تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۸۳۳۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکتر ایدنی:
در سطح بسيار پاييني از رضایت برای اهداء عضو براي پيوند هستيم
آمار بيماران كبدي، ريوي، كليوي و قلبي در استان خوزستان بالا است و بدین ترتیب بیماران نیازمند به پیوند عضو در استان نیز آمار بالایی دارند، بنابراين بايد بستري فراهم کرده و نگذاريم عزيزاني كه در ليست انتظار پیوند هستند، به دليل اينكه نوبت به آنها نمي‌رسد، دچار مرگ زودرس شوند
روز دوشنبه مراسم "جشن نفس، جشن زندگی" ویژه بزرگداشت خانواده های اهداء کننده عضو با حضور دکتر کتایون نجفی زاده رئیس اداره پیوند و بیماریهای وزارت بهداشت، فرج الله خبیر معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، سرکار خانم ثریا قاسمی بازیگر سینما و تلویزیون، جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه به همراه خانواده های اهدا کنندگان و  همچنین گیرندگان عضو استان خوزستان در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ابتدای این مراسم ضمن گرامی داشت یاد عزیزانی که با اهدای عضوشان امکان زندگی و میسر نمودن حیات را برای افرادی که در معرض خطر بودند فراهم نمودند، گفت: امروزه، پيشرفت هاي پزشكي در سراسر جهان سبب شده است تا از مرگ زودرس افراد جلوگيري شود و طول عمر با كيفيت افزايش يابد.

اسماعیل ایدنی ادامه داد: بسياري از بيماري ها به ويژه بيماري هاي قلبي، ريوي، كليوي و كبدي بيماري‌هايي هستند كه ممكن است افراد را در معرض مرگ زودرس قرار دهند. خوشبختانه پيشرفت‌هاي پزشكي كه در ایران رخ داده است، ظرفيت خوبي در كشور ایجاد کرده که بتوان تا حدود زيادي از مرگ‌هاي زودرس جلوگيري به عمل آورد.

وی افزود: عليرغم ظرفيت بسيار خوبي كه در ساختار نظام سلامت براي پيوند عضو وجود دارد، در مقايسه با كشورهاي ديگر در سطح بسيار پاييني از میزان رضایت اهداء عضو براي پيوند هستيم.

ایدنی گفت: با توجه به اينكه در بسياري از كشورها اهداء عضو از فرد زنده و سالم ممنوع است، اما متاسفانه در كشور ما بيشتر پيوندهاي كليه ای كه انجام می شود، از فرد زنده صورت می گیرد.

ریيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز ادامه داد: از آن جا که در كشور ما فرهنگ سازي مناسبي در جهت اهدا عضو صورت نگرفته و خيرانديشي در اهداء عضو براي مردم تبيين نشده است، درصد اهداء عضو از بیماران دچار مرگ مغزی شده در كشور پایین است.

وي تصريح كرد: عنصري كه فرهنگ كشور ما را از بقيه كشورها متمايز مي كنند، عنصر ايثار است. نمونه آن در جنگ تحميلي بود كه مردم كشور از همه جا گرد هم آمدند و از خاک و ناموسشان در خوزستان دفاع كردند و از تمام عزيزانشان در اين راه مقدس گذشتند.

ايدني تاكيد كرد: آمار بيماران كبدي، ريوي، كليوي و قلبي در استان خوزستان بالا است و بدین ترتیب بیماران نیازمند به پیوند عضو در استان نیز آمار بالایی دارند، بنابراين بايد بستري فراهم کرده و نگذاريم عزيزاني كه در ليست انتظار پیوند هستند، به دليل اينكه نوبت به آنها نمي‌رسد، دچار مرگ زودرس شوند.

وي افزود: هدف از حضور در جشن نفس، تشكر از عزيزاني است كه با فداکاری و ایثار، همنوع دوستی و محبت را معنی کردند و به اهداء عضو از عزیزشان که دچار مرگ مغزی شده رضایت دادند که من به نوبه خودم از تمام این خانواده ها تشكر و قدرداني مي‌كنم.
:
:
:
آخرین اخبار