تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۸۳۳۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو كمسيون توسعه صادرات اتاق بازرگاني ايران:
خوزستان شاه راه اقتصاد مقاومتي است
بندرشادگان در آبان‌ماه سال‌جاری به بهره‌برداری رسید و در طول اين مدت صادرات سبك از اين بندر انجام شده است. رونق کسب و کار و محرومیت‌زدایی از شهرستان شادگان از جمله اهداف راه اندازی اين بندر به شمار می‌رود و ظرفیت تخلیه و بارگیری 100 هزار تنی اين بندر می‌تواند در رفع یکی از عمده‌ترین مشکلات مردم یعنی بیکاری موثر باشد به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود حدود 2 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم با راه‌اندازی كامل آن ایجاد شود.

روزگذشته و با حضور مسئولان اولين محموله بزرگ صادرات موادمعدني توسط بخش‌خصوصي به مقصد كشورهاي حوزه خليج فارس از بندر شادگان براي اولين بار صادر شد.

عدنان موسي‌پور، عضو كمسيون توسعه صادرات اتاق بازرگاني ايران و صادركننده اين محموله بزرگ اظهارکرد: بيش از یک هزار تن مواد معدني به مقاصد كشورهاي حوزه خليج فارس صادر شد كه اميدوارم اين اقدام در رونق اقتصاد منطقه موثر و حركتي براي حضور و فعاليت هرچه بهتر و بيشتر تجار و بازرگانان در اين بندر باشد.

وی با تاكيد بر اين‌كه صادرات از محورهاي اصلي اقتصاد مقاومتي است، ادامه‌داد: استان خوزستان با توجه به داشتن پتانسيل‌هاي بالقوه در اكثر زمينه‌ها مي‌تواند كليد اصلي و شاه راه اقتصاد مقاومتي در كل كشور باشد.

 وي با بيان اين‌كه در هر برهه زماني و مكاني كه دولت‌ها از فعاليت‌هاي سالم بخش‌خصوصي حمايت كرده باشد، اين بخش موفق عمل كرده است، افزود: شكي نيست كه ارزش صادرات كالا و خدمات نسبت به واردات به مراتب براي كشور بهتر است و با ایجاد ارزش‌افزوده بالا، اشتغال پايدار در جامعه را بهبود ‌مي‌بخشد و موجب کسب درآمدهای ارزی براي كشور مي‌شود.

عضو هيات رئيسه اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي اهواز با بيان اين‌كه شهرستان شادگان در زمره شهرستان‌هاي داراي محرومیت است و حضور بخش توانمند خصوصي مي‌تواند به اشتغال و همچنين به فعاليت‌هاي بندر اين شهرستان رونق تازه و دوباره بدهد، تصريح‌كرد: صادرات غيرنفتي قادر خواهد بود تا بر بهره‌و‌ری  و بر کل عوامل تولید اثر مثبت بگذارد و موجبات افزایش رشد را فراهم کند.

موسي‌پور با تاكيد بر اين‌كه خوزستان داراي تجار و بازرگانان فوق‌العاده توانمند و آشنا به فن تجارت و بازارهاي منطقه هستند، بیان‌کرد: امروز همه شاهد بودند كه هيچ يك از كارخانه‌ها و شركت‌هاي بزرگ دولتي و شبه دولتي هيچ رقم از محصول صادراتي خود را از اين بندر عليرغم اين‌كه چند ماهي به بهره‌برداري رسيده است، صادر نكردند و اين بخش‌خصوصي بود كه اين ريسك را پذيرفت و محموله‌اي با اين رقم مهم از نظر  وزني و مالي را  از اين بندر صادر كرد.

وی با بيان اين‌كه مطابق برنامه‌ریزی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، نقشه صادراتی کشور در 13 رشته صنعتی تا پایان سال‎ سند چشم 1404 ترسیم شده است، ادامه‌داد: براساس برآوردهای انجام شده مجموع درآمد صادراتی در این بخش باید حداکثر به 80 میلیارد دلار در این مدت برسد و قطعا بخش‌خصوصي در صورت حمايت، كاهش تصدي‌گري دولت و همچنين رفع موانع مي‌تواند رقم مذكور را تحقق بخشد.

موسي‌پور گفت: براي آباداني مرزهايي همچون چذابه و بنادري مثل بندر تازه متولد شده شادگان بايد به صورت عملي و ملموس اقدامات تاثيرگذار و ماندگاري انجام داد و رونق اقتصادي و خروج از ركود با برگزاري همايش و سمينار محقق نمي‌شود و بايد به سمت سوي عملياتي‌تر كردن نقشه‌هاي راه و سند چشم‌انداز فعاليت تجاري و بازرگاني پيش برويم چرا كه تجارت موتور رشد و توسعه اقتصادی بوده و از قدمت و اصالت ويژه‌اي برخوردار است.

اين صادركننده خوزستانی ضمن اشاره به وجود دو مرز رسمي چذابه و شلمچه، خطوط ريلي، هوايي، آبي و زميني در استان اظهارکرد: بخش‌خصوصي در مقابله با تحريم‌ها، ايجاد اشتغال و ارزآوري مزيت‌هاي فراوان دارد و قطعا حمايت مسئولان امر در اين مسير پرفراز و نشيب بيش از بيش لازم و ضروري است
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار