري و خدمات تخصصي پزشكي نقش حايز اهميتی دارد و بايد اين ارتباط دوسويه بين اين دو بخش را ايجاد كند.

معاون گردشگري اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اظهار کرد: محل فعاليت اين شركتها نيز مطرح است و به نوعي بايد يك هويت مشخص و قابل اعتماد ايجاد شود و شركتهاي خدمات پزشكي بايد محلي را مشخصا در نظر بگيرند. بسیار مهم است كه ساماندهي از مبدا انجام شود، بنابراين لازم است شركتهاي خدمات پزشكي و خدمات مسافرتي علاوه بر هماهنگي هايي كه در اجراي برنامه هاي گردشگري سلامت دارند؛ به نوعي با توافق، مشاركت و سرمايه گذاري مشترك بتوانند در استانهاي ميسان و بصره، يك محل فعاليت واحد و مشخص داشته باشند.

وي با اشاره به فعالیت آژانسهاي مسافرتي در این زمینه گفت: آژانسهاي خدمات مسافربري شناسايي شده اند و براي آنها گواهينامه حرفه اي در زمينه گردشگري سلامت صادر خواهد شد و اجازه صدور كد ويزا را نیز به آنها خواهيم داد.

صفایيان، مدير گردشگري استانداری خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: تركيه در بحث درماني و بازرگاني عراق بسيار فعال است؛ عليرغم اينكه مسئولان دولت عراق تاكيدشان بر اين است كه در تمام زمينه ها به ويژه درمان، باید ايراني ها با قواعد و شرايط خاص عراق وارد عرصه شوند.

وی گفت: شركتهاي گردشگري خوزستان تنها به ایجاد يك دفتر در عراق اكتفا نكنند بلكه باید به مراكز درماني آنها نفوذ پيدا كنند و مراكز درماني نیز در آنجا ایجاد کرده و با مراكز درماني و پزشكان عراقی نیز ارتباط برقرار كنند. باید كارهاي مشتركي را با آنها شروع كنند تا عراقیها را به سمت ايران و خوزستان هدايت كنند.

صفاییان ادامه داد: تركيه به لحاظ جذابيتي كه از قبل داشته و به لحاظ فضايي كه براي عراقيها ايجاد كرده است، تمايل دارند فضايي كه براي فعالیت ايران در عراق به وجود آمده را با رنگ و لعاب خودشان خنثي كنند؛ به این منظور، جنب و جوش عجيبي به راه انداخته اند. در این شرایط، مراكز درماني و روساي بيمارستانهای خوزستان بايد دقت كنند كه در ارايه خدمات و پذيرش بيماران و به ويژه در سرويس دهي بسيار دقت كنند و افرادي كه به كارگيري مي شوند باید نوع برخوردشان با بيماران عراقي به گونه اي باشد كه آنها را جذب كنند.

در این نشست اعلام شد كه 19 بيمارستان برای فعالیت در زمینه گردشگری سلامت ثبت نام شده اند و كارشناسان خود را نيز معرفي كرده اند. همچنين شش شركت از سوی اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگری خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مجوز لازم را برای فعالیت در این زمینه دريافت كرده اند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار