تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۸۳۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عزيز اكبريان، نماينده مردم كرج:
دريافت غرامت از عراق خواست مردم است
دريافت غرامت جنگي از عراق حق ملت ايران به ويژه خانواده معظم شهدا و خواسته اصلي آنهاست / امروز دولت عراق خسارت كويت را پرداخت مي‌كند، اما در مورد ايران مدعي شده و مي‌گويند مجبور به پرداخت تعهدات دولت صدام نيستيم كه اين ادعا از نظر عرف و قوانين بين‌المللي مردود است / بهتر است عراقي‌ها از دوستي با ايران سوء استفاده نكنند
نماينده مردم كرج در مجلس گفت: دريافت غرامت جنگي از عراق حق ملت ايران به ويژه خانواده معظم شهدا و خواسته اصلي آنهاست.

 عزيز اكبريان امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: دولت بعثي عراق به سركردگي يك ديوانه تمام عيار به نام صدام در ابتداي انقلاب اسلامي كه ملت ايران تازه داشتند روي پاي خود مي‌ايستادند، جنگي هشت ساله را كشورمان تحميل كرد.
وي افزود: امروز و با گذشت دو دهه از پايان دفاع مقدس و انتشار هزاران سند و مدرك، به طور كامل مشخص شده است كه كشورهاي زورگوي غربي به ويژه آمريكا از صدام حمايت كرده و ارتش بعثي عراق را براي حمله به ايران تجهيز مي‌كردند.
اين مسئول ادامه داد: طي هشت سال دفاع مقدس هزاران هموطن ما كه از نخبگان و جوانان ارزشمند و ارزشي كشورمان بودند، شهيد، جانباز و اسير شده و ميلياردها دلار به ايران اسلامي خسارت مادي وارد شد.
اكبريان افزود: عراقي‌ها ديگر نمي‌توانند خسارات معنوي جنگ را جبران كرده و جوانان برومندمان را به ما بازگردانند، اما بايد خسارات مادي را جبران كرده و بر اساس قوانين بين‌المللي به ايران غرامت پرداخت كنند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا دريافت غرامت جنگي از عراق بر اساس قوانين بين‌المللي ميسر خواهد بود؟ گفت: در پايان جنگ سازمان ملل عراق را آغازگر جنگ و متجاوز اعلام كرد و بر اساس قوانين بين‌الملل عوامل هر جنگي بايد به طرف مقابل خسارت پرداخت كنند.
نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي افزود: همچنين خسارات مادي كه عراق به ايران طي هشت سال دفاع مقدس تحميل كرد به طور كامل برآورد شده و مشخص است.
اكبريان افزود: در همين راستا عراق به كويت به دليل حمله ارتش صدام غرامت پرداخت مي‌كند و بايد خسارات ايران را هم جبران كند.
اكبريان با اشاره به برخي ادعاها مبني بر اينكه با تغيير حكومت در عراق و سرنگوني و اعدام صدام ديگر اين كشور مجبور به خسارات ايجاد شده در زمان رژيم بعثي مستقر در اين كشور نيست، گفت: اين ادعا به طور كامل باطل است.
وي افزود: بر اساس حقوق بين‌الملل تغيير حكومت‌ها تاثيري در بدهي‌هاي  ايجاد شده از سوي آن كشور نداشته و حاكمان جديد مجبور و ملزم به پرداخت بدهي‌ها و اجراي قراردادهاي گذشته هستند.
اين نماينده مجلس با اشاره به پرداخت غرامت جنگي از سوي دولت فعلي عراق به كويت اظهار داشت: رژيم صدام پس از پايان جنگ عليه ايران به كويت نيز لشگركشي داشت و به اين كشور خسارت‌هاي زيادي وارد كرد.
اكبريان گفت: امروز دولت عراق خسارت كويت را پرداخت مي‌كند، اما در مورد ايران مدعي شده و مي‌گويند مجبور به پرداخت تعهدات دولت صدام نيستيم كه اين ادعا از نظر عرف و قوانين بين‌المللي مردود است.
وي با اشاره به روابط خوب و دوستانه جمهوري اسلامي ايران با حاكمان عراق پس از سرنگوني صدام اظهار داشت: بهتر است عراقي‌ها از دوستي با ايران سوء استفاده نكنند و اگر دولت براي دريافت غرامت از آنها اقدام جدي نمي‌كند، به دليل اين است كه مي‌خواهد حكومت نوپاي اين كشور را تحت فشار قرار ندهد.
عزيز اكبريان نماينده كرج در مجلس شوراي اسلامي در پايان با تاكيد مجدد بر اينكه دريافت غرامت حق ملت ايران است، گفت: در اين شرايط بهتر است وزارت امور خارجه و مسئولان نهادهاي فعال در عرصه بين‌المللي براي دريافت حقوق ملت ايران تلاش جدي خود را آغاز كنند.
:
:
:
آخرین اخبار