تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۸۲۹۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در نشست باغ موزه اهواز عنوان شد؛
سوال‌های كه در خصوص دفاع مقدس بايد پاسخ داد
نشست خبري مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش​هاي دفاع مقدس خوزستان با موضوع احداث باغ موزه دفاع مقدس اهواز امروز (چهارشنبه 29 بهمن 93) در سالن جلسات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش​هاي دفاع مقدس خوزستان برگزار شد.

در اين نشست سردار محمد علي​پور، مدير كل حفظ آثار و نشر ارزش​هاي دفاع مقدس خوزستان، گفت: برای این که کلنگ باغ موزه دفاع مقدس اهواز فردا به زمين زده شود اقدمات زيادي صورت گرفت. جلسات متعددي با مسؤولان استاني، نماينده مقام معظم رهبري در استان خوستان و استاندار خوزستان داشتيم و قرار شد جلساتي با معاونان استاندار داشته باشيم و اين جلسات منجر به اين شد كه مشاوري براي احداث باغ موزه انتخاب كنيم.

وي افزود: جلساتي نیز با مديركل​ها و مسؤولان درباره نقش استان خوزستان و دفاع مقدس داشتيم. برای نقش دانشگاه در دفاع مقدس، نقش آموزش و پرورش در دفاع مقدس، نقش را​ه​آهن در دفاع مقدس، نقش هلال احمر در دفاع مقدس، نقش پزشكي در دفاع مقدس و نقش دانشگاه در دفاع مقدس با مسؤولان و مديركل​هاي ادارات و ارگان​ها داشتيم تا نقش خوزستان را در دفاع مقدس در رساله​ها و پايان​نامه​هاي دانشجويان بيان شود و دانشجويان پزشكي رساله و پايان​نامه خود را درباره نقش پزشكي در دفاع مقدس كار كنند. ما نیز در تهیه و دسترسي به منابع به آن​ها كمک خواهيم كرد.

مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش​هاي دفاع مقدس خوزستان بيان كرد: طي سالياني كه مي​گذرد جغرافياي مناطق تغيير خواهد كرد. يعني اين كه ديگر شلمچه را به آن شكل اول نخواهيم داشت و آدم​هايي كه در آن فضا تلاش كردند وجود ندارند. فرهنگ دفاع مقدس نیاز به تحقيق دارد تا آن​ها را ماندگار كنيم و تنها راه ماندگار كردن آن​ها اين است که در لايه​هاي علمي و دانشجويي قرار گيرد تا تبديل به فيلم، رساله و كتاب شود و نیز در فضايي به نام باغ موزه بتوانيم آن را نگه‌داري كنيم.

علي​پور اظهار كرد: در خصوص دفاع مقدس بايد به سه سوال پاسخ دهيم چراکه اين سوال‌ها حق نسل آينده و نسل موجود است: چرا جنگ شد؟ اين جنگ به چه نتيجه​اي رسيد؟ چرا به اين نتيجه رسيد؟ باید همه اتفاقات جنگ را به نسل حاضر و نسل آينده يک جا نشان دهيم، اسناد موجود را حفظ كنيم و به عنوان سند در اختيار نسل آينده قرار دهيم تا تحريف نشود. اين هشت سال دفاع مقدس جزو هويت ديني و ملي و تاريخي ما است و قطعا در تاريخ خواهد ماند. هر پژوهشگر و محققي که بخواهد درباره دفاع مقدس تحقيق و پژوهش كند قطعا به خوزستان خواهد آمد. بنابراین بايد فضايی مناسب را در اختيار داشته باشد تا بتواند بهره لازم را ببرد.

وي افزود: اكنون در حال انعقاد قرارداد با مشاور هستيم و اعتبار باغ موزه دفاع مقدس اهواز پس از مشاوره و ارايه طرح مشخص خواهد شد. مساحت باغ موزه 10 هكتار است كه شهرداري و شوراي شهر اهواز در اختيار باغ موزه قرار داده​اند. 2 هكتار از اين 10 هكتار ساختمان است و هشت هكتار ديگر فضاي سبز است و ما كارهاي خودمان را در باغ انجام خواهيم داد.

در ادامه ابراهيم پودن​چي، مدير روابط عمومي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش​هاي دفاع مقدس خوزستان، گفت: ما ظرفيتي چهار ميليوني در کاروان‌های راهيان نور داريم كه هم آورد اقتصادي و هم آورد فرهنگي زيادي براي استان مي​تواند داشته باشد. اين​ها را تنها در مناطق عملياتي داشته‌ايم كه قطعا با احداث باغ موزه از ظرفيت خوب و عظيمي بهره​برداري مي​شود. فضاي باغ موزه مكان خوبي براي تبيين اهداف دفاع مقدس به ويژه جايگاه استان خوزستان به عنوان پايتخت دفاع مقدس به گردشگران خارجي است.

وي افزود: در اين باغ موزه فضايي براي كودک و نوجوان تدارك ديده‌ايم، تالارهاي مختلفي براي معرفي عمليات​ها وجود دارد، فضايي براي ادارات و سازمان​ها تدارك ديده شده و فضايي به قوميت​ها داده خواهد شد تا نقش خودشان را در هشت سال دفاع مقدس تبيين و تعريف كنند.

پودن​چي با بیان این که تشكيل كارگروهي از معاونان استاندار خوزستان را برای پیگیری موضوع باغ موزه در برنامه داريم اظهار كرد: كارگروهي با مديريت معاون سياسي و اجتماعي استاندار خوزستان براي سازمان​ها تشكيل داديم كه بازنگري كنند و خدمات استان در جنگ را به صورت مجموعه دربياورند تا در باغ موزه دفاع مقدس ارایه شود. سلسله نشست​هايي با هنرمندان و پيشكسوتان جنگ تحمیلی داشتيم تا ايده​هاي آن​ها را درباره باغ موزه بگيريم و با هماهنگي مشاور طرح بهترين سوژه​ها را به صورت نرم​افزار و سخت​افزار اجرا كنيم.

كلنگ باغ موزه دفاع مقدس فردا (پنج‌شنبه 30 بهمن 93) ساعت 9:30 در پارک شهروند اهواز به زمين زده خواهد شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار