تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۸۱۴۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرطان​ها دومين علت مرگ و مير در استان خوزستان
رييس دانشگاه علوم پزشكي جندي​شاپور اهواز گفت: با افزايش روند صنعتي​شدن و افزايش روند شهرنشيني و دنياي صنعتي، مواجهه با عوامل سرطان​زا زياد شده و اين روند افزايش ميزان بروز سرطان، يك پروسه جهاني است.
 
دكتر اسماعيل ايدني اظهار كرد: لازمه پيشگيري از اين روند، آن است كه كشورهاي توسعه يافته، در كنار توسعه صنعتي به پيوست‌هاي سلامت در اجراي پروژه​هاي صنعتي نيز توجه خاص داشته باشند.
 
وي افزود: متاسفانه در حال حاضر در كشور ما، دومين علت مرگ و مير سرطان​ها هستند، همين​طور در استان خوزستان نیز نزديك به 11 درصد از علت مرگ​ها، سرطان​ها است؛ پس از بيماري​هاي قلبي عروقي، سرطان​ها دومين علت مرگ و مير در استان خوزستان هستند.
 
ايدني ادامه داد: تقريبا حدود 50 درصد سرطان​ها با پيشگيري قابل اجتناب هستند. در میان عوامل سرطان​زا، غير از عوامل ارثي كه در بروز بسياري از سرطان​ها نقش دارند، مساله تماس با عوامل سرطان​زا مهمترين فاكتور در بروز سرطان است.
 
رييس دانشگاه علوم پزشكي جندي​شاپور اهواز تصريح كرد: حتي اگر فردي زمينه ژنتيكي ابتلا به سرطان را داشته باشد، ولي مواجهه خود را با عوامل سرطان​زا كم كند، شانس بروز سرطان در وي به نحو قابل توجهي كاهش مي​يابد.
 
وي عنوان كرد: عوامل محيطي در بروز سرطان بسيار تاثيرگذار هستند. زمينه​هاي ژنتيكي، استعداد فرد را در ابتلا به بيماري مشخص مي​كنند ولي تماس با عوامل محيطي عاملي است كه بروز آن را افزايش مي​دهد. اين عوامل محيطي، موارد متعددی هستند، از جمله اشعه​ها مانند مواد راديواكتيو كه در خلال جنگ دوم جهاني دوم در شهرهای ژاپن استفاده شد يا فاجعه چرنوبیل. همچنين در مشاغلي كه افراد با مواد راديواكتيو تماس دارند، شانس بروز سرطان افزايش مي​يابد.
 
ایدنی اظهار کرد: علاوه بر آن، برخی عوامل سرطان‌زا از راه استنشاق، مي​توانند وارد دستگاه تنفس شوند. دستگاه تنفسي، مسيري است براي ورود بسياري از مواد سرطان​زا به داخل ريه يا ديگر ارگان​هاي بدن. سربي كه در بنزين وجود داشت، از طريق تنفس جذب مي​شد ولي مي​توانست به سيستم​هاي ديگر بدن برود و سرطان ايجاد كند.
 
وی ادامه داد: يكي از مهم​ترين علت​ها در ابتلا به سرطان، استنشاق دود سيگار و ديگر دخانيات و آلاينده​هاي هوا است. اشعه خورشيد نيز مي​تواند در مواردي، سرطان​زا باشد.
 
رييس دانشگاه علوم پزشكي جندي​شاپور اهواز بیان کرد: آلودگي​هاي محيط نيز مي​تواند به سرطان​ها منجر شوند. اين آلودگي​ها شامل آلودگي​هاي محيط​هاي بسته و محيط​هاي باز است که از آلودگي​هاي محيط​هاي باز به عنوان آلودگي هوا تعبير مي​شود. محيط بسته نیز شامل منزل و محيط كار است.
 
وی گفت: آلودگي​هاي محيط كار، مي​توانند موجب سرطان​هاي شغلي شوند. معروف‌ترين سرطان شغلي كه مي​شناسيم، سرطان ريه بر اثر تماس با آزبست است. سرطان پرده جنب نیز یکی از سرطان‌های شغلی است. گاز رادون نیز سرطان ريه ايجاد مي​كند و برخي انواع هيدروكربن​ها هم مي​توانند به سرطان خون منجر شوند. راه ورود اين مواد ممكن است از طريق استنشاق باشد ولي در اندام​هاي دورتر و در مغز استخوان سرطان ايجاد مي​كنند.
 
ایدنی عنوان کرد: همچنين مواد خوراكي مي​توانند سرطان​زا باشند؛ بسياري از مواد خوراكي و رژيم​هاي غذايي نامناسب انسان​ها که زاييده دنياي جديد هستند، از جمله فست​فودها و چربي​هاي فراواني كه اين غذاها دارند، مي​توانند دستگاه گوارش را مستعد سرطان كنند. به این ترتیب، سبك زندگي و به خصوص سبك غذايي، استعداد ابتلا به سرطان را بالا برده است.
 
وی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در کشور، گفت: سیاست کلی نظام سلامت، در پیشگیری از بیماری‌ها بر غربالگری تاکید دارد تا با انجام طرح‌های غربالگری، از بروز بیماری‌های واگیر و غیر واگیر از جمله سرطان‌ها پیشگیری شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار