تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۸۱۶۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ایدنی: فرهنگ سازی سلامت، آموزش خودمراقبتی و برخورداري يكسان مردم از خدمات سلامت از اولویت های تحول بهداشت ميباشد
صيانت از منابع مالي نظام سلامت، از طريق كنترل تقاضاهاي القايي، نظارت دقيق بر توزيع ملزومات و تجهيزات توام با واقعي شدن قيمت خدمات ميسر است و اين روش بسیار مؤثرتر از کاهش تعرفه‌ها، هزينه هاي نظام سلامت را كاهش مي دهد
دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در همایش تخصصی توانمندسازی بیمه شدگان که روز شنبه 93/11/11 در سالن اجتماعات هتل کاروانسرای آبادان برگزار شد، اظهار داشت: هزینه‌های درمان های پیشرفته مثل درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطانها و سوانح بسیار بالا است، به تبع آن توسعه این بخش ها نیز پرهزینه می باشد. بدون اصلاح سبك زندگي، بدون كنترل و غربالگري زودرس، هر قدر هم سرمايه گذاري در حوزه درمان انجام شود، چون مبارزه با معلول مي باشد به اهداف نهايي كه همانا افزايش طول عمر با كيفيت مي باشد نخواهيم رسيد، به همين دليل با هدف كنترل اختلالاتی كه سيماي غالب بيماري ها را تشكيل مي دهد و از علل اصلي مرگ و مير در كشورمان مي باشند، نظام بهداشتي ما در حال تغييرات اساسي است بخصوص كه از مناطق محروم و حاشيه كلان شهرها كه سكونت گاه اقشار محروم مي باشد، اين برنامه شروع و اجرايي مي شود.

وی با بیان اینکه برخي منتقدين از اختصاص بخش زیادی از منابع مالي حوزه سلامت به موضوع درمان گلايه دارند، عنوان كرد: به علت بالا بودن پرداخت از جيب مردم و بالا بودن هزينه هاي دارو و درمان بيماري هاي صعب العلاج در شروع دولت جديد، لازم بود يك مداخله سريع و قاطع در اين زمينه رخ مي داد. لذا به همين دليل طرح تحول سلامت از درمان شروع شده و سپس با هدف پيشگيري بخصوص از بيماري هاي غير واگيردار و به ويژه از مناطق محروم در بهداشت ادامه مي يابد.

ایدنی اظهار داشت: با توسعه خدمات بهداشتی، فراوانی و بار بیماری ها در جامعه کاهش مي يابد. در این باره، توانمندسازی آحاد مردم و آموزش خودمراقبتی و آگاهی بخشی از گستره خدمات قابل دریافت در حوزه سلامت گام هایی ارزنده برای دستیابی به این اهداف غائی است.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان هدف اصلی نظام سلامت را افزایش طول عمر با کیفیت دانست و ابراز داشت: در واقع تمام تلاش ما رسیدن به همین هدف است، اما یکی از مشکلات پیش رو این است که متاسفانه تاکنون میزان برخورداری جامعه از خدمات حوزه سلامت به صورت یکسان نبوده است. يكي از دلائل مهم اين مسئله، عدم آگاهي عمومي يكسان از فرهنگ سلامت در جهت شناسايي عوامل خطر و مراجعه به موقع جهت دريافت خدمات سلامت مي باشد. با فرهنگ سازي سلامت ميتوان اين نقيصه را بر طرف نمود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با بیان اینکه در این میان از نقش تامین کنندگان و توزیع کنندگان ملزومات پزشکی و دارو نبايد غفلت ورزيد گفت: در طرح تحول نظام سلامت، نحوه تامين ملزومات مورد توجه قرار گرفته است و تمام تجهیزات و ملزومات درمانی مورد نیاز بیماران بستری توسط خود مراکز درمانی دانشگاهی فراهم گشته و در اختیار درمان آنان قرار می گیرد در صورتی که تا پیش از اجرای این طرح، آشفتگی فراوانی در بازار تهیه و توزیع تجهیزات و ملزومات پزشکی وجود داشت و گاها" تا چندین برابر قیمت های واقعی این ملزومات به بیماری که ناگزیر به خرید آن بود فروخته می شد. بخش مهمي از كاهش پرداخت إز جيب بيمار ناشي از اصلاح اين ساز و كارها بوده است به نحوي كه در برخي موارد قيمت اين اقلام بين ٥٠ تا ٦٠ درصد كاهش يافته است.

ایدنی تصریح کرد: صيانت از منابع مالي نظام سلامت، از طريق كنترل تقاضاهاي القايي، نظارت دقيق بر توزيع ملزومات و تجهيزات توام با واقعي شدن قيمت خدمات ميسر است و اين روش بسیار مؤثرتر از کاهش تعرفه‌ها، هزينه هاي نظام سلامت را كاهش مي دهد، زيرا بر هزینه‌کرد كلي کنترل بیشتری اعمال مي كند و ميزان كلي مصرف را پايش مي كند.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان، مبنای نظام سلامت را اعمال فرهنگ سازی درست در این خصوص برشمرد و گفت: توجه به فرهنگ سازی سلامت، آموزش خودمراقبتی به مردم و برخورداري یکسان ازخدمات سلامت، مهمترین اولویت ها بهداشتي می باشند و لازم است در زمینه آموزش خودمراقبتی، کارهای بیشتری انجام پذیرد.
:
:
:
آخرین اخبار