تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۸۰۸۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سفری مجازی به «هندیجان» نخلستان‌ و ساحل زیبای خلیج فارس
بندرهندیجان به شهر «هزار چهره اقتصادی» و به یکی از شهرهای نفتی شهرت یافته و دلیل این نام‌گزاری نیز استعدادها و ظرفیت‌های خوب این شهرستان در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری، صیادی، تجاری، صنایع دستی، هنری و گردشگری است.

شهرستان بندرهندیجان از مناطق زرخیز و کهنسال استان خوزستان در راس خلیج فارس میانه جنوب این استان و جنوب غربی کشور قرار دارد و ارتفاع آن ازسطح دریا 5متر است.

رودخانه زهره

به عقیده کار‌شناسان بندرهندیجان به شهر «هزار چهره اقتصادی» و به یکی از شهرهای نفتی شهرت یافته و دلیل این نام‌گزاری نیز استعدادها و ظرفیت‌های خوب این شهرستان در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری، صیادی، تجاری، صنایع دستی، هنری و گردشگری است.

بندرهندیجان در 75کیلومتری شهرستان ماهشهر و از شمال با شهرستان دیلم در استان بوشهر همسایه است، و کارشناسان قدمت این شهر را بیش از 3000 سال تخمین زده اند.

شناورهای صیادی وتجاری، لنج‌ها و قایق‌های پهلو گرفته در رودخانه زهره نمای زیبا و جذابی به بندرهندیجان داده، «زهره» هندیجان را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده است.

لنج‌های هندیجان

این رودخانه از رشته کوه‎های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه گرفته و به خلیج فارس متصل می‌شود. رودخانه زهره هشتمین رودخانه کشور است و490کیلومتر طول دارد.

بندرهندیجان بیش از 95کیلومتر مرز آبی دارد با مرکز استان خوزستان 215کیلومتر فاصله دارد. هندیجان بیش از30روستا دارد.

نامه‌های قدیمی هندیجان بسیار گوناگون بوده این بندر با نام‌هایی مانند هندیگان، هندیون، هندوان، مهروبان یا ماهرویان خوانده می‌شده.

هندیجان، در دوره ایلامی تا قرن چهارم هجری از بنادرمهم تجاری بوده و حتی در شهر باستانی ریواردشیر محل کشتی سازی بوده و با بلاد دور و نزدیک تجارت داشته و یکی از سرزمین‌های پررونق بوده است.

در معرفی مناطق دیدنی و تاریخی بندرهندیجان می‌توان به اسکله بحرکان واسکله سجافی، محل قدیمی شهرباستانی مهرویان در نزدیکی روستای امام‌زاده عبدالله از توابع هندیجان، تپه کدوک، تپه باستانی پهکون نیز اشاره کرد.

همچنین شهرباستانی دیرجان، تل گرگ، مسجد و خانه شاه عنبر در منطقه قدیمی کهباد، مسجد بحرینی، امام‌زاده نبی عاشورا، امام‌زاده عبدالله که فرزند امام محمدباقر(ع) و برادر امام جعفرصادق(ع) است، تپه سه تلون، چشمه رگ سفید، امام‌زاده شاه مشهد، میررحمان نیز از مکان‌های مورد علاقه گردشگران است.

آثار باستانی هندیجان

کناره‌های ساحل زیبای خلیج فارس در هندیجان، نخلستان‌های خرما و رودخانه زیبای زهره، از دیدنی‌های جذاب این شهر بندری است.

ماهی‌های معروف بندرهندیجان که از دریای خلیج فارس صید می‌شود توسط صیادان زحمت کش در اسکله بحرکان یاسجافی و یا دربازارچه ماهی و میگو هندیجان که با معماری سنتی خاصی ساخته شده عرضه می‌شود.

ماهی‌هایی مانند شوریده، سنگ سر، قباد، دخترناخدا، راشکو، حلواماهی سفید وسیاه، برتام، میگو سفید و صورتی پلنگی، میش ماهی، بیا، سرخه، شهری، پروانه یا ماهی سیاه، سرز، پله، شانک، زبیدی، هامور در این شهرستان یافت می‌شود که طرفداران زیادی دارد.

بازارماهی و میگوی هندیجان

هرچند امسال به دلیل نبودن آب برای زمین‌های کشاورزی اکثر کشاورزان نتوانستند کشت خوبی داشته باشند اما همچنان شغل اصلی مردم این دیار کشاورزی و دامداری است.

یکی از علمای برجسته شیعه و نماینده 4امام معصوم بنام علی بن مهزیار اهوازی از دیار بندرهندیجان است و بر اساس اسناد تاریخی مرحوم علی دوانی تاریخ نویس و محقق معاصر در کتاب مفاخراسلام وی را اهل هندیجان می‌داند.

محمدتقی‌زاده نویسنده کتاب تاریخ اهواز نیز زادگاه علی بن مهزیار را هندیجان ذکر کرده است.

هندیجان بامردمی خون گرم و مهربان به دارالمومنین معروف است، شهرستان هندیجان 45 هزار نفر جمعیت داردکه 20 هزار نفر در روستاهای هندیجان زندگی می‌کنند.

شهرستان هندیجان 136شهید والامقام به دفاع مقدس هدیه کرد؛ در تاریخ 18 فروردین 1367 دو هواپیمای بعثی عراق هندیجان را بمباران کردند که 23 نفر پیر وجوان و کودک به شهادت رسیدند.

اخیرا باهمکاری و تلاش فرماندار، امام جمعه هندیجان و پیگیری‌های نماینده مردم هندیجان، ماهشهر و امیدیه در مجلس، و فعالیت‌های مناسب اقتصادی نوید آن است که بندرهندیجان در آینده مجددا یکی از قطب‌های اقتصادی در کشور و استان خوزستان شود.

هر چند شهرستان هندیجان به دلیل مسائل اقتصادی دارای مشکلاتی از جمله بیکاری و غیره است اما گشاده دستی و میهمان نوازی مردم این شهرستان نسبت به میهمانان مشهور است و پیشنهاد می‌شود میهمانان و گردشگران این شهرستان از صنایع دستی زیبای بندری مانند زنبیل، لبت، پروند، جوروف و ... غافل نشوند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار