تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۸۲۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فریاد سی و سه پل را از ترکهایش باید شنید! + عكس
بار دیگر تخریب و صدمه به بدنه سی و سه پل اصفهان در نتیجه فعالیت قطار شهری محدوده این پل شدت یافت اما مسئولان شهری اصفهان به جای بررسی مسئله در تلاش برای تکذیب یا ارتباط دادن این موضوع با مسائل متفرقه هستند.

به گزارش مهر، ناله و فغان پل تاریخی و منحصر به فرد سی و سه پل در اثر فعالیت مترو اصفهان بار دیگر خود را در ترکها و شیارهای ایجاد شده در بدنه آجری اش نشان داد اما دوباره مسئولانی که مشتاق به ایجاد ایستگاه مترو سی و سه پل هستند این ناله و فغان را به حساب غرض ورزی فعالان حوزه میراث فرهنگی گذاشتند.

در تازه ترین اظهارنظرها درباره ترک برداشتن سی و سه پل، سخنگوی شورای شهر اصفهان علت این ترکها را مرمت انجام گرفته در زمان طاغوت به دلیل استفاده از مصالح سیمان و میلگرد دانست اما مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی این شهر، از اساس منکر وجود ترک در پل شد.



ابولفضل قربانی با تکذیب موضوع ترک برداشتن سی وسه پل به واسطه عبور مترو از کنار پل گفت: طبق بررسیهای به عمل آمده این ترکها هیچ ارتباطی با عبور مترو و عملیات احداث تونلهای آن ندارد چرا که فاصله و عمق تونلها تا محل مورد اشاره بسیار زیاد بوده به طوریکه فاصله افقی نزدیک به 70 متر و عمق تونل از سطح بستر رودخانه نزدیک به 8 متر و 50 سانت است و ترکهای پل قبل از عبور مترو نیز وجود داشته است.

علت شیارها و ترکها بر بدنه سی و سه پل چیست

اما در همین حال یک پژوهشگر میراث فرهنگی گفت: بهتر است مسئولان به جای اینکه درصدد تکذیب اصل موضوع برآیند به دنبال این باشند که علت شیارها و ترکها بر بدنه سی و سه پل چیست. در این میان سازمانهایی مانند میراث فرهنگی به عنوان متولی حفاظت از آثار تاریخی می توانند عکسهایی از قبل و بعد وضعیت سی وسه پل را بگیرند و مقایسه کنند که این شیارها و ترکها از چه زمانی بوجود آمده است.

شاهین سپنتا گفت: با نگاه دقیقتر به ترکهای ایجاد شده روی پل به نظر می رسد که ترکها به تازگی بر بدنه پل ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل نگران کننده در مرمت سی و سه پل نصب ناشیانه لوله‌های داربست فلزی است گفت: گمان می رود این شیارها در اثر برخورد با بدنه پل آسیبهایی به بدنه آجری آن وارد کرده است.

آنچه که از نظر شاهین سپنتا، پژوهشگر میراث فرهنگی باعث نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شده است، پر کردن ترکها و شکافهایی است که طی چند ماه اخیر بر بدنه و طاقهای پل پدیدار شده است می‌تواند نشانه‌ای از نشست نامحسوس پل به خاطر حرکت دستگاه حفار مترو از نزدیکی آن و رانش لایه‌های خاک یا عوارض ناشی از خشک کردن زاینده‌رود باشد.

در هر حال این پژوهشگر معتقد است آنچه که برای سی و سه پل خطرناک به نظر می‌رسد، چشم پوشی از علت اصلی این ترکها و پر کردن آنها با ماله است.

وی پیشنهاد کرد برای برون رفت از این وضعیت بحرانی هرچه سریعتر عملیات حفاری مترو در نزدیکی سی و سه پل برای همیشه متوقف شود و از مسیر مناسب دیگر برای عبور خط شمالی - جنوبی مترو استفاده شود.



به نظر می رسد با توجه به ایجاد مشکلات پی در پی در بدنه اثر منحصر به فرد سی و سه پل، سازمان قطار شهری اصفهان به عنوان یکی از پولدارترین سازمانهای شهری که از حمایت ویژه شهرداری، شورای شهر و سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان نیز برخوردار است می بایست دلایل خود را برای ادامه پیشرفت کار و بروز اتفاقاتی که برای این اثر تاریخی از زمان عبور مترو از محدوده پل رخ داده به صورت شفاف بیان کند. البته در این میان کوتاهی و ناتوانی سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی حفاظت از آثار تاریخی در این موضوع بر هیچ کس پوشیده نمانده و نخواهد ماند.
برچسب ها: سی و سه پل
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
زهرا ابراهیمی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
0
0
سلام از وبلاگتون خوشماومد/
:
:
:
آخرین اخبار