تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۸۲۵۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کمیسیون کشاورزی:
از علل اصلی ایجاد ریزگردها، تصمیمات غلط در حوزه آبی است

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، یکی از علل اصلی ایجاد ریزگردها را تصمیمات غلط در حوزه آبی دانست.

عباس پاپی زاده گفت: برای حل بحران آب باید برنامه‌هایی به صورت مستمر ادامه پیدا کند که در این زمینه دولت باید یک پکیج بیست ساله در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه مجوز برداشت 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به روستاها و اختصاص 1300 میلیارد تومان برای افزایش بازدهی آبیاری در بخش کشاورزی در جلسات کمیسیون تلفیق اختصاص داده شد، گفت: سال گذشته برای نخستین بار 1000 میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شد که کل اعتبارات به 1300 میلیارد تومان رسید و 200 هزار هکتار زمین تحت آبیاری تحت فشار قرار گرفت که امسال هم همین مقدار در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: البته اصرار ما برای افزایش این بودجه بود اما به دلیل کاهش بودجه دولت نتوانستیم این امر را محقق کنیم، همچنین 1000 میلیارد هم برای بیمه کشاورزان در نظر گرفته شده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: دولت باید به منظور کنترل بحران آب بودجه خاص و بزرگی را برای این مسئله اختصاص دهد که با مطالعات و آمایش سرزمینی دقیق همراه باشد: مثلا باید برنامه بیست ساله‌ای را تدوین کند و 50 هزار میلیارد برای اصلاح مصرف آب اختصاص بدهد. این گونه است که تداوم و ترویج استفاده از صنایع کمتر آب‌بر، کشاورزی محصولات با نیاز آبی کم، اصلاح الگوی کشت به ثبات می‌رسد.

پاپی‌زاده تصریح کرد: آفت اصلی ما این است که همیشه به بحث آب به صورت سالانه نگاه می‌کنیم، مثلا دولت می‌بیند مصرف آب چاه ها بالا رفته و در نتیجه حفر چاه‌های غیر مجاز را برای مدتی محدود می‌کند یا مثلا در بودجه امسال مبلغی را برای آب می‌گذارند اما این برنامه‌ها به صورت مستمر ادامه پیدا نمی‌کند، در نتیجه همه برنامه‌هایی که از قبل داشته ایم تعطیل می‌شود.

او ادامه داد: این در صورتی است که دولت باید هر سال در لایحه بودجه بخشی را برای این مسئله در نظر بگیرد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خیلی از مشکلات مربوط به ریزگرد به خاطر تصمیمات غلط در حوزه آبی است تاکید کرد که این مسئله مشکلات زیادی را برای سایر ارگانها به وجود می‌آورد، مثلا وزارت بهداشت هزینه بالایی را برای درمان بیماران متحمل می‌شوند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان تاکید کرد: مجلس همیشه آماده است که طرحی برای کنترل منابع آبی ارائه دهد اما این مسئله به شرطی کار ساز است که دولت هم کمک کند و برای آن بودجه مناسبی در نظر بگیرد.

مرجع / ایسنا
برچسب ها: عباس پاپی زاده
:
:
:
آخرین اخبار