تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۸۴۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نظر فراستی درباره "خنده بازار"
مسعود فراستی از منتقدان معروف سینما شب گذشته میهمان برنامه "جمع ما" بود و به سوالات آزاده نامداری (مجری برنامه) درباره فرهنگ نقد و نقدپذیری پاسخ گفت.

به گزارش  جهان، در این برنامه که از شبکه ۲ سیما پخش می شود، مجری تلویزیون از فراستی پرسید آیا تاکنون پیش آمده است که سینماگران از نقد شما ناراحت شوند؟ فراستی بدون معطلی پاسخ داد، خیلی؛ بسیاری از آنان از نقدهای من عصبانی شده اند و حتی دست به تهدید زده اند.

او با بیان اینکه "مردم از روشنفکران ، اهالی سینما و سیاسیون نقد پذیرترند"، عنوان کرد: در دو سالی که از اجرای برنامه "هفت" می گذرد جرات نکرده ام سینماگران را نقد کنم.

به گفته او "سینماگران مانند سایر روشنفکران و بسیاری از سیاسیون در کشور ما نقد پذیر نیستند و به همین دلیل در تلویزیون تنها آثار هنری را نقد می کنیم نه سینماگران را."

این منتقد سینما با ذکر چند نمونه از تهدیدات سینماگران پس از نقد آثارشان، گفت: در چند موارد تهدید تلفنی و حتی با چاقو تهدید شده ام. یکی از سینماگران هم که در تلویزیون نقد تندی درباره یکی از آثارش داشتم تهدیدم کرد در خیابان با ماشین مرا زیر می کند. 

وی درباره پاسخ به این سوال که عکس العمل شما به این تهدیدات چه بود، اظهار داشت: من گفتم که من فقط کار خودم را می کنم.

"شما در نقدهایت واقعا قصد اذیت سینماگران را نداشته‌ای؟" این هم سوال دیگر مجری بود که فراستی در جواب آن گفت: من به هیچ عنوان قصد اذیت نداشتم و تنها اثر آنان را نقد کرده ام.

آنچنان که فراستی عنوان کرد در طول دو سالی که برنامه هفت از تلویزیون پخش شده، تنها ۲ کارگردان با نقد آثارشان کنار آمده اند.

مجری برنامه هم در ادامه با بیان اینکه مردم می فهمند انتقاد یعنی چه؟، تاکید کرد سینماگران ما ظرفیت و طاقت نقد را ندارند.

قسمت جالب دیگر برنامه،‌ پخش بخشی از طنز "خنده بازار" در حضور فراستی بود که او را واداشت بگوید: از پخش برنامه های طنز این چنینی در مورد خودم ناراحت نیستم اما امیدوارم این برنامه به سوی طنزهای نازل و فیلم فارسی پیش نرود.

خنده بازار یکی از برنامه های شبکه سوم سیماست که انتقاد طنزآلود از برنامه هفت و آقای فراستی یکی از بخش های آن است.

فراستی این موضوع را که سازندگان این طنز از او اجازه گرفته اند رد و عنوان کرد: از من که اجازه ای گرفته نشد و اصولا صداوسیما از کسی اجازه نمی گیرد.

این منتقد سینما در پایان "طلا و مس" را بهترین فیلم ۲ سال اخیر سینما و "بچه های آسمان" و "شب های روشن" را بهترین فیلم های ۲۰ سال اخیر سینمای ایران دانست.

گرچه‌ گفته می شود سینماگران از قشرهای روشنفکر جامعه هستند اما باوجود تصویری که از آنان به نمایش در آمده است،‌ تحمل نقد اثرشان و نه حتی خودشان را ندارند.

:
:
:
آخرین اخبار