تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۸۱۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در بازديد از زندان كارون اهواز؛ شرايط تشخيص بسياري از بيماري‌هاي پرخطر در زندان فراهم مي‌شود
مدير پايش و ارزشيابي برنامه كشوري كنترل ايدز: زندان توليدكننده بيماري نيست
مدير پايش و ارزشيابي برنامه كشوري كنترل ايدز و سل وزارت بهداشت و درمان گفت: زندان توليدكننده ويروس بيماري نيست، بلكه امكان تشخيص بسياري از بيماري‌ها در زندان فراهم مي‌شود.

به گزارش خوزنیوز به نقل از ايسنا، دكتر هنگامه نامداري در بازديد از زندان كارون اهواز اظهار كرد: استفاده از توان و پتانسيل و دانش سازمان‌هاي درگير با موضوع ايدز و بيماري‌هاي پرخطر و واگيردار، در قالب خرد جمعي، استراتژي فعلي كشور است؛ به‌گونه‌اي كه برنامه سوم استراتژي مبارزه با ايدز با استفاده از نظرات كارشناسي همين سازمان‌ها تدوين شده و دستاوردهاي مفيدي براي سلامت اجتماعي داشته است.

وي با بيان اين‌كه سازمان زندان‌ها يكي از سازمان‌هاي پيشرو در همكاري و پيگيري اهداف درماني وزارت بهداشت در عرصه بيماري‌هاي پرخطر است، افزود: مديريت  فرايندهاي مشترك ميان سازمان‌ها، با هدف شناسائي، درمان و مراقبت‌ و حمايت‌هاي تكميلي از ديگر اهداف بوده است، به‌گونه‌اي كه مثلا با تغيير يك مدير، فعاليت‌ها و برنامه‌ها متوقف نشود. به همين منظور سال گذشته براي 10 سازمان گارگروه آموزشي تشكيل شد و در سال جاري هم اين برنامه به صورت توجيه‌سازي و آموزش كشوري ادامه مي‌يابد.

نامداري تصريح كرد: امروزه زندان محيطي مناسب، پويا و علمي براي سلامت اجتماعي شناخته مي‌شود. بايد اين واقيعت را مورد توجه قرار داد كه زندان، توليدكننده زنداني و يا توليدكننده ويروس بيماري نيست، بلكه بيماراني كه در محيط زندان هستند توسط پزشكان مسئول شناسائي مي‌شوند و هر نوع بيماري هم كه در زندان شناسائي شود مبين وضعيت جامعه است، زيرا زندان  آئينه اجتماع است.

مدير پايش و ارزشيابي برنامه كشوري كنترل ايدز و سل وزارت بهداشت و درمان خاطرنشان كرد: زندانيان مبتلا به بيماري‌هاي پرخطر، همان افراد آسيب‌ديده بيرون از زندان هستند كه تا پيش از ورود به زندان، شرايط شناسائي و تشخيص بيماري آن‌ها فراهم نبود، ولي اين امكان در محيط زندان فراهم شده است؛ به همين دليل دستگاه‌هاي ديگر هم بايد به مجموعه زندان‌ها كمك كنند و به صورت صنفي با موضوع برخورد نداشته باشند.

وي با اشاره به آشنايي مديركل زندان‌هاي خوزستان با مقوله درمان‌هاي نگهدارنده و كاهش آسيب، ادامه داد: به دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز توصيه مي‌شود از مجموعه زندان‌هاي خوزستان حمايت كنند تا با تحقق سلامت جامعه و امنيت رفتاري كارهاي ماندگاري در استان انجام شود.

به گزارش ايسنا، رضا پوستچي، مديركل زندان‌هاي خوزستان هم در اين ديدار گفت: سازمان زندان‌ها برخلاف بسياري از سازمان‌هاي ديگر، داراي نامي محصور، ولي تكليف و مسئوليتي فراگير است، در نتيجه هرچه همكاري و مشاركت ديگر سازمان‌ها با مجموعه زندان‌هاي استان بيشتر باشد، نتيجه بهتري حاصل مي‌شود.

وي افزود: متاسفانه برخلاف ديوار زندان كه از نظر فيزيكي بلند است، ديوار اجتماعي زندان كوتاه است و  مسئوليت بسياري از دستگاه‌ها به اين نهاد واگذار شده است. افرادي كه به زندان وارد مي‌شوند معمولا بحران‌زده‌اند و اين شرايط كار را دشوارتر مي‌كند. با وجود اين، زندان فرصت شناسائي، دسترسي و درمان را در اختيار سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي متولي قرار مي‌دهد.
:
:
:
آخرین اخبار