تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۸۱۲۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حضور تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای عراق رضایت‌بخش نیست
سركنسول‌ ايران در بصره با بیان این‌که حضور تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای عراق رضایت‌بخش نیست، گفت:​ متاسفانه بهره‌وري كشور ما از بازارهاي عراق باوجود توانمندهاي موجود بسيار كم است.

حمیدرضا مختص‌آبادي در همايش فرصت‌هاي صادرات خدمات فني و مهندسي به عراق كه امروز (7 بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، عنوان‌كرد: مبادلات ايران و عراق امسال حدود 13 ميليارد دلار بوده و اين آمار نشان مي‌دهد كه خوزستان خيلي كم وارد صحنه بازار عراق شده است.

وي افزود: با توجه به نياز موجود در بازار عراق لازم است مسئولان استان برنامه‌ريزي در اين زمينه داشته باشند و بخش‌خصوصي بيشتر ورود كند.

سركنسول ايران در بصره تصريح‌كرد: ​امروز عراق در ابتداي كار است و به دليل تجربه جنگ​هاي پي در پي توسعه‌اي نداشته و به هر چيزي كه در ايران توليد مي‌شود نياز دارد.

مختص‌آبادي اظهاركرد: ورود به بازار عراق قطعا مي‌تواند نقش زيادي در افزایش توليدات و حل مشكلات اقتصادي استان داشته باشد.

سركنسول ايران در بصره خاطرنشان‌كرد: ​پيوندهاي موجود بين ايران و بصره بين هيچكدام از استان‌هاي ديگر وجود ندارد و فاصله كم استان‌های بصره و ميسان با خوزستان و وجود اشتراكات زباني و فرهنگي، نقش اساسي را در توسعه روابط تجاري دارد.

مختص‌آبادي با انتقاد از عدم حضور شركت‌هاي توليدي استان و كشور در بازارهاي عراق گفت: ​نمايشگاه​هاي زیادی در زمینه عرضه توانمندها در عراق برگزار مي‌شود اما تعداد شركت‌كنندگان كشور ما خيلي كم است و در بعضي نمايشگاه‌ها حتي يك شركت هم از خوزستان حضور نمي‌يابد، درحالی که ترك‌ها از مسافت​هاي هزار كيلومتري هميشه حضور فعالي در عراق از خود نشان داده‌اند.

وي تصريح‌كرد: ​به نظر من لازم است يك كميته‌ مشاركت مسئولين دولتي و بخش‌خصوصي جهت ورود بيشتر به بازار عراق در خوزستان تشكيل شود تا از اين ظرفيت​ها به خوبی بهره‌مند شويم.

مختص‌آبادي بيان‌كرد:​ كنسول​گري ايران در بصره بانك اطلاعاتي جهت معرفي ظرفيت​هاي استان بصره و كل كشور عراق ايجاد كرده كه در صورت نياز در اختيار بخش‌خصوصي كشور ما قرار خواهد گرفت.

سركنسول​ ايران در بصره يادآورشد:​ 95 درصد بودجه عراق وابسته به نفت است و كاهش جهاني قيمت نفت تاثير زيادي در اقتصاد اين كشور داشته است؛ بنابراين برقراری تجارت بین خوزستان و بصره مي‌تواند در رونق اقتصاد اين كشور و حل بسياري از مشكلات آن نقش ايفا كند.

همچنين رزاق غنیم یكی از تجار بصره در اين همايش اظهاركرد:​ از شركت‌هاي ايراني انتظار داريم جهت ارائه محصولات خود دفاتر نمايندگي در بصره ايجاد كنند تا امكان دسترس ما براي تامين نيازها آسان‌تر شود.

وي افزود: ​ما حاضر به هرگونه همكاري با شركت‌هاي ايراني در بصره هستيم و آمادگي داريم تا در خريد كالاهاي آنان همكاري كنيم.

از سوی دیگر ولی‌عیدی، استاد دانشگاه صنايع و معادن خوزستان نیز گفت: خدمات فني و مهندسي يكي از شاخص‌هاي مهم توسعه و از اهميت بالايي برخوردار است كه اكثر كشورهاي توسعه يافته تاكيد زيادي روي آن دارد. در حال حاضر 97 درصد شاغلين ايالات متحده آمريكا در بخش خدمات مشغول​اند.

وي افزود:​ خدمات فني و مهندسي مجموعه فعاليت​هايي كه به صورت هدفمند انجام می‌گیرد و از جمله خدمات چندگانه‌اي است كه در حوزه‌هاي مختلف به‌كار مي‌رود.

اين كارشناس تصريح‌كرد: ​امروزه بحث توليد و صادرات خدمات در كشورهاي مختلف اهميت بسياري پيدا كرده است، به طوري كه قاعده نخست و هدف اصلي صادرات به شمار مي‌رود.

ولي‌عيدي بيان‌كرد:​ از مولفه‌هاي مهم خدمات فني و مهندسي، اشتغال حاصل از آن است. امروزه كشورهاي توسعه يافته مكانيزهايی پياده مي‌كنند كه هر توليدكننده‌اي علاوه بر عرضه توليد خود، خدمات فني و مهندسي آن را نيز در بازارهاي فرارمرزي عرضه مي‌كند.

وی اظهاركرد:​ توسعه خدمات فني و مهندسي شرايطي را فراهم مي‌كند كه علاوه بر درآمدزايي در توسعه نيروي انساني كشور موفق عمل شود.

ولي‌عيدي تصريح‌كرد:​ سالانه 800 ميليارد دلار صادرات در سطح بين‌المللي انجام مي‌شود كه 13.5 درصد آن مربوط به بخش خدمات فني و مهندسي است و نيم درصد آن سهم كشور ما است.

وي خاطرنشان‌كرد: با توجه به موقعيت جغرافيايي بين ايران و عراق لازم است برنامه‌ريزي‌هاي مدوني جهت توسعه و صادرات خدمات فني و مهندسي به عراق انجام گيرد.

اين استاد دانشگاه عنوان‌كرد: ​صادرات خدمات توريسم به عراق از ظرفيت​هاي مهمي است كه بايد در درجه اول به آن توجه شود زيرا درآمدهاي حاصل از خدمات گردشگري معادل درآمدهاي نفتی است.

ولي‌عيدي يادآورشد: در چند سال آينده خدمات به‌طور اتوماتيك جايگزين صادرات كالا خواهد شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار