تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۸۳۱۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چگونه کبد چرب تشخیص داده می شود؟
يك متخصص داخلي گفت: زمانی که مولكولهاي چربي در سلولهاي كبدي رسوب كنند، حالتي ايجاد می شود كه به آن كبد چرب گويند.

دکتر علي اكبر شايسته اظهار كرد: وجود تا 5 درصد چربي در كبد طبيعي است ولي بيشتر از آن، رسوب چربي می باشد. معمولا درصد چربي در کبد با آزمایش قابل اندازه گيري نيست و تنها در نمونه برداري كبد مشخص مي شود.

وي ادامه داد: ساده ترين، راحت ترين و ارزانترين راه براي تشخيص كبد چرب انجام "سونوگرافي" است كه چربي جايگزين شده در سلولهاي كبدي را نشان مي دهد.

شايسته با اشاره به اينكه كبد چرب به تنهايي به بدن بيمار صدمه نميزند، گفت: معمولا كبد چرب همراه با چاقي، ديابت، بيماريهاي قلبي عروقي و مسائل مربوط به اين بیماریها بروز می یابد.

وي تصريح كرد: اين بيماري در كودكان هم ايجاد مي شود که يكي از دلايل آن، چاقي در كودكان است. بعضي اوقات داروها يا بيماريهاي ژنتيكي هم مي توانند كبد را چرب كنند ولي مهمترين علت بروز این عارضه، عوارض داروها است.

این متخصص داخلي گفت: براي درمان بيماري کبد چرب بايد شيوه زندگي خود را تغيير دهيم يعني رژيم غذايي را بايد تغيير داد و فعاليت بدني را زياد كرد، غذاهايي كه داراي كالري زياد هستند را از رژيم غذايي خود حذف كنيم يا كم مصرف كنيم و غذاهاي گياهي و سبزيجات را در رژيم غذايي خود بگنجانيم.

وي گفت: مصرف داروهاي شيميايي براي درمان اين بيماري راه حل مناسبي نيست زیرا علاوه بر اينكه عوارض بعدی را در پی دارند، تاثير زيادي نیز در جهت بهبودي اين بيماري بر روی بدن نمی گذارند.

شايسته درباره نحوه تشخیص کبد چرب تصريح كرد: علاوه بر سونوگرافي ممكن است آزمايشاتي هم در بعضي افراد كه در كبدشان التهاب وجود دارد، صورت گيرد ولي خود چربي كبد را با سونوگرافي، ام آر اي، اسكن و نمونه برداري كبد مي توان تشخيص داد. روش جديد و سيستم جديد "فيبرواسكن" هم مي تواند ميزان و درصد چربي را مشخص كند.

وي با تاکید بر اينكه سونوگرافي به تنهایی براي تشخيص كافي نيست، ادامه داد: از لحاظ شدت و ضعف بايد آزمايشاتي بر روي بيمار صورت گيرد و علتهاي ديگر حتما بررسي شود زیرا ممكن است بيماري ديگري هم همراه اين بيماري وجود داشته باشد.

این متخصص داخلي با بیان این که احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب در افراد چاق بیش تر است، گفت: بيماري کبد چرب علائم خاصي ندارد و مشخص نيست مگر این که بيماري خيلي پيشرفته و شديد باشد.

وي گفت: ممكن است اين بيماري ضعيف باشد و مشكل خاصي هم در افراد ايجاد نكند ولي در كساني كه ديابت يا بيماري ديگري دارند، ممكن است به تدریج به سيروز هم مبتلا شوند.

شايسته درباره سيروز کبدی توضیح داد: وقتي كبد از حالت طبيعي خارج مي شود، سلولهاي كبدي عملكرد خود را از دست مي دهند و از بين مي روند، اين حالت را سيروز گويند.

وي ادامه داد: اگر در كبد چرب التهاب به وجود آيد، در شرايط خاص به سمت سيروز مي رود. سيروز مرحله و شرايطي است كه كبد معمولا به طور غیرقابل بازگشت آسيب ديده و در اين شرايط ممكن است فرد مبتلا دیگر نتواند فعاليتهاي خود را به درستی انجام دهد.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: کبد چرب
:
:
:
آخرین اخبار